2024.12.17. 16:55

Miért nem tudjuk még többen, hogy az MVM-nek jó szíve van?

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Miért nem tudjuk még többen, hogy az MVM-nek jó szíve van?

„Az MVM Csoport idén novemberben százmillió forint támogatást adott át húsz, gyermekeket segítő civil szervezet képviselőinek az immár 17. alkalommal megrendezett MVM Élménynap – Legszebb napom elnevezésű rendezvényén.” Az állami energetikai vállalat saját oldalán olvasható, hogy „az egész napos eseményen a társaságcsoport ezúttal az űrtematika jegyében nyújtott feledhetetlen élményt, és szervezett felszabadult, örömteli pillanatokban gazdag programokat mintegy 800 hátrányos helyzetű és beteg gyermek számára.” 

A villamos művek weboldalára nyilván kevesen látogatnak közéleti hírekért. Ennek ellenére senki nem maradt le az MVM Élménynapról, mert bár a kormánytól független sajtóban nem annyira foglalkozott az eseménnyel, a kormánylapokban szinte mindenütt megjelent az erről szóló cikk. Még a regionális lapokban is lehetett olvasni. Nem maradt ki Mátrai Károly vezérigazgató nyilatkozata sem, aki többek között azt mondta, „szívügyünk, hogy támogassuk a jövő generációját, különösen azokat a gyerekeket, akiknek nehezebb utat jelölt ki az élet”.

A kijelentés bármennyire is tűnik magától értetődőnek itthon, a helyzet nem ilyen egyszerű. Mert például annak ellenére, hogy körülbelül ugyanezek a mondatok Magyar Péter száját is elhagyták, az elesett gyerekekért tett erőfeszítései haragot váltanak ki mindenkor kormányberkekben. Az MVM-mel hasonlóan hiába „támogatja a jövő generációját, különösen azokat a gyerekeket, akiknek nehezebb utat jelölt ki az élet” ajándékokkal és segítséggel. Gyerekek ide vagy oda, intézményi elutasítás és politikai támadás fogadja mindenkor.

Az MVM Élménynapot novemberben tartották, a kormánysajtó időben beszámolt róla. Most, decemberben azonban valamiért megismételték ugyanazt a hírt a kormánylapok. Azt tehát, amit már közöltek novemberben is. „Százmillió forintos támogatást nyújt rászoruló gyermekeket segítő alapítványoknak az MVM Csoport” -, ismétlik saját magukat a kormánylapok egymás után. A novemberi és a decemberi cikkeik között csupán egyetlen különbség van. Utóbbiak biztosan mind fizetett hirdetés.

A „különös” médiajelenség okára az rtl.hu tavaly írt cikkéből lehet következtetni. 2021-ben és 2022-ben az MVM több mint 8 milliárd forint értékben hirdetett tücsköt-bogarat, javarészt kormánypárti médiumokban. A pénzszórást az állami vállalat nem tette ki az ablakba, sajtótájékoztatót sem tartott róla. A dokumentumokat csak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közbenjárása után sikerült megszereznie rtl.hu-nak. A legnagyobb értékű megrendeléseket a Tv2-csoport, valamint a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó médiumok kapták, például a Magyar Nemzet, az Origo, a Szabad Föld, a Bors, a vidéki megyei laphálózat, a HírTv, a HírFM, a Mandiner, valamint 2022 őszéig a Nemzeti Sport is. 

Az idei adatok még nem ismertek, de az élménynap kapcsán világosan látszik, hogy ha az MVM a lakosság nagyobb köréhez szerette volna eljuttatni a hírt, akkor idén legalábbis a független sajtóban lett volna észszerű fizetett hirdetést feladni. A vállalat hivatalos álláspontjából nem vezethető le, hogy üzleti partnerként miért a kormánymédiához ragaszkodik. Sőt. Érdemes átszaladni rajta.
 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak