Rongyos „ingyentankönyvek”: szülők és pedagógusok is panaszkodnak az állapotukra
A tanév elején kiosztott ingyenes tankönyvek egy része valójában kölcsönkönyv, amit az iskolai könyvtár ad ki a diákoknak. Több szülő jelezte szerkesztőségünknek, hogy gyermekeik szakadt, firkált, rossz állapotú, sok esetben használhatatlan köteteket kaptak.

A tanév elején kiosztott ingyenes tankönyvek egy része valójában kölcsönkönyv, amit az iskolai könyvtár ad ki a diákoknak. Több szülő jelezte szerkesztőségünknek, hogy gyermekeik szakadt, firkált, rossz állapotú köteteket kaptak, ami nemcsak kellemetlen, hanem használhatatlan is a gyerekek számára.
Bár a gyerek többnyire az új tankönyveiket vihetik haza a tanév elején, több tantárgyból mégis a régi, használt példányokat osztották ki. „A hetedikes lányom minden évben 3-4 tantárgyból ilyen állapotú könyveket kap. Ez nemcsak kellemetlen élmény, hanem sokszor használhatatlan is a gyerek számára” – fogalmazott egy szülő, aki képeket is küldött a Kontrollnak. Hozzátette: „Ilyenkor inkább külön meg szoktuk neki venni a könyvet”. Az iskolától kapott példány így nézett ki a beküldött fotókon:
Egy másik szülő azzal kereste meg lapunkat, hogy a Fidesz kampányüzenetével szemben – miszerint minden magyar gyerek ingyen kap tankönyvet – a valóság sokszor kiábrándító.
„Mutatom, az én lányom milyen állapotú könyvet hozott haza. Ez egy ötödikes énekkönyv akar lenni. 2025, vidéki, állami iskola” – írta.
Az általa beküldött fotót korábban a Facebook-on is közzétettük, az ott tapasztalt szülői felháborodás alapján fordultunk a Pedagógusok Szakszervezetéhez, rendszerszintű problémáról van-e szó.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint félrevezető „ingyenes tankönyvekről” beszélni. „Ezek valójában kölcsöntankönyvek, amelyeket a tanév végén vissza kell adni. Az állam spórolásból vezette be ezt a rendszert, de egyben ellenőrzést is gyakorol, hiszen így meghatározza, milyen könyvek kerülhetnek be az iskolákba” – mondta.
A PSZ elnöke hangsúlyozta, ha egy tankönyv használhatatlan, a szülőknek haladéktalanul jelezniük kell. „Nemcsak az igazgatónak kell szólni, hanem a KRÉTA-rendszerben is rögzíteni kell, hogy dokumentált nyoma maradjon. Így lehet gyorsan pótrendelést intézni.”
A szakszervezeti vezető arra is rámutatott, hogy a probléma nemcsak a tankönyvek fizikai állapotával van, hanem a tartalmukkal is.
„2020-ban a világ legjobb természettudományos tankönyvének választották a Mozaik Kiadó köteteit, ezek most szinte tiltottak a magyar oktatásban, miközben a fordításokat világszerte használják.”
Az igazgatóknak szinte tilos a független kiadók könyveit engedélyezni, ezért a pedagógusok gyakran csak kerülőutakon tudják beépíteni ezeket a tanításba – fénymásolt lapokon, digitális verziókon vagy a szülőkkel egyeztetve titokban megvásárolt példányokon keresztül.
Az állam tehát egyszerre spórol és kontrollál. Az „ingyenes” tankönyvekkel lényegében előírja, mit használhatnak az iskolák, miközben költséget takarít meg azzal, hogy sokszor elhasznált, sérült köteteket is visszaad a diákoknak. Csere csak akkor történik, ha a szülők hivatalosan jelzik a problémát – ez pedig az oktatásból való forráskivonás egyik látványos,a diákok kezével is fogható jele.