Újabb informatikai leállás volt a mentésirányításnál
Augusztus 13-án ismét az elavult informatikai rendszer okozott problémát az Országos Mentőszolgálatnál - tudta meg a Kontroll. Az újabb informatikai leállás miatt a januári nagy összeomláshoz hasonlóan megint csak tollal és papírral kellett végezni a mentésirányítást. Mindeközben az OMSZ központi irányító épületében július közepe óta visszatérő problémát okoz a hibás klímaberendezés is, ezért a szolgálat munkatársainak egy részét átköltöztették.

Augusztus közepén ismét komoly működési gondokkal küzdött az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) központja – értesült a Kontroll egy ott dolgozótól. Augusztus 13-án újabb informatikai leállás nehezítette a munkát, és megint csak tollal, papírral kellett végezni a mentésirányítást, miközben a központi irányító épületben július közepe óta visszatérő problémát okoz a hibás klímaberendezés is, ezért a szolgálat munkatársainak egy részét már el kellett onnan költöztetni.
A Kontroll értesülései szerint az elavult informatikai rendszer továbbra is akadozik a mentésirányításnál, és a januári nagy leállása óta is rendszeresek a lassulások. Augusztus 13-án éjjel egy tervezett hardvercsere sikertelen volt, és újabb szerverhiba állította le a rendszert reggelig, majd még napközben is, a segélyhívásokat ezért ideiglenesen megint papíron voltak kénytelenek rögzíteni a mentésirányítók. Bár sikerült újraindítani a rendszert, az informátorunk szerint továbbra is instabilnak nevezhető, ami a karbantartás hiányosságaira hívja fel a figyelmet.
Lengyel Tibor, a Magyarországi Mentõdolgozók Szövetségének elnöke a Kontroll kérdésére megerősítette: valóban volt tervezett karbantartás ezen a napon, amely az emlékezetes januári nagy összeomlás hibáit volt hivatott orvosolni.
Kipurcant a klíma is
A gondokat tetézi egy másik elhúzódó probléma is, ugyanis az OMSZ Mohács utcai központjának klímarendszere is meghibásodott július közepén, ezért a zárt, elektronikával teli helyiségek hőmérséklete gyorsan 30 °C fölé emelkedett. Ez jelentősen rontotta az ott dolgozók munkakörülményeit – mondta el forrásunk.
Az OMSZ új budapesti mentésirányító központját 2014. decemberében mutatták be.
A Kontroll értesülései szerint a hőség miatt a mentésirányítók egy részét a XIII. kerületi központból az V. kerületi Markó utcai vészhelyzeti központba költöztették át, az ügyeleti koordinátoroknál pedig mobilklímákkal próbálták enyhíteni az elviselhetetlen hőmérsékletet. Úgy tudjuk, hogy a probléma továbbra sem megoldott, ezért a mentésirányítás kényszerűen a 2015 előtti helyén működik, nem ideális körülmények között.
A Markó utcai mágnestábla, amely nem fagy le a kánikulában sem.
Elsőként a Kontroll írta meg január elején, hogy akkor teljesen leállt az Országos Mentőszolgálat szerverével a kapcsolat, ami miatt majdnem egy fél napig megszűnt a biztonságos mentésirányítás az egész országban. A központi telefonszámokon sok esetben nem tudták fogadni a segélyhívásokat, és nem tudták elérni a hivatalos rendszeren keresztül a központból a mentőautókat sem. A kaotikus helyzetben a mentőszolgálat ügyeletesei közül többen is a saját mobiltelefonjaikat kezdték el használni, valamint a tetra-telefonokon kezdtek el kommunikálni a vidéki irányítócsoportokkal és mentőegységekkel, annak érdekében, hogy felmérjék a bevethető egységeik helyzetét. Papírra kezdték el felírogatni az eseteket, és ahhoz keresgélték a legközelebbi mentőket. Az egyik dolgozótól származó információnk szerint rövid időn belül nagy számú várakozó eset halmozódott fel.
Az OMSZ sajtóosztálya akkor azt állította, nem történt összeomlás, csak fennakadás.
Az Országos Mentőszolgálat a mostani eset kapcsán is csak egy rövid levélben reagált a Kontroll kérdéseire, azt írták, hogy a mentésirányítás informatikai rendszerének megújítása folyamatban van, az üzemeltető szeptember végéig fejezi be a munkát. "A karbantartás a szolgáltató ütemezése által történik, miközben az Országos Mentőszolgálat a mentőellátás biztonságát fenntartja" - közölte az OMSZ.
Fotók: Facebook / OMSZ, Indóház Online