2025.11.07. 12:38

A rogáni propaganda miatt nem tudott spórolni a kormány, pedig nagyon szerettek volna

A rogáni propaganda miatt nem tudott spórolni a kormány, pedig nagyon szerettek volna

Az állami kommunikációval megbízott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) néhány héttel ezelőtt újabb hatalmas keretösszegű szerződést kötött a nyíltan fideszes milliárdos vállalkozó, Balásy Gyula cégeivel. Bár a felek erről hallgattak, de ezt azt jelentheti, hogy az előző, még 2022 késő tavaszán kötött megállapodás 225 milliárd forintos keretösszege már el is fogyhatott. 

A Telex összegyűjtött több száz kommunikációs megrendelést ebből az időszakból, ami – mint írják – igen tanulságos volt. Egyrészt kiderült, hogy a pénz valóban elfogyott, másrészt pedig, hogy az állami kommunikáción egyébként rengeteg lehet nyerni az állami propaganda és a túlárazott szerződések nélkül. 

Bár a Nemzeti Kommunikációs Hivatal „csak” 75 milliárd forintos szerződést kötött, a megállapodás értelmében valójában ennek háromszorosát lehetett elkölteni a közbeszerzésen kiválasztott egyetlen cégcsoportnál. A kormány 2015-ben spórolási céllal határozta el, hogy központosítani fogja az állami hirdetési költéseket. Ennek érdekében hozták létre a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt, amely azóta is felügyeli a tevékenységet. 

A rendszer úgy működik, hogy a NKOH bizonyos időközönként kiír egy több tíz (mostanában több száz) milliárd forintos keretösszegű tendert, és ezen kiválaszt néhány céget, amelyek a későbbiekben egészen a keret kimerüléséig versenyezhetnek majd a konkrét megbízásokért. Vagyis már az első tendernél sokan kiesnek a rostán és kialakul az a szűk kör, akik az állami megbízásokat kapják, de papíron ők még versenyeznek a megbízásokért. 

Az elején még működött is a dolog, de 2018-tól már csak egy cégcsoport került be minden keretmegállapodásba. Az érintett vállalatok pedig a nyíltan fideszes Balásy Gyula, aki a cégcsoportjának köszönhetően mostanra az ország harmincadik leggazdagabb embere lett. Sőt, a keretszerződést már második éve úgy kötötték meg, hogy bár hivatalosan egy évre és meghatározott összegről szól, de a megállapodást újabb gigatender nélkül meg lehetett hosszabbítani két évvel, a keretösszeget pedig kétszer fel lehetett tölteni az eredeti összegig. Ez az előző és a mostani keretmegállapodásban is így volt már. 

Így lett az alapvetően elkölthető 75 milliárd forintból végül 225 milliárd forint. 

A megállapodások megkötése után csak negyedévente adnak ki tájékoztatást. Ekkor derül ki, hogy az előző három hónapban milyen állami szervek és mennyi pénzre szerződtek le Balásy Gyula cégeivel. A Telex ezek alapján azt állapította meg: most teljesen kihasználták a keretet, sőt, kicsit túl is nyúltak rajta. 

2022 májusa és 2025 szeptembere között közel 440 konkrét megbízást adtak különböző állami szereplők a gigatenderen nyertes cégcsoportnak, ezek összértéke pedig 226,9 milliárd forint volt. 

A megsaccolt összeg háromszorosát költötték el 

A keretmegállapodás 14 negyedévet fogott össze, de ebből az elsőben mindössze két megrendelés volt, a teljes büdzséhez képest elenyésző értékben, az utolsó negyedévben pedig részben már az új keretet égették. Ezért inkább 13 negyedévvel érdemes számolni, amiből közel 17,5 milliárd forintos negyedéves, és ennek megfelelően 70 milliárdos éves állami kommunikációs büdzsé adódik. Ez pedig közel háromszorosa annak, amiről az NKOH létrehozásánál szó volt.

A hivatal első elnöke ugyanis úgy fogalmazott még az NKOH létrehozásakor, hogy erre azért van szükség, mert ezzel évente 15 milliárd forintot lehet spórolni, így a korábbi negyven milliárd helyett elég 25 milliárdot költeni. Ebből lett hetven. 

Bár az még nem történt meg, hogy egy negyedév alatt elköltsék az NKOH-n keresztül a teljes éves keretet, de 2023 és 2024 utolsó három hónapjában sem álltunk ettől messze, ugyanis mindkét negyedévben 24,1 milliárd forint értékben kötöttek szerződéseket. 

Ehhez képest az egy éven belüli kilengések nem is annyira nagyok, amit azzal lehet magyarázni, hogy van egy olyan kommunikációs tevékenység, amely az egész évben jelen van, és folyamatosan rengeteget költ rá az állam. Ez pedig a Rogán Antal-féle minisztérium propagandája. A teljes 227 milliárd forintból több mint 130 milliárd ment el ezekre a kampányokra, ami a teljes keret majdnem 60 százaléka. 

A kormányzati költéseket nézve még meghatározóbb a Rogán-féle propaganda szerepe. A szerződések alapján a különböző minisztériumok és államtitkárságok teljes kommunikációs kiadásának 90 százalékát költötte el Rogán Antal tárcája. 

De Rogán Antalék is költöttek saját kommunikációra. Rendeltek meg álláshirdetéseket, weboldalkészítést és komplex kommunikációs stratégiát is, összesen 664 millió forint értékben. Így a teljes büdzséjüknek csak a 99,5 százalékát szánták a kampányokra. 

 

 

 

 

 

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Hirdetés
Kapcsolódó tartalmak