Budapest végkiárusítása elkezdődött: arab befektetőké lett Rákosrendezőn a mini-Dubaj területe
Az Eagle Hills Csoport a Magyar Állammal aláírta az ingatlan adásvételi megállapodást az arról a rákosrendezői területről, ahol Grand Budapest néven épít új városnegyedet a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője. A Rákosrendezőnél lévő 100 hektáros terület pontos vételára nettó 50.9 milliárd forint, és 12 milliárd eurót szánnak a terület fejlesztésére. Vitézy Dávid szerint ez nem más, mint a főváros végkiárusításának a kezdő lépése, Karácsony Gergely pedig nettó hazaárulásnak nevezte az üzletet.
Az Eagle Hills Csoport a Magyar Állammal aláírta az ingatlan adásvételi megállapodást az arról a rákosrendezői területről, ahol Grand Budapest néven épít új városnegyedet a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője. A Rákosrendezőnél lévő 100 hektáros terület pontos vételára nettó 50.9 milliárd forint, 12 milliárd eurót szánnak a terület fejlesztésére. Vitézy Dávid szerint ez nem más, mint a főváros végkiárusításának a kezdő lépése, Karácsony Gergely pedig nettó hazaárulásnak nevezte az üzletet.
A rozsdaövezetben felépülő új városrészt az Abu Dhabi Eagle Hills ingatlanfejlesztő kivitelezheti, a beruházó luxuslakásokat és irodaházakat tervez, a kormány pedig egy korábbi rendelettervezete alapján jókora közlekedésfejlesztést tenne ehhez hozzá. A projekt vezetője Mohamed Alabbar, aki a belgrádi új városnegyed építésén is tevékenykedett, Albániában viszont a pénzmosás vádja vetült egy szintén általa jegyzett beruházásra. Horvátországban sem fogadták lelkesedéssel az üzletembert: a helyiek tiltakozása akasztotta meg az ottani beruházást.
Lánszki Regő államtitkár, országos főépítész egy évvel ezelőtt még azt ígérte, hogy szigorú lesz az ellenőrzés, „a beruházó nem tudja majd lenyomni az államot”. A MÁV január 17-én érvénytelenítette a Rákosrendező területén kármentesítési és hulladékelszállítási feladatokra kiírt közbeszerzéseket, az erre szánt forrást inkább azokra a vasúti javításokra szánják, amelyeket Lázár János közlekedési miniszter az év elején rendelt el.
Vitézy Dávid: Budapest végkiárusítása felpörgetve, ennyit a szuverenitásról
A kormányzati kommunikáció hurráoptimizmusával szemben Vitézy Dávid arra hívta fel a figyelmet a közösségi oldalán, hogy „verseny nincs, a vételár nem ismert, kármentesítés és takarítás Lázár János sokszori ígérete ellenére végül eddig nem volt. De ami ennél is nagyobb baj: a beruházó azt épít a területre, amit akar, hisz a Parlament által elfogadott törvény egyből nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá is nyilvánította a területet.
„Gyakorlatilag egy fél kerület mostantól egy másik ország irányítása és felügyelete alatt áll Budapesten - ennyit a sokat emlegetett szuverenitásról. Így kerül bármiféle közérdekű előírás és városfejlesztési garancia nélkül magánkézbe a főváros fejlesztésének aranytartaléka. Budapest végkiárusítását felpörgette a kormány: Rákosrendező eladva, következnek a pályaudvarok és a fejlesztési területeik”
– írja a Podmaniczky Mozgalom elnöke.
A főpolgármester szerint ez nettó hazaárulás
Karácsony Gergely is reagált a közösségi oldalán a megaprojekt kapcsán: „Ez nettó hazaárulás. Hiába ez a bűnös, a magánérdeket a közérdek elé soroló szerződés, a mini-Dubaj sztorinak nincs vége, még az is lehet, hogy csak most kezdődik igazán. A kormány kiárusította Budapest egyik aranytartalékát egy arab befektetőnek. Ugyanannak, aki például Belgrád hasonló területét már tönkretette. A befektetőnek, és ezek szerint a kormánynak is, a profit az első. Nekünk pedig az otthonunk, Budapest.”
A városvezető megítélése szerint „senki, semmilyen üzleti érdekből a budapestiek tudta nélkül és akarata ellenére nem rajzolhatja át ennek a városnak a karakterét, nem rongálhatja épített és történelmi örökségét. Megfizethetetlen luxus felhőkarcolók helyett megfizethető lakások építésére, zöldítésre van szükség a Rákosrendezőn. Pont úgy, ahogy a dubaji milliárdosok érkezése előtt ez a kormány is tervezte.” Karácsonyék ragaszkodnak a Parkváros koncepcióhoz. Karácsony úgy látja, minden esély meglenne arra, hogy új lakóövezeteket alakítsanak ki a városban oly módon, hogy azok ne növeljék a zsúfoltságot.
Az öndicsérettel most sem fukarkodik a kormány
A Nemzetgazdasági Minisztérium dicshimnuszként számol be a gigaprojektről: soha nem látott fejlesztéssel újulhat meg Rákosrendező és környéke. „A Kormány és az Egyesült Arab Emírségek Kormánya közötti nemzetközi megállapodásban foglaltak teljesítése érdekében megszületett kormányzati döntés alapján 2025. január 16. napján sor került Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeinek értékesítésére.”
„A jelenleg elhagyatott és elhanyagolt Rákosrendező vasútállomás körüli terület már régóta várt, átfogó és komplex fejlesztése indulhat meg. Ez a Rákosrendezőn és vonzáskörzetében élők számára jelentős előrelépést és fejlődést fog jelenteni elsősorban a tömegközlekedés minőségét és elérhetőségét illetően. A beruházással jelentősen fejlődik Budapest közlekedése, továbbá a XIV. és a XIII. kerület összeköttetése is érdemben javul”
– vázolja a fényes jövőt Nagy Márton minisztériuma. Az érintett területrészek kijelölése a MÁV Zrt. igényeinek megfelelően valósult meg, melynek alapján
Rákosrendező területéből mintegy 85 hektárnyi területet értékesített az állam, nettó 50,9 milliárd forintos vételáron. A teljes bevétel viszont csak 2039-ig érkezik meg az államkasszába.
A rozsdaövezet felszámolása érdekében az eladásra független szakértő által meghatározott értéken került sor. Az új tulajdonos feladata lesz a terület beruházási tevékenységhez szükséges előkészítése, a hulladékok elszállítása és a környezeti kármentesítés elvégzése is – írják a közleményben. A Fejlesztő az első vételárrészlet megfizetését követően tulajdonjogot szerez a terület felett annak érdekében, hogy el tudja kezdeni a fejlesztéseket. Az egyes vételárrészletek biztosítására az állam több biztosítékot, garanciát is kért (anyavállalati garancia, bankgarancia, visszavásárlási jog), amelyeket az Eagle Hills biztosított.
Jöhetnek a felhőkarcolók is, idő van bőven, határ a csillagos ég
A nemzetközi megállapodás és a kormánydöntés értelmében, a rögzített állami vállalásokra figyelemmel a további vételárrészletek megfizetésére az egyes állami vállalások teljesítésekor kerül sor. Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele a megállapodás szerinti, mintegy 800 millió eurónyi állami infrastruktúra fejlesztés megvalósítása. Ennek keretében
- gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró,
- vasúti pálya fejlesztés,
- az M1-es metró meghosszabbítása,
- kerékpárút és gyalogút megépítése,
- valamint a vasúti pálya befedése valósulhat meg oly módon, hogy felette egy park kialakítható legyen.
A fejlesztések várható időtartamára tekintettel a szerződés lezárására legkésőbb 2039. március 13. napjáig kerül sor, melyet követően a Fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes (inflációval növelt) vételárát. A nemzetközi megállapodásban az Egyesült Arab Emírségek vállalta, hogy legalább 5 milliárd eurónyi beruházást hajt végre az érintett ingatlanokon, létrehozva ezzel egy új, modern városrészt. Az Eagle Hills által bemutatott elképzelések alapján a terület egyes részein 250 és 500 méter magasságú épületek is elhelyezhetők.
Magyarországnak nem lehet ellenállni
„A megállapodás és a városrészfejlesztési projekt is rávilágít arra, hogy Magyarország iránt a bizalom továbbra is töretlen és hazánk egyre vonzóbb befektetési célpontot jelent a külföldi befektetők számára”
– veregeti meg saját vállát az NGM, hozzátéve, hogy a fejlesztés során a beruházónak minden hatályos építészeti, biztonsági és környezetvédelmi szabályt be kell tartania, „ezt az állam a legszigorúbban fogja ellenőrizni és betartatni”.
„Volt rá ígéret, hogy se nemzetközi megállapodás, végképp értékesítés nem lesz, amíg a tervek nem ismertek és az önkormányzatokkal a szükséges egyeztetések nem történtek meg. Természetesen Lázár János ebben sem mondott igazat”
– vonta le a következtetést Facebook-posztjában Vitézy Dávid. A Fővárosi Közgyűlés tagja dokumentumokat is csatolt a bejegyzéshez, amelyben bemutatta, hogyan dönt az Egyesült Arab Emírségek uralkodója a projekt jövőjéről a fővárosiak helyett. Vitézy részletes szakvéleményt is küldött a törvény elfogadása előtt Lázár Jánosnak, de azt válaszra sem méltatta az illetékes tárca vezetője, helyette Hajdú Péter bulvárműsorában vendégeskedett.
Vitézy Dávid egyébként a Kontroll Ami a csövön befér című műsorának egy korábbi adásában részletesen beszélt ennek a beruházásnak a hátulütőiről. Az interjú itt is megnézhető: