2025.10.11. 06:09

Milliárdokat spóroltak a magyarok egy hazai sikercégnek köszönhetően

Milliárdokat spóroltak a magyarok egy hazai sikercégnek köszönhetően

A néhány éve még egyetemisták által indított Munch ma már több országban is jelen van, és nemcsak ételmentéssel foglalkozik, hanem egyre inkább egy közösségi élelmiszer-ellátási platformmá válik. A magyar alapítású vállalat mostanra az egyik legismertebb hazai startup, amely nemzetközi szinten is meghatározó szereplővé nőtt az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelemben.

A Munchon regisztrált vásárlók tavaly összesen több mint 2 milliárd forintot spóroltak az ételmentésen keresztül – mutatta be a G7, miért is használják egyre többen itthon az ételmentő applikációt.

A Munch 2020-ban indult azzal az egyszerű, de társadalmilag fontos céllal, hogy csökkentse az élelmiszer-pazarlást. Az alkalmazás lényege, hogy az éttermek, boltok és pékségek a nap végén megmaradt, de még jó minőségű termékeiket kedvezményesen felajánlják a vásárlóknak. Az appban a felhasználó „meglepetéscsomagot” vásárol, így nem tudja pontosan, mit kap – csak azt, hogy jóval olcsóbban jut ételhez, miközben csökkenti a kidobott élelmiszer mennyiségét.

étel elvitel étterem élelmiszer.jpg

Az utóbbi években azonban a Munch túllépett ezen a kezdeti modellen. A Munch Market révén már nemcsak az éttermek és boltok napi feleslegét gyűjtik be, hanem nagykereskedők és gyártók közel lejáratú, csomagoláshibás vagy túlkészletezett termékeit is értékesítik. Így a cég a klasszikus „last minute” ételmentésből egy tágabb, közösségi élelmiszer-ellátási rendszer irányába fejlődik. A Kontroll megkereste Wettstein Albertet, a Munch egyik alapítóját a változásokkal kapcsolatban:

„Rájöttünk, hogy folyamatosan meg kell újulnunk – ennek jegyében hoztuk létre a Munch Klubot. Ez a program az élményszerűbb, játékosabb ételmentésre épít, például a ‘munchmani’ visszatérítéssel és az ingyenes marketház közösséggel. Ezzel egy új üzleti modell irányába léptünk: ma már a havi tagságokból származó bevétel is egyre jelentősebb, nem csupán az egyes Munch-tranzakciókból élünk. Ez nagy változás számunkra.” – nyilatkozta Wettstein.

A vállalat szerint ezzel a megoldással nemcsak az élelmiszer-pazarlást lehet csökkenteni, hanem a háztartások kiadásait is: a Munch Marketen keresztül a vásárlók 30–70 százalékkal olcsóbban juthatnak mindennapi termékekhez.

Látványos terjeszkedés, gyors növekedés

A Munch ma már több mint 200 magyar városban működik, és több mint 2500 partner – boltláncok, pékségek, éttermek – kínálja termékeit az alkalmazáson keresztül. A legnagyobb hazai láncok közül a Spar, az Interspar és a Penny is csatlakozott, csak az előbbinél már több mint 1,1 millió Munch-csomagot értékesítettek.

A felhasználói bázis itthon meghaladja az 1,5 millió embert, míg a teljes régióban – Magyarország, Csehország, Szlovákia és Románia – már 3,5 millió regisztrált vásárlója van a platformnak.

A pénzügyi növekedés is érzékelhető: 2024-ben a Munch Hungary Kft. 585 millió forintos, az anyacég, a Munch Europe 386 milliós árbevételt ért el. Ez közel egymilliárd forint összbevételt jelent. Ugyanakkor a terjeszkedés komoly költségekkel jár: az európai központ 2024-ben 657 millió forintos veszteséget könyvelt el, míg a magyar leányvállalat gyakorlatilag nullszaldós maradt – összegezte a G7.

„Régi gondolat volt, mostanra léptük meg: a Munch partnereinek nemcsak az a haszna, hogy a veszteségeiket csökkenthetik, hanem az is, hogy új vendégeket szereznek. A felméréseink szerint a ‘muncsolók’ kétharmada teljes áron is vásárol valamit, amikor betér egy üzletbe. Ez hatalmas érték a kisvállalkozásoknak. Ezért vezettük be a nem ételmentő, hanem éttermi ajánlatokat is, például ‘egy pizza áráért kettőt kapsz’, vagy ‘bármit választhatsz az étlapról, csak a drágábbat kell állnod’. Ezekkel a Munch most már nem csak a kiszállításról szól, hanem a személyes éttermi élményről és a közösségi kapcsolódásról is.” – mondta a Kontrollnak Wettstein.

Régiós terjeszkedés: felvásárlások és új piacok

A Munch az elmúlt két évben régiós szereplővé vált. A cseh piacra 2022-ben lépett be, amikor beolvadt a hasonló profilú „Nesnězeno” applikáció. Ezt követte Szlovákia, majd Románia, ahol 2025 elején a cég felvásárolta egyik legnagyobb helyi versenytársát, a Bonapp nevű startupot – erről a Forbes számolt be korábban. A Bonapp ma már Munch márkanév alatt működik, és ezzel a magyar cég lényegében átvette a román piac vezető szerepét az ételmentésben.

Wettstein szerint nem mondanak le a terjeszkedésről, de inkább az app lehetőségein keresztül az élmény fejlesztésére ügyelnek majd:

„A következő időszakban nem a nemzetközi terjeszkedés lesz a fő célunk, hanem a meglévő piacokon való hatékonyabb működés és a bevétel növelése. Most inkább arra koncentrálunk, hogy a már több mint ötmillió felhasználónk életének szerves részévé váljunk – felelősebb, tudatosabb ételfogyasztásra ösztönözve őket.” – mondta.

A következő célországok között Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Bulgária és Görögország szerepelnek. A vállalat a tőkét nemzetközi befektetőktől, többek között a londoni Piton Capitaltól és az amerikai FJ Labs-tól kapta, ami jól mutatja, hogy a Munch régiós növekedését komolyan veszik a nemzetközi piacon is.

Egyre több, mint ételmentés

A cég az élelmiszerlánc minden szintjén – a termelőtől a fogyasztóig – igyekszik olyan együttműködéseket létrehozni, amelyek csökkentik a veszteséget, növelik a hozzáférést az olcsóbb, de jó minőségű termékekhez, és ezzel egy fenntarthatóbb modellt kínálnak a mindennapi vásárlásra.

„Most az ételkategóriában első helyen vagyunk az App Store-ban, a McDonald’s és a Kifli.hu előtt – ami annak köszönhető, hogy elkezdtünk megújulni. Ez egy új szint, egy igazi transzformáció, a Munch most már nem csupán egy startup, hanem egy skálázódó, érettebb vállalat.”

A következő években a Munch célja, hogy ezt a modellt regionális szinten is megerősítse, miközben megtartja azt a közösségi, társadalmi szemléletet, amellyel indult.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre