2025.11.07. 14:39

Félmilliárdot költhet el a Mol és az állam közös alapítványa a kormánypropaganda legnagyobb haszonélvezőjénél

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Félmilliárdot költhet el a Mol és az állam közös alapítványa a kormánypropaganda legnagyobb haszonélvezőjénél

Újabb 500 millió forintos kommunikációs közbeszerzést ír ki a Mol – Új Európa Alapítvány, amelyet félig a Mol, félig a magyar állam birtokol. Korábban már egy 450 millió forintos szerződést is kötöttek hasonló célra. Az alapítvány, amely sportolók, fiatalok, kulturális és szociális programok támogatására jött létre, így ismét hatalmas összeget fordíthat kommunikációra — mégpedig a kormányzati kampányok legnagyobb nyerteseinél, Balásy Gyula cégeinél.

Az alapítvány korábbi kommunikációs megbízásait is Balásy Gyula két vállalkozása, a New Land Media és a Lounge Design Kft. nyerte el — ezek a cégek Rogán Antal minisztériumának alárendelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) kedvenc partnerei, és a NER legnagyobb állami reklámmegbízásainak visszatérő nyertesei – írta meg a Telex.

Kormányközeli kommunikációs körök

Balásy cégei feleltek többek között a nemzeti konzultációkért, a kormányzati plakátkampányokért, valamint az augusztus 20-i ünnepi rendezvények kommunikációjáért is. Az NKH 2018 óta kizárólag ezekkel a cégekkel szerződik, és a 2022-es 75 milliárdos keretmegállapodás kétszeri meghosszabbításával 225 milliárd forintos gigaszerződést biztosított számukra. Idén újabb 75 milliárd forintos megállapodás született, így a jövőben is Balásy érdekeltségei vihetik az összes állami kommunikációs munkát — közbeszerzési verseny nélkül.

A Mol – Új Európa Alapítvány is ebbe a hálózatba kapcsolódik be. Az 500 milliós tender az előző, 2024–2025-re szóló 450 milliós szerződést követi, és az NKH-n keresztül valósul meg. Balásy cégei idén már három hónap alatt 20 milliárd forintnyi új állami szerződést kötöttek – többek között az MVM-mel (1,3 milliárd), a MÁV-val (948 millió), a Szuverenitásvédelmi Hivatallal (865 millió) és a Magyar Postával (662 millió).

Alapítványi milliárdok, kormányközeli arcok

A Mol – Új Európa Alapítvány 2021-ben jött létre a Mol és a magyar állam közös kezdeményezésére. Célja papíron a sport, a kultúra, az egészségügy, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és a környezetvédelem támogatása, de az alapítvány óriási vagyon felett diszponál: 2024-ben 28,5 milliárd forintnyi bevételt ért el, 22 milliárdos adózott eredményt hozott, és több mint 251 milliárd forintnyi saját tőkével rendelkezik.

Az alapítvány kuratóriumában kormányközeli személyek ülnek:

  • Miklósa Erika operaénekes az elnök,

  • Schmidt Mária és Demeter Szilárd a tagok,

  • a felügyelőbizottságban pedig többek között Kemény Dénes és Janó Márk, a Miniszterelnökség közigazgatási államtitkára kapott helyet.

Korábban a 444.hu számolt be arról, hogy az alapítvány három év alatt 11,1 milliárd forinttal támogatta a határon túli magyar futballakadémiákat — olyanokat, amelyeket a magyar kormány a Bethlen Gábor Alapon keresztül szintén több milliárddal finanszírozott.

PR-cikkek Schmidt Máriától és Miklósa Erikától

A kommunikációs költések egy része korábban külföldi PR-megjelenésekre ment el: az osztrák European Voices című folyóiratban Schmidt Mária és Miklósa Erika is publikált fizetett PR-cikkeket. A lap 30 ezer példányban jelenik meg, és a Mol – Új Európa Alapítvány 18,6 millió forintot fizetett a megjelenésekért.

Schmidt Mária 2023 decemberében például G. Fodor Gábor „Orbán kontra Soros” című könyvéről írt cikket, amit a közösségi médiában nem jelölt fizetett hirdetésként, holott az alapítvány finanszírozta – amelynek maga is kuratóriumi tagja.

Kérdések a félmilliárdos marketingről

A mostani, 500 milliós tender célja a közbeszerzési terv szerint logófejlesztés, honlapfejlesztés és -üzemeltetés, rendezvényszervezés, valamint az alapítvány támogatási programjainak kommunikációja lesz.

A költés aránytalanságát jól mutatja, hogy az alapítvány:

  • 2024-ben 11,5 milliárdot fordított tényleges cél szerinti juttatásokra,

  • miközben 83 millió forintot fizetett ki öt kuratóriumi tagnak,

  • és mindössze 7 sajtóközleményt adott ki másfél év alatt.

A kommunikációs aktivitás ennek ellenére minimális: Facebookon 10 ezer követőjük van, de posztjaikat jellemzően alig néhány tucat ember kedveli, Instagramon pedig 933 követő mellett gyakran egyetlen lájk sincs a bejegyzéseiken.

Az alapítvány kommunikációs szerződései nem közvetlenül, hanem a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül valósulnak meg, vagyis ugyanabban a csatornában, amelyen keresztül az összes kormányzati kommunikációs pénz Balásy Gyula cégeihez folyik.

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Hirdetés
Kapcsolódó tartalmak