Ma 16:05

A fővárosi buszok után a politikai vita is fellángolt a járművek állapotáról

A fővárosi buszok után a politikai vita is fellángolt a járművek állapotáról

Két nap alatt három fővárosi busz is kigyulladt, ami miatt azonnali vizsgálatot indítottak el, miközben politikai adok-kapok bontakozott ki a felelősségről. A BKV régi, használtan vásárolt járművei állnak a figyelem középpontjában.

Csütörtökön újabb busztűz történt Budapesten: a XII. kerületi Alkotás utcában egy pótlóbusz motortere gyulladt ki a megállóban. A tűzoltók gyorsan eloltották a lángokat, és mivel a buszon nem tartózkodtak utasok, személyi sérülés nem történt, a sofőr biztonságban elhagyta a járművet. Ez volt a harmadik hasonló eset két nap alatt: szerdán a Belvárosban, a József Attila utca és a Nádor utca sarkán gyulladt ki és égett ki teljesen egy BKV-busz, amelynek lángjai egy lakatlan épület homlokzatára is átterjedtek, míg csütörtök reggel a XII. kerület Érdi út és Süveg utca kereszteződésénél történt hasonló eset.

Karácsony Gergely főpolgármester a közösségi médiában reagált az eseményekre, hangsúlyozva, hogy 2022 óta nem történt hasonló, ezért azonnali vizsgálatot kért a BKV-tól. „Haladéktalan tájékoztatást kértem a BKV vezetésétől, és felkértem őket a szükséges lépések megtételére” – közölte, hozzátéve, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy hasonló esetek ne forduljanak elő.

A történtekre Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője is reagált, a Facebookon azt írta: „Szakértőink véleménye szerint a tüzeket a felhalmozódott olajsár begyulladása okozhatta, hiszen ebben a melegben már egy apró szikra is elegendő lehet ahhoz, hogy tűz üssön ki a motortérben.” Mint hozzátette, az olajsár eltávolítása idő- és munkaigényes, és a BKV-nál könnyen előfordulhat, hogy a kapacitás teljes kihasználása miatt nincs elegendő tartalékbusz a rendszerben, ami hátráltathatja a karbantartást. Felszólította a BKK-t, hogy a BKV és az Arriva esetében is tartsanak azonnali tűzvédelmi auditot, különös tekintettel az olajsár eltávolításának folyamatára. A harmadik busz kigyulladása után felszólította a főpolgármestert, hogy térjen haza nyaralásából.  

A busztüzek ügyében Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szintén megszólalt. Facebook-bejegyzésében rámutatott: a most leégett járművek 24 éves Mercedes Citaro típusú buszok voltak, amelyeket 2012-ben vásárolt a főváros 11 évesen, használtan Frankfurtból. Eredetileg legfeljebb négy-öt évig tervezték használni őket, de végül egy teljes élettartamot szolgáltak Budapesten is. Szerinte az ilyen korú járműveknél elkerülhetetlen az anyagfáradás, ami könnyen vezethet tűzhöz.

Vitézy hangsúlyozta: a buszok cseréjét a főváros 2021-ben megpróbálta elindítani. A Fővárosi Közgyűlés engedélyezte a BKV-nak egy 30 milliárd forintos beruházási hitel felvételét, amelyből 380 új autóbusz érkezett volna – köztük a most leégett típusok lecserélésére is. A stabilitási törvény értelmében azonban a hitelfelvételhez kormányengedély kellett, amit a kormány 9 hónapos várakoztatás után, 2021 karácsonya és szilvesztere között indoklás nélkül utasított el, mindössze egy „NEM” szóval.

„Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet, ahogy a kampányban tette, és érje el, hogy a NEM helyett egy nagy kövér IGEN legyen ott a határozatban” – fogalmazott Vitézy.  

Borítókép: magyarbusz.info

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre