2025.03.07. 15:41

Fejetlenség a sikerpropagandában: az egyik államtitkár 5, a másik 6 százalékos akkuipari GDP-hozzájárulásról ír

Fejetlenség a sikerpropagandában: az egyik államtitkár 5, a másik 6 százalékos akkuipari GDP-hozzájárulásról ír

„A héten az iváncsai SK On Hungary aksigyár egy nagyobb leépítést tervez. Csak találgatunk, kiket küldenek el, de szinte biztos, hogy több műszakvezetőt, technikust, raktárost, operátort érint a dolog
 

"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra, hogy 2024 végén már csak kapacitása 30-40 százalékán működött a gödi Samsung, és a gyárat december végén három hétre teljesen le kellett állítani – tudta meg a Telex. A gyárból az elmúlt egy évben több mint kétezer külsős dolgozót küldtek el, miközben a magyar vezetők egy része távozott belső konfliktusok miatt."
 

"A két legjelentősebb súlyú alágazat közül az akkumulátor, szárazelem gyártásának volumene 51%-kal visszaesett(...)"

Az utóbbi hónapokban sorra lehet olvasni az akkumulátoripar agóniájáról és annak magyarországi hatásairól. Orbán Viktor 2018-ban tusványosi beszédében fejtette ki, hogy a nagyhatalmi remények a "hatalmas akkumulátorberuházásokon" alapulnak, ami miatt 2030-ra Magyarország lokális kivétel lehet egy globális recesszió idején.

2017-ben nyílt meg az ország első akkumulátorgyára, a gödi Samsung telephelyét bővítették ki és kalibrálták át. A tusványosi bejelentés óta számos akkumulátoripari beruházás valósult meg, amelyekkel kapcsolatban folyamatos környezetvédelmi aggályokat fogalmaznak meg a mai napig.

Azt már 2023 végén jelezték a KSH adatai, hogy a miniszterelnök víziója nem feltétlenül áll helyt hat év távlatából. Már 2024-ben tömeges leépítések voltak az SK On Hungary Kft. iváncsai akkugyárában, igaz, akkor a dél-koreai cég 609 kölcsönzött dolgozót küldött el. Az ok az elektromos autók iránti kereslet csökkenése volt. A cég a 444 cikke szerint alig egy évvel később tömegesen bocsát el dolgozókat a komáromi és az iváncsai gyárból.

Hiba a sikerpropagandában

Mintha csak a kormány nem lenne hajlandó észrevenni a mostani eseményeket, ugyanis a fentiek ellenére továbbra sem látják az árnyoldalakat. A napokban két írásbeli válasz is felkerült a parlament honlapjára. Az MSZP-s Tóth Bertalan kifejezetten arról érdeklődött Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternél, hogy még mindig az akkumulátorgyártásban látják-e a jövőt.

A választ jegyző Fónagy István menetrend szerinti elmúltnyolcévezése után arról biztosítja az ellenéki politikust, hogy még mindig az akkumulátorgyártásban látják a jövőt.

"A kormány a gazdasági semlegesség stratégiáját követi, a magyar gazdaság térképére tekintve már látható, hogy találkozási pontjává váltunk a keleti és a nyugati gazdaságoknak."

- írja Fónagy, majd kifejti, hogy Magyarország gazdaságfejlesztésében kiemelt szerepet kap az elektromobilitáshoz kapcsolódó ökoszisztéma, nagy jelentősége lett az akkumulátorágazat és az elektromobilitás térnyerésének. Az államtitkár szerint Magyarország élen Jár a high-tech akkumulátorgyártásban, hazánk GDP arányos exportja az akkumulátorok és akkumulátor alkatrészek terén már ma is meghaladja az 5 százalékot.

A KSH adataiból kiderült, hogy a 2024-re vonatkozó kormányzati GDP-várakozások meredek eséséhez épp az az akkumulátorgyártás járult hozzá, amely a hazai össztermék 5 százalékát teszi ki. Noha Orbán Viktor az akkumulátorgyártással kapcsolatban válságok elleni védelmet ígért az országnak, épp a német autóipar visszaesése miatt zuhant be a magyarországi akkugyártás is.

Egy másik parlamenti válaszban a környezetvédelmi aggályokkal kapcsolatban is hasonló sikerpropagandát fogalmaz meg Czepek Gábor, az energiaügyi minisztérium államtitkára. Vadai Ágnes érdeklődött arról a szaktárcánál, hogy "Miért növelheti Magyarországon a kapacitását az az akkufeldolgozó, amely Németországban nem tud üzemet nyitni a hatósághoz benyújtott közel 8000 észrevétel miatt?"

A Kormány 2016 óta 59, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó projektet támogatott. A 24 milliárd euró összértékű beruházások mintegy 33 ezer új munkahelyet teremtettek - írja Czepek, aki viszont Fónaggyal ellentétben egy sokkal hangzatosabb számot ír az ágazattal kapcsolatban.

"A szektor dinamikus növekedését jelzi, hogy az akkumulátorexport a teljes magyar kivitel 6,4 százalékát adta 2023-ban."

- írja, azonban a KSH és Fónagy István is 5 százalékot ír az ágazat 2024-es teljesítménye tekintetében, ami a növekedéssel ellentétben egy jelentős mértékű csökkenésről árulkodik.

Milyen környezetvédelmi aggályok?

Czepek szerint a hatóságok mindent megtesznek azért, hogy az akkumulátoripari telephelyek a jogszabályok szerint működjenek. Az ellenzéki politikus kérdésében megfogalmazott aggályokkal kapcsolatban kifejti, hogy a SungEel Hitech Hungary Kft. Bátonyterenyei üzemének tevékenységbővítésével kapcsolatos hatásvizsgálat folyamatban van.

A cégnek van egy szigetszentmiklósi, használt akkumulátorok feldolgozásával üzeme is. Ez Czepek szerint már megkapta a kapacitásbővítéssel kapcsolatos engedélyt.

"telephelyen 2025. január 21. napján tartott helyszíni szemlén tapasztaltak alapján a hatályos hulladékgazdálkodási jogszabályok figyelembevételével a
tevékenység engedélyezhető volt."

Az államtitkár álságosnak nevezi Vadai kérdését, mert szerinte az állam példás szigorral lépett fel a szigetszentmiklósi akkufeldolgozóban történt mulasztásokkal kapcsolatban. 2022-ben 18 dolgozó súlyos veszélyeztetéséért 8,4 millió forintos büntetést szabtak ki az üzemre, ahol a határértéket meghaladó nikkelt és kobaltot mértek a levegőben.

Borítókép: Göd-ÉRT egyesület
Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak