Ma 12:39

Milliárdokba került meggyőzni az országot arról, hogy meg tudja csinálni

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Milliárdokba került meggyőzni az országot arról, hogy meg tudja csinálni

A kormány kommunikációs kampánya, amely a “Magyarország meg tudja csinálni” mottóval futott, nemcsak a költségei miatt vált figyelemre méltóvá, hanem amiatt is, hogy ezek az összegek mennyire tükrözik a társadalmi valóságot. A kampány célja az volt, hogy népszerűsítse a nemzeti konzultációt, valamint annak eredményeit, ám az erre fordított állami források mértéke jóval felülmúlta az eddigieket. 

 

A Lakmusz által szemlézett dokumentumokból jól látszik, hogy a legutóbbi konzultáció kormányzati hirdetései legalább 10,7 milliárd forintba kerültek. Ez a kilencszerese annak, amit a pártok a 2022-es választás előtt szabályosan elkölthettek.

  • A legnagyobb összeget online sajtófelületek vásárlására költötték - mintegy bruttó 4,2 milliárd forintot.

  • 3,4 milliárdot a tévében, 2,6 milliárdot a nyomtatott sajtóban, 376 millió forintot pedig rádióban költöttek el hirdetésekre.

  • További bruttó 129 millió forintba került a kreatív anyagok tervezése és gyártása.

dokumentumok a konzultációhoz kapcsolódó közterületi plakátkampány költségeit még nem tartalmazták.

A kikért közérdekű adatok alapján kiderült: a kampány első szakaszára – amely a konzultációt hirdette – több mint 8 milliárd forintot költöttek, míg a második hullámban, amely az eredményeket kommunikálta, további közel 2,7 milliárdot. Így a végső összeg meghaladja a 10,7 milliárd forintot. Ennek túlnyomó része hirdetésekre ment: online, televíziós, nyomtatott sajtós és rádiós csatornákon keresztül.

A kampány során hangsúlyozták, hogy a válaszadók túlnyomó többsége egyetértett a kormány kérdéseiben, azonban a konzultációra visszaküldött ívek száma – 1,35 millió – a választópolgárok kevesebb mint egyötödét jelenti. Ez felveti a kérdést, hogy valóban reprezentatív volt-e az eredmény.

Az sem világos, hogy a teljes kommunikációs kiadás – például a közterületi plakátok – mennyibe is kerültek pontosan, mert ezek az adatok nem elérhetők. Az aránytalanul magas költések és a részleges átláthatóság ismét reflektorfénybe helyezik a közpénzek felhasználásának kérdését.

A kormányzatnak legkedvesebb reklámember nyerte a kampányanyagok elkészítésének lehetőségétA Kabinetiroda és Balásy Gyula két cége, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft között egyedi megbízásként vannak feltüntetve a projektek, 2024 szeptembere és decembere között létrejött öt keretszerződés teljesítési irataiba. A kormányzati bizalom töretlen: az utolsó negyedévre vonatkozó szerződéseket is Balásyval kötötték meg, annak ellenére is, hogy az ügyészség a két cég ellen 2024 áprilisában hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt nyomozást rendelt el.

Idén januárban Rogán Antal vezette minisztérium újabb megbízást adott a kommunikációs Balásyéknak, a nemzeti konzultáció eredményeinek hirdetését.

Televíziós hirdetésekre bruttó 963 millió forintot, rádiós megjelenésekre bruttó 267 millió forintot, nyomtatott sajtóban legalább bruttó 516 millió forintot, míg online sajtó megjelenésekre pedig legalább bruttó 778 millió forintot költöttek.

Összesen tehát több mint bruttó 2,5 milliárd ment el csak az eredmények kihirdetésére. 

Balásy Gyula nem csak a kommunikációhoz, és a hirdetésekhez ért. Ahogy korábban megírtuk: 2025 elején a Magyar Honvédségtől és annak háttérintézményétől kaptak milliárdos megbízásokat.

A New Land Media nettó 687,7 millió forintért népszerűsíti a honvédelmet a közmédiában a Haderő című magazinműsor készítésével. 

A Lounge Event Kft. közel 2 milliárdért szervez rendezvényeket a tervezett, de még ki sem alakított Honvédelmi Élményközpontoknak, félmilliárd megy el Zánkai Haditechnikai Park fejlesztéséhez kapcsolódó rendezvényekre, és további egymilliárd a Kincsem Honvédelmi Park toborzásaira.

Idén pedig már a tűzijátékot is a Kabinetiroda kedvenc emberének cége szervezheti. Az aláírt szerződés szerint a keretösszeg nettó 2 milliárd 415 millió forint plusz áfa. 

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak