Eltüntették a köztévén futó Kékfény archívumából a Szőlő utcában forgatott epizódot
A csaknem tizenöt perces anyagban több olyan szereplő is feltűnik, akik a mostani botránysorozatban már letartóztatottként vagy vádlottként kerültek a hírekbe: Juhász Péter Pál akkori igazgató, Kovács-Buna Károly, Hadobás Kinga nevelőnő.
A csaknem tizenöt perces anyagban több olyan szereplő is feltűnik, akik a mostani botránysorozatban már letartóztatottként vagy vádlottként kerültek a hírekbe: Juhász Péter Pál akkori igazgató, Kovács-Buna Károly, Hadobás Kinga nevelőnő.
Eltávolították a közmédia Kékfény című bűnügyi műsorának Youtube-archívumából azt a „Gyerekfogda” címen futó, 2019-ben bemutatott Duna TV-s riportot, amely a budapesti Szőlő utcai javítóintézet működését mutatta be. A videó eltűnésére egy Reddit-felhasználó hívta fel először a figyelmet, aki azt is jelezte, hogy az anyag néhány nappal korábban még elérhető volt a csatornán. Bár a közmédia felületéről törölték, a felvétel időközben több más platformon újra felbukkant, így jelenleg is megtekinthető.
Utólag visszanézve a riport különös médiatörténeti lenyomat, nemcsak a bemutatott intézmény vezetője, hanem az anyagot készítő közmédiás riporter is prostitúcióval összefüggő ügyben vádlott lett azóta.
A filmben Berkes Béla, a Kék Fény riportere látogat el a javítóintézetbe, beszélget Juhász Péter Pál igazgatóval és több bentlakó fiatallal. Berkest később az ügyészség prostitúció elősegítésével vádolta meg, a vád szerint a fideszes közmédia bűnügyi újságírójaként bérelt lakásokat adott ki prostituáltaknak munkavégzés céljából.
A felvétel érdekessége, hogy oktatási célra is használták: a Széchenyi István Egyetem jogi karán a Börtönpedagógia tantárgy tananyagába is bekerült. Nem véletlenül, hiszen részletesen és didaktikus módon mutatja be a Szőlő utcai intézmény profilját, a napi rutint, a házirendet, a nevelők szerepét, valamint az oda kerülő fiúk tipikus családi hátterét – írja a 444. A riportban szó esik kényszerítésről, lefogásról, fegyelmezési gyakorlatokról is.
A néző végigkísérheti egy nap eseményeit: hogyan kell minden tevékenységhez engedélyt kérni, vigyázzállásban jelenteni, miként értékelik nyilvánosan a fiúk napi teljesítményét, hogyan zajlanak az étkezések, a foglalkozások, az esti lefekvés. A kamera bejárja az intézet közösségi tereit is, köztük azt a nappalit, ahol később a Kovács-Buna Károly főszereplésével készült, súlyos bántalmazásokat dokumentáló videók születtek.
Juhász Péter Pál az egész anyagban halk, kimért hangnemben beszél az intézmény működéséről. Az azóta nyilvánosságra került visszaélések fényében különösen nyomasztóan hat a riport elején elhangzó mondata: „Mindenki tud mindenkiről mindent, nincsenek titkok.”
Az igazgató egy ponton arról beszél, hogy az úgynevezett befogadó csoportot „az óvodapedagógia módszertanára alapozták”, bár ezt a kijelentést nem bontja ki részletesebben. A többgenerációs bűnöző családokból érkező fiatalokról később úgy fogalmaz: „Bekerül ide és nagyon idézőjelben talán férfivé válik.” Juhász szerint a gyakran drogfüggő gyerekeket folyamatos programokkal tartják elfoglalva, mert „ha a figyelmét el tudjuk terelni, akkor a sóvárgása háttérbe szorul.”
Összegzésként azt állítja, hogy „a rendszer működik”. A jelenleg előzetes letartóztatásban lévő igazgató a filmben hangsúlyozza: „kényszerítő eszközt nem használunk”, és szerinte a rendészek által alkalmazható lefogásra is csak elvétve kerül sor.