2025.01.07. 22:23

Összeomlott a mentésirányítás rendszere, az OMSZ szerint csak fennakadás történt

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Összeomlott a mentésirányítás rendszere, az OMSZ szerint csak fennakadás történt

A kontroll.hu információi szerint kedd délután teljesen leállt az Országos Mentőszolgálat szerverével a kapcsolat, ami miatt hosszú ideig megszűnt a biztonságos mentésirányítás. A központi telefonszámokon sok esetben nem tudták fogadni a segélyhívásokat, és nem tudták elérni a hivatalos rendszeren keresztül a központból a mentőautókat sem. 

Értesüléseink szerint délután 14 órakor már elkezdett lassulni a mentésirányítás informatikai rendszere, és a 112-es központi számra érkező segélyhívásokat nem tudták átkapcsolni a mentőszolgálat diszpécsereihez. Ezek után körülbelül félórával gyakorlatilag teljesen megszűnt a hívásfogadás a mentőknél és lefagyott az összes számítógép, valamint a belső telefonvonalak sem működtek. Még a chipkártyás ajtónyitó-rendszer is leállt, mert az is ugyanarra az informatikai hálózatra támaszkodik, mint a mentésirányítás. 

14:30 és 16 óra között az informatikusok többször is megpróbálták helyreállítani a központi mentésirányítási rendszert, de ez csak néhány percre sikerült, majd a terhelés miatt újra lefagyott minden. Mindeközben nem lehetett elérni több budapesti kórház sürgősségi osztályát, komoly esetekhez sem tudtak elindulni a mentők, és akadozott a kórházak közötti betegszállítás is.  

A kaotikus helyzetben a mentőszolgálat ügyeletesei közül többen is a saját mobiltelefonjaikat kezdték el használni, valamint a tetra-telefonokon kezdtek el kommunikálni a vidéki irányítócsoportokkal és mentőegységekkel, annak érdekében, hogy felmérjék a bevethető egységeik helyzetét. Papírra kezdték el felírogatni az eseteket, és ahhoz keresgélték a legközelebbi mentőket. 

Az egyik dolgozótól származó információnk szerint rövid időn belül nagy számú várokozó eset halmozódott fel. Mindez egy olyan napon történt, amikor a megszokottnak mondható 20-30 helyett 40 mentőautót rendelték fel vidékről a fővárosba, ennek egyik oka, hogy október elsejétől Budapesten és Pest megyében is a mentők vették át a sürgősségi ügyeleti rendszer ellátását.

Az Országos Mentőszolgálat 18 óra 29 perckor megjelent Facebook-bejegyzése szerint pusztán fennakadás történt a rendszerben egy hálózati elem hibája miatt, amit részlegesen elhárították, a teljes helyreállítás pedig folyamatban van. Megpróbáltuk elérni az OMSZ főigazgatóját, Csató Gábort és a szóvivőjét, Győrfi Pált is, de egyikük sem fogadta hívásunkat, az OMSZ sajtóügyeletese pedig nem adhatott ki további információkat az esetről, a kérdéseinket írásban kérték. 

Tudomásunk szerint a mentésirányítás informatikai rendszerének hardvere több mint 10 éves, a számítógépes program pedig olyan elavult operációs rendszert használ, amit már nem lehet frissíteni sem, a teljes szoftvercserére pedig még nem írtak közbeszerzést.

A szokásos protokoll szerint az ilyen hibákról az OMSZ vezetésén kívül az egészségügy irányítását végző Belügyminisztériumot, valamint az államigazgatási szervek infokommunikációs szolgáltatóját, a NISZ Zrt.-t is tájékoztatni kell. Úgy tudjuk, a mentésirányításban és a sürgősségi ellátásban résztvevők közül korábban már több szakember is eljuttatta az illetékesekhez azt a véleményét, hogy a rendszer katasztrofális állapotban van, és az összeomlás bármikor bekövetkezhet.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak