2025.10.28. 13:47

Rogán minisztériuma három hónap alatt 11 milliárdot füstölt el

Rogán minisztériuma három hónap alatt 11 milliárdot füstölt el

Rogán Antal minisztériuma egyetlen negyedév alatt több mint 11 milliárd forintot költött el állami kampányokra, miközben az egész állami kommunikációs piacot egyetlen, kormányközeli vállalkozó, Balásy Gyula cégei uralják. A három éve megkötött, 225 milliárdos keretszerződés mostanra teljesen kimerült, ezért máris újabb, hasonló összegű megállapodás indult.

A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) közzétett adatai szerint 2025 harmadik negyedévében az állami szervezetek összesen 19,45 milliárd forint értékben rendeltek kommunikációs szolgáltatásokat – írja a Telex. Ezek a kampányok mind ugyanannál a cégcsoportnál, Balásy Gyula kormányközeli vállalkozó érdekeltségeinél landoltak, amelyek gyakorlatilag monopolhelyzetbe kerültek az állami kommunikáció területén.

A legnagyobb megrendelő (szokás szerint) Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodája volt. A tárca több mint 11 milliárd forintot fordított az országot ellepő közterületi plakátokra, online hirdetésekre és PR-kampányokra. Ez az összeg ugyan már nem számít rendkívülinek, hiszen a belpolitikai küzdelem kiéleződése óta minden negyedévben tízmilliárdos nagyságrendű összegek áramlanak propagandacélokra, mégis jelzi, hogy a kormány nem lassít, a választások közeledtével egyre intenzívebben próbálja formálni a közvéleményt.

A minisztériumon kívül is bőven akadtak megbízások: az MVM 1,3 milliárdot, a MÁV 948 milliót, a Szuverenitásvédelmi Hivatal 865 milliót, míg a Magyar Posta 662 millió forintot költött különböző kommunikációs kampányokra. Ezek mind ugyanahhoz a vállalkozói körhöz kerültek, amelyet az NKOH 2018 óta kizárólagos partnerként kezel.

A több mint három éve megkötött 225 milliárd forintos állami kommunikációs keretszerződés teljesen kimerült. A negyedév végére már újabb, hasonló értékű keretmegállapodásra volt szükség, hogy a plakátkampányok, hirdetések és rendezvények finanszírozása zavartalanul folytatódhasson. Ez azt jelenti, hogy a következő időszakban is ugyanaz a szűk kör (Balásy Gyula cégei) fogják lebonyolítani az állam teljes kommunikációját, a választási kampányokat is beleértve.

A rendszer hatékonyságát a kormány szempontjából nehéz vitatni: az egységes, központilag irányított kommunikáció biztosítja, hogy a kormányzati üzenetek rövid időn belül az ország minden pontjára eljussanak. Az viszont, hogy mindez közpénzből, piaci verseny nélkül, egy magánvállalkozó zsebébe vándorol, már kevésbé magyarázható.

Balásy Gyula cégcsoportja a nyilvános adatok szerint nyolc év alatt mintegy 50 milliárd forint extraprofitot termelt. Ez a nyereségarány messze meghaladja a reklámipar átlagát, és jól mutatja, mennyire jövedelmező az állami kommunikációs monopólium fenntartása.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Hirdetés
Kapcsolódó tartalmak