2025.03.28. 09:36

Több mint 1 milliárdot költött a Fidesz politikai hirdetésekre az EP-választás óta

Több mint 1 milliárdot költött a Fidesz politikai hirdetésekre az EP-választás óta

Miközben a Tisza Párt tavaly június óta csak 28 millió forintot költött el Facebook-hirdetésekre, a Fidesz 1,1 milliárd forintot, valamint elvertek még 750 milliót a kormánypárti politikusok és a propagandasajtó posztjainak a megtolására is. 

A Népszava megkeresésére Lévai Richárd, közösségi média szakértő elmondta, hogy most ugyan politikai uborkaszezon van, de mégis magasak a közösségi média költései a pártoknak, elsősorban a Fidesznek. Bő kilenc hónap alatt 1,3 milliárdot költöttek Magyarországon politikai hirdetésekre a Meta-rendszerében a pártok, elsősorban a Facebookon, de Instagrammon és Messengeren is.

Összehasonlításképp érdemes figyelembe venni, hogy kampányidőszakban, például tavaly az európai parlamenti választások előtt öt hónap alatt költöttek 3,4 milliárdot a pártok. A marketing szakember szerint a politikai hirdetésekre szánt összeg hazánkban egyébként kiemelkedő, ha más európai országokhoz viszonyítjuk a számokat.

Nem meglepő módon A legnagyobb kiadásokkal a Fidesz vezet, míg a Tisza alig költ:

  • a Fidesz összesen 1,1 milliárd forintot hirdetésekre az európai uniós választások óta;
  • az ellenzék összesen csak mintegy 210 milliót költött, ebből a Magyar Péter vezette Tisza Párt 28 milliót;
  • A kormánypárt a saját médiáinak hirdetésére csaknem 500 milliót költött, míg politikusaikra 252 milliót fordított.

Orbán Viktor elsősorban a külpolitikai témáit hirdeti, olyanokat, mint a harc Brüsszellel, Putyinnal való találkozása, árvíz vagy a békemisszió. Mindezt teszi annak ellenére, hogy külpolitikai partnerei nem nézik ezt jó szemmel azt Európai Unión belül. Érdekesség, hogy a megafonosok is inkább a külpolitikai témákat erősítik, kevesebb poszt szól most Magyar Péterről.

A Tisza Párt elnökének személyes oldalán egyébként lényegében semmi hirdetés nincs, egy alkalommal hirdetett 35 ezer Forintért. 

Olyan híresztelések járják egyébként a marketing szakmában, hogy a hirdetésekre a Facebook algoritmusa rosszul reagál, letekeri az adott oldal elérését, de ezeket a Facebook algoritmusa számokban nem támasztja alá minden esetben.

A Tisza Párt leginkább a saját Facebook oldalán költi a pénzt, ami nem meglepő, hiszen a pártvezetés mellett más politikusokat is előtérbe szeretnének hozni.

Orbán Viktor 1,3 milliós követőtábora viszont egyáltalán nem olyan aktív és elhivatott, mint Magyar Péternek a tábora, és mivel a miniszterelnök a politikai pályáját tekintve sem új szereplő, ezért is részben indokolható, hogy hirdetik a posztokat. Magyar egyébként fél millió követővel rendelkezik, ami viszont egy sokkal aktívabb követői táborral párosul.

Fotó: Facebook / Fidesz

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre