Van, ahol nincs megszorítás: újabb 11,5 milliárd forintot kommunikál el a kormány reklámközpontja
Közzétette a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a harmadik negyedéves megrendeléseit. A 23 tétel között van kormánypropaganda és tájékoztatás csaknem 8 milliárdért, toborzás 900 millióért, reklámajándékok százmillióért, mindezt a kormány kedvenc kommunikációs vállalkozóján keresztül.
11,5 milliárd forintnyi megbízással lett gazdagabb a Nemzeti Kommunikációs Hivatal megbízásából Balásy Gyula cégcsoportja. A közbeszerzési értesítőben tette közzé a kormány reklámipari központja, hogy 2024 harmadik negyedévében milyen szerződéseket kötöttek a kommunikációs szempontból alájuk tartozó szervezetek médiatevékenységére, megjelenésére.
Kormánypropaganda fél év alatt 7,8 milliárdért
A Miniszterelnöki Kabinetiroda által felügyelt szervezet beszámolójában a legnagyobb tétel az Európa jövőjével és a kormányzati döntésekkel kapcsolatos 7,8 milliárd forint plusz áfás kommunikációs megrendelés. A pénzből fél évnyi kormánypropaganda jön ki a szerződés szerint 2024 júliusától év végéig. A pénzből Rogán Antaléknak
- reklámtervezési és -szervezési szolgáltatásokat;
- közvéleménykutatásokat;
- hirdetéseket, médiavásárlást;
- és grafikai szolgáltatást
készít Balásy Gyula cége. A teljesítés helyének ennek megfelelően a Miniszterelnöki Kabinetiroda székhelye van megjelölve. A korábbi hasonló beszerzések alapján kiemelt kormányzati döntésnek minősülhet többek között az újabb nemzeti konzultáció elindítása vagy épp a munkáshitel tervezett bevezetése is.
Kormányzati tájékoztatás a Demokrata online felületén.
Még 3,7 milliárd forint reklámajándékokra és hirdetésekre
Nemcsak a kormányzati propagandáért felel Balásy cégcsoportja, több állami cég megjelenésével is nagyot kaszálhatnak. A magyarországi légiforgalom irányításával fogalalkozó HungaroControl Zrt. például nettó 595 millió forintért kommunikálhat Balásyék segítségével 2024 júliusától másfél éven keresztül. A tájékoztatás alapján a többi között közvéleménykutatás, hirdetések, grafikai tervezések, rendezvényszervezés és videoanyag készítése van benne az árban.
Ehhez képest arányaiban szinte aprópénznek tűnik, hogy egymilliárd forintért végeznek komplex kommunikációs és médiaügynökségi feladatokat az ország egyik legnagyobb munkáltatójának számító Magyar Posta és leányvállalatai részére.
Százmilliós nagyságrendben költenek adóforintokat reklámajándékokra is. A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak 56, a Jogállam és Igazság Nonprofit Kft.-nak 25, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemnek 6, a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft.-nek 35 millió forintért készíttetett reklámajándékokat az NKH. Utóbbinak a kommunikációját is bevállalta közpénzből Balásyék cége: 60 millió forintért végeznek médiaügynökségi feladatokat a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft.-nek.
Úgy tűnik, hogy az MTVA százmilliárdos költségvetése nem elég arra, hogy saját pénzből végezzék el az online kampányaikhoz kapcsolódó kommunikációs és médiaügynökségi feladatokat, mert ezeket is Balásyék cége végezheti 102 millió forintért.
Olyan apróbb tételek is szerepelnek a felsorolásban, mint a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére történő álláshirdetések megjelentetése. Ezért kétmillió forint plusz áfát számlázhatnak Balásyék.
Kiderült, hogy mennyibe kerül az országos toborzási kampány
Köztéri reklámfelületeken, online oldalakon és videós tartalmak előtt is gyakran lehetett találkozni a honvédség toborzóhirdetésével. Most az is kiderült, hogy mennyiért szórták tele az országot: a Honvédelmi Minisztérium reklámkampánya 894 millió forintjába kerül az adófizetőknek. Balásyék vállalták itt is a reklámanyagok, hirdetések legyártását és a médiavásárlást, valamint az ezekkel összefüggő közvélemény-kutatások megvalósítását is.
Balásy Gyula cégei egy korábban megkötött keretmegállapodáson belül jutottak ezekhez a megbízásokhoz. A megállapodás értelmében a keretösszeg 30 százaléka opció, ami azt jelenti, hogy a fennmaradó 70 százalékot mindenképp el kell költeni.
Balásy Gyula, forrás: 444/Youtube
Balásy Gyula csak 2023-ban kilenc és fél milliárd forintot tehetett zsebre a nyilvános beszámolók alapján azzal, hogy olyan kommunikációs kampányokat menedzsel, mint a "Mini Feri" vagy bármelyik tetszőleges sorosgyörgyös/migránsos/brüsszeles kormányzati "tájékoztatás". A Forbes 2023-2024-es listája szerint jól fizet a magyar lakosság propagandára fogékony részének rettegésben tartása: az egykori art director volt Magyarország 40. leggazdagabb embere 56 800 000 000 forintos vagyonnal.
Balásy 2005 óta dolgozik a Fidesznek, 2016 óta pedig egyeduralkodója a közpénzből zajló kormánypropaganda megvalósításának. Az Index 2018-as portréja szerint többek között azért lehet ennyire sikeres, mert "a rábízott feladatokat nemcsak elvégzi, de valóban át is éli a kormányzati sikerpropagandát, illetve a negatív kampányok üzeneteit."