Lázár János újabb látványos baklövése: gellert kapott a pályaudvarok végkiárusítása
A MÁV közleménye szerint parkolópályára került a vasúti pályaudvarok 99 évre történő átadására kiírt pályázat, ami sokak szerint az Orbán-kabinet eddigi legnagyobb ingatlanpanamájának ígérkezik. A MÁV vezérigazgatója szerint akkora volt az érdeklődés, hogy emiatt kell új pályázatot kiírni, Vitézy Dávid szerint viszont ez a lehető legkevésbé logikus magyarázat a közlekedési miniszter által szorgalmazott terv elhalasztására.

A MÁV közleménye szerint parkolópályára került a vasúti pályaudvarok 99 évre történő átadására kiírt pályázat, ami sokak szerint az Orbán-kabinet eddigi legnagyobb ingatlanpanamájának ígérkezik. A MÁV vezérigazgatója szerint akkora volt az érdeklődés, hogy emiatt kell új pályázatot kiírni, Vitézy Dávid szerint viszont ez a lehető legkevésbé logikus magyarázat a közlekedési miniszter által szorgalmazott terv elhalasztására.
Lázár János még januárban jelentette be, hogy tíz vállalása részeként a MÁV-csoport összes vécéjét felújítják. A több mint 1200 helyiség közül ma egyet, a kelenföldi pályaudvar új vécéjét már büszkén be is mutatta a Facebookon.
Tavaly év végén hirdette meg az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV azt is, hogy egy többszintű, országos állomásmegújítási program részeként több vidéki és budapesti főpályaudvart is 99 évre magánkézbe adnak majd egy pályázat során. A MÁV keddi közleménye a toalettek tisztasága mellett erre is kitért.
„Három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett. Ez nagy szám, ugyanakkor ennél is nagyobb volt az az érdeklődés és a fejlesztési szándék, amely a pályázat során megmutatkozott, ám tartalmi vagy formai hiányosságok miatt végül konkrét, értékelhető fejlesztési koncepcióban, így beadott pályaművekben nem öltött testet. A megismert fejlesztési elképzelések mennyisége és minősége arról győzték meg a kiíró MÁV-csoportot, valamint a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM-et, hogy a verseny kiszélesítése, a lehető legtöbb fejlesztési kapacitás bevonása, továbbá az állomásmegújítási koncepciók érdemi és alapos összevetése érdekében a pályázat feltételeinek pontosítására, új pályázati szakasz meghirdetésére van szükség”
– olvasható a meglehetősen unortodox indoklás a MÁV részéről, amelyet Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom elnöke teljes mértékig logikátlannak tart, és fel is tette a magától értetődő kérdést a Facebook-oldalán: vajon mi történhetett?
A Fővárosi Közgyűlés képviselője lapunknak elmondta, hogy szerint azzal magyarázni a pályázat leállítását, hogy túl sok fejlesztési ötlet érkezett, csak egy „ócska duma”.
„Lázár János még néhány hete is arról beszélt, hogy ezeket a pályázatokat még az idei első negyedévben lezavarják, sőt a pályázatok beadása után is arról szólt a tárca kommunikációja, hogy ebből még 2025 első felében szerződések lesznek.”
Vitézy: ez egy jól megtervezett ingatlanpanama volt, ami most nem sikerült
Vitézy szerint a visszatáncolás oka az lehet, hogy az építési és közlekedési miniszternek azzal kellett szembesülnie, hogy „olyan mértékig volt törvénytelen, amit kitalált, hogy az a hatóságok szűrőjén sem ment volna át. A választási kampány közeledtével ezt inkább visszavonatták vele.”
„Nyilván ez egy jól megtervezett ingatlanpanama volt. Nagyon remélem, hogy nem írják ki újra, akármit is mondanak is most. Abban bízom, hogy a kormány végre nekilát annak, ami a dolga, fejleszteni a budapesti pályaudvarokat”
– nyilatkozta a Kontrollnak Vitézy Dávid, aki emlékeztetett arra is, hogy Lázár első lépései közé tartozott miniszterként, hogy leállítsa az összes fővárosi pályaudvar fejlesztését, holott erre volt uniós pénz is a jogállami viták ellenére. „Az egy illúzió volt mindvégig, hogy majd a magántőke fog váltókat cserélni a Nyugatiban. Ez a valóságban egy telekkijátszás volt.”
Egy meglepő ÁSZ-vizsgálat nullázhatta le Lázár kirakatprojektjét
Az Állami Számvevőszék cselekmény közbeni vizsgálatot indított a pályaudvartender jogszerűsége kapcsán néhány héttel ezelőtt. Lázár János és a MÁV vezetése magából kikelve utasították vissza az ÁSZ vizsgálatát, és még a hatóság ehhez való jogát is elvitatták. Vitézy szerint ennél a vizsgálatnál eljöhetett az a törvényességi pont, ahol elhangozhatott, hogy eddig és ne tovább! Ez persze még nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy újra megpróbálják kirakni a végkiárusítás táblát a budapesti pályaudvarokra.
A Podmaniczky Mozgalom elnöke szerint fontos győzelem, hogy ezt a panamát ebben a formában egyelőre sikerült megállítani: „Lázárnak ez egy kirakatprojektje volt, ami a mai döntéssel ebben a ciklusban minden bizonnyal elúszott.”
Ilyen látványos kudarcok után okkal merülhet fel, hogy meddig akar még miniszterként tevékenykedni Lázár János?
„Én már a Keleti pályaudvari kisiklás után azt mondtam, hogy ideje volna távoznia a tárca éléről. Ez a véleményem nem változott azóta sem. Lázár János miniszteri tevékenysége kizárólag rombolásból és kudarcból áll, mind a vasút, mint Budapest szempontjából az ő időszaka a legkártékonyabb és legsikertelenebb miniszteri időszak a rendszerváltás óta”
– foglalta össze a helyzetet Vitézy Dávid, aki korábban az Ami a csövön befér című műsorunkban is hosszasan beszélt erről a panamáról.
Vitézy szerint a MÁV közleményéből pont csak a lényeg maradt ki
A Fővárosi Közgyűlés tagja szerint az is elképzelhető, hogy az előző pályázatról lemaradt valaki, akinek nyerni kellett volna? „Vagy esetleg az Állami Számvevőszék nyilvánosan bejelentett vizsgálata kimutatta, hogy az egész eljárás súlyosan törvénysértő volt, ahogy első perctől mondtuk?” – tette fel költői kérdéseit Vitézy, és hozzátette:
„Azt nem is merem remélni, hogy hatott a Fővárosi Közgyűlés döntése, amiben kértük a pályázat visszavonását és az egyeztetést Budapesttel.”
A Podmaniczky Mozgalom vezetője arra is emlékeztetett, hogy a MÁV már 40 napja nem válaszol a közérdekű adatigénylésére a pályázatok tartalma kapcsán: „Ha lemondták a pályázatot, most már mi akadálya, hogy bemutassák, ki hogyan akarta ingyen birtokba venni a közvagyont a kudarcba fulladt pályázatban 99 évre?”
A MÁV közleménye viszont optimistán zárul, hiszen tesznek egy ígéretet arra, hogy „az újabb eljárás is befejeződik az idei esztendőben, a megújuló állomások fejlesztői legkésőbb az év végig kiválasztásra kerülnek”.
Fotó: Facebook / Lázár János