Ma 13:04

A legalapvetőbb biztonsági rendszer maradt ki a méregdrágán felújított vasútvonalról

Kontroll.hu
Kontroll.hu
A legalapvetőbb biztonsági rendszer maradt ki a méregdrágán felújított vasútvonalról

A méregdrágán felújított Budapest–Esztergom vasútvonalon minden rendben van, kivéve, hogy a biztonsági rendszer nem működik. A mozdonyvezetőknek így marad az írásos figyelmeztetés minden út előtt.   

Két kisebb szakasz kivételével nem építették ki a legalapvetőbb biztonsági rendszer, az úgynevezett elektronikus vonatmegállító rendszer berendezéseit a mintegy 80 milliárd forintból felújított esztergomi vasútvonalon, ráadásul azok még ez érintett két helyen sem működnek – posztolta ki közösségi oldalán Hadházy Ákos, független országgyűlési képviselő.

Mint ismeretes, ez az az alapvető biztonsági berendezés, ami megállítja a vonatot, ha a mozdonyvezető valamiért, akár figyelmetlenségből, rossz látási viszonyok, vagy éppen rosszullét miatt a vörös jelzést nem venné figyelembe.

A független parlamenti képviselőhöz viszont most egy olyan írásbeli rendelkezés jutott el, melyet az érintett pályaszakaszon közlekedő mozdonyvezetők kapnak meg minden út ellőtt, mielőtt szolgálatba lépnének. 

Az egészet Hadházy egyenesen „Moldova novelláiba illő megoldás”-nak minősíti, hiszen az arról szól, hogy két szakaszon, Pilisvörösvár és Solymár, valamint Solymár és Óbuda között bár papíron ugyan működik a rendszer (de mint tudjuk a valóságban nem) „ezért a mozdonyvezetők minden út előtt kapnak egy írásos utasítást, hogy a biztonsági berendezés sajnos »éppen« nem használható”. További teendőkről ugyanakkor az írásos utasítás az aktuális figyelmeztetésen kívül nem rendelkezik. 

Az esztergomi vonalon eddig csupán egyetlen alkalommal, 2019-be történt majdnem katasztrófa a berendezés hiánya miatt – írja Hadházy. Akkor a vizsgálati jelentés azt állapította meg, hogy egy mozdonyvezető-gyakornok hagyta figyelmen kívül a vörös jelzést. A jelző azért mutatott tilos jelzést, mert az általa védett sorompó nyitva volt; szerencsére végül a mozdonyvezetőnek sikerült megállnia. A korabeli jelentés azt is kiemeli, hogy a frissen felújított szakaszon nem működik a biztonsági berendezés.

Hadházy az esettel kapcsolatban a korrupció gyanúját is felemlegeti, hiszen, mint írja, úgy fizették ki a beruházást, hogy a biztonsági rendszer sok éve nem is működik, ami pedig nettó hűtlen kezelés.

A képviselő egy hasonló, korábbi esetet is visszaidéz posztjában. A szintén frissen felújított Püspökladány-Biharkeresztes nemzetközi fővonalról írta meg, hogy abból is kispórolták a biztonsági rendszert. Ott ennek majdnem halálos áldozata is lett: két vonat ugyanis összeütközött. A vizsgálati jelentés szerint, ha lett volna EVM, azaz elektronikus vonatmegállító rendszer, a baleset elkerülhető lett volna. 


 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre