Az új kata több vállalkozónak kedvezhet, de a nyugdíjproblémát nem oldja meg

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Az új kata több vállalkozónak kedvezhet, de a nyugdíjproblémát nem oldja meg

Magyar Péter szerint az új kata a magasabb ellátási alap révén magasabb nyugdíjat, táppénzt és anyasági támogatást is jelenthet – vagyis ez nem adóemelés, hanem a vállalkozók jövőjét szolgáló változás. A taxisok örömmel fogadták a bevételi határ 22 millió forintra emelését, de a magasabb havi teher már komoly kérdéseket vet fel. Vadász Iván adószakértő ennél borúlátóbb: szerinte a rendszer ismét sok kisnyugdíjast termelhet ki majd.

Fontos vállalása volt a Tiszának, hogy az Orbán kormány által néhány nap alatt tönkretett kata adózási formát újra széles körben elérhetővé tegye, amire nem csak nagy igény volt a magyar mikro vállalkozások részéről, de aminek komoly nemzetgazdasági hatásai is vannak – mondta a mai kormányinfón a Miniszterelnök, mielőtt ismertette volna az átalakított adónem részleteit.

Magyar Péter elmondta, hogy bővül az alanyi kör, visszatérhetnek a mellékállású egyéni vállalkozók is, és változás az is, hogy 18-ról 22 millióra növekszik a bevételi értékhatár, ami az érintetti kör kifejezett elvárása, igénye volt.

Megemelkedik az ellátási alap, ami a főfoglalkozású vállalkozóknál 2027-ben 317 ezer forint lesz, 2028-ban pedig már a minimálbér, de a jelenlegi katások esetében is emelkedik az értékhatár, 2027-ben 161 ezer, 2028-ban pedig 215 ezer forint lesz.

Magyar Péter ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a propagandamédia állításaival szemben ez nem jelent adóemelést, hanem a megemelt ellátási alap révén plusz szolgáltatások járnak majd. A mostani alacsony járulékalap miatt ugyanis gyakorlatilag csak minimális táppénz, nyugdíj, vagy éppen anyasági támogatás jár az érintetti körnek.

A vállalkozók által megfogalmazott igények legfontosabbikát is teljesíti az új kata – hangsúlyozta a miniszterelnök, hiszen a jövőben ismét lehetőség lesz nem csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek, vállalkozásoknak is számlázni, ami a B2B piac számára teremt új lehetőségeket.

Az adóteher a következőképpen néz ki majd: főfoglalkozású kisadózók esetében ez 100 ezer forint lesz havonta, míg a nem főfoglalkozásúak ezt 50 ezer forintból megússzák majd, aki vállalkozásoknak bocsájt ki számlát, annak 8 millió forintig lesz érvényben a kedvezményes adó, utána viszont már egy 15 százalékos plusz teher jelentkezik, amit viszont a nyolcmillióig a 100 ezer forintos tételes adóba beszámítanak.

Magyar Péter hangsúlyozta, hogy az ellátási alap emelkedése mellett is még mindig a legkedvezőbb adózási forma lesz az új kata, amit az is bizonyít majd, hogy a pénzügyminisztérium számításai szerint a mostani átalányadózók közül minimum 100, de az is elképzelhető, hogy 150 ezer vállalkozó választhatja a megújított adónemet.

A változtatás a költségvetést érdemben nem érinti, ahogy Magyar fogalmazott „ez egy nullás változás lesz”, a kormány célja az új szabályozással nem az volt, hogy emelje a büdzsé bevételeit, hanem, hogy minél több vállalkozás élhessen az új lehetőséggel, és, hogy csökkenjenek a bürokratikus terhek is.

Az új kata szabályozás a visszaélések ellen is hatékonyan lép fel. Ha a katás éves bevételének legalább fele ugyanattól a kifizetőtől, illetve a vele kapcsolt viszonyban álló személyektől származik, az év végével megszűnik a kataalanyisága. Ez azért lehet fontos, hogy a kata újbóli kiszélesítése ne nyisson utat a bújtatott foglalkoztatás előtt, vagyis annak, hogy a cégek munkaviszony helyett katás vállalkozóként foglalkoztassák a dolgozóikat.

A taxisok üdvözlik az értékhatár megemelését

A taxisok körében jelenleg is a kata az egyik leginkább preferált adózási forma, ezért minden további költségnövekedés újabb teherként jelentkezhet, amit valahogy ki kell gazdálkodniuk – mondta a Kontroll-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

Egy esetleges adóemelést nem tudnak automatikusan beépíteni a szolgáltatás árába, Metál szerint ezért a megnövekedett kiadás közvetlenül a taxisoknál jelentkezhet bevételkiesésként.

Jelenleg egy katás vállalkozó havi 50 ezer forint tételes adót fizet, az ellátások számítási alapja ugyanakkor havi 108 ezer forint. Metál szerint eddig sok taxis éppen azért választotta ezt az adózási formát, hogy a napi megélhetése stabil maradjon, miközben kevésbé gondolt arra, mit jelent mindez évekkel később a nyugdíja szempontjából. Most a megemelt ellátási alap révén ez is valamelyest változhat, bár ehhez már ki kell fizetni a havi 100 ezer forintot – mondta.

A kormány eredeti javaslata az volt, hogy a kata éves bevételi határát a jelenlegi 18 millióról 19 millió forintra emeljék meg. Ezt Metál Zoltán már korábban sem tartotta megfelelő mértékűnek, és azt mondata, hogy a jelenlegi tarifák és költségek mellett 20–22 millió forintos éves határ lenne indokolt. Magyar Péter mai bejelentése ezzel tökéletes szinkronba került, hiszen az értékhatárt 22 millióra emelték fel, amit a Taxiszövetség örömmel fogadott.

Metál Zoltán szerint a kata szélesebb körű hozzáférhetősége önmagában várhatóan nem hozna új szereplők tömegét a piacra, az elmúlt 16 év tapasztalata alapján ő ugyanis azt látja, hogy a piacon elsősorban a tőkeerős fuvarszervezők tudnak hosszú távon fennmaradni, miközben a szolgáltatás költséges működtetésének jelentős része magukat a taxis vállalkozókat terheli, és ezt a megemelt árbevételi küszöb sem fogja érdemben javítani.

A rendszer újra sok kisnyugdíjast termelhet ki

Vadász Ivánt arról kérdeztük, hogy milyen hatással lehet az új szabályozás a volt katásokra, illetve azokra, akik most kívánnak be- vagy visszalépni volt átalányadózóként ebbe az adóformába. Az adószakértő szerint erre azért lehetetlen válaszolni, mivel azok, akik a jelenlegi törvényt előkészítették, illetve elkészítették, semmiféle hatástanulmányt nem végeztek ezzel kapcsolatban.

Mint fogalmazott, valójában minden eset egyedi, a vállalkozónak az eddigi bevételei, költségei és minden egyéb tétel alapján azt kell átbeszélnie a könyvelőjével, hogy neki az átlépés vajon megéri-e, jobban jár-e az új rendszerben, mint ha a régiben maradt volna. Aki dönteni akar, a gazdálkodása adatai alapján vesse egybe az átalányadózás adókötelezettségét az új kata szabályozás alapján számított adókötelezettségével, és ennek alapján határozzon – javasolja Vadász.

Vadász annyit azonban megkockáztatott, hogy az új szabályozás „ismét sok kisnyugdíjast fog kitermelni”. Ő úgy kalkulál, hogy ha valaki 40 évig fizeti a 100 ezer forintos havi járulékot, akkor olyan 170-180 ezer forintos nyugellátásra számíthat maximum. A kata esetében ugyanis a nyugdíjjogosultság kiszámításakor (és ez volt ezzel az adónemmel korábban is a probléma) nem az év teljes időszakát veszik alapul.

Kép: YouTube/Kontroll

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak