Ma 06:53

Egyre több ember tiltakozik a ferihegyi repülőtér harmadik termináljának megépítése ellen, eddig hiába

Egyre több ember tiltakozik a ferihegyi repülőtér harmadik termináljának megépítése ellen, eddig hiába

A kormány hosszabb távon a jelenlegihez képest akár duplájára növelné a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmát, noha már a mostani évi 17 millió utas és az ezzel járó zajterhelés is komoly próbatételt jelent a környező települések és kerületek lakóinak. Bár a bővülés gazdasági szempontból kedvező lenne – a tervek szerint a turizmus GDP-hozzájárulása 18 százalékra emelkedhetne, mintegy 3 százalékpontos növekedéssel –, a lakosság cserébe olyan technológiai fejlesztéseket vár, amelyek csökkentenék a zajt, különösen az éjszakai időszakban.

Az elmúlt tíz évben jelentősen nőtt a magyarországi légi forgalom, és a 3. terminál, valamint a belvárost a repülőtérrel összekötő gyorsvasút megépítésével évi 40 millió utasra bővülhet a kapacitás – írta a Népszava.

A Budapest Airport környékén élők – Vecsésen, Üllőn, Ecseren, illetve a 17. és 18. kerületben – egyre erősebben érzik a zajterhelést, amely számukra nem csupán kellemetlenség, hanem az életminőséget rontó tényező. Bár a repülőtér több zajcsökkentő intézkedést is bevezetett, például ablakcsereprogramot, sok lakó még mindig elégtelennek tartja ezeket, különösen az éjszakába nyúló fapados és charter járatok miatt.

A repülőgépek zajhatása régóta vitás környezetvédelmi kérdés, és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetvédelmi működési engedélye továbbra is problémás. A Kúria 2023 szeptemberében hatályon kívül helyezte az engedélyt, mert a repülőtér zajvédelmi övezet nélkül működik, hiányoznak a megfelelő hatástanulmányok, miközben a kapacitások folyamatosan bővülnek. A legfelsőbb bíróság kimondta, hogy nemcsak nagyobb fejlesztések, hanem minden beruházás esetén új környezeti vizsgálatra van szükség.

Civil szervezetek szerint a reptérnek több mint két éve nincs érvényes környezetvédelmi engedélye, ezért a hatóságoknak akár a működés felfüggesztését is meg kellene fontolniuk. A Budapest Airport Zrt. ezt vitatja, szerintük a bírósági döntés nem befolyásolja az üzemelést. A Magyar Természetvédők Szövetsége jogi szakértőn keresztül kért tájékoztatást a vállalattól, de választ nem kaptak. 

Marton Miklós, a szövetség éghajlat és energia programvezetője szerint a lakossági panaszok teljesen megalapozottak, amit a növekvő forgalom csak tovább súlyosbít. A repülés környezeti és egészségügyi hatásairól, valamint a zaj- és légszennyezés problémáiról a „Volare necesse est? Konfliktusok a repülés körül” című konferencián számoltak be. „Mi úgy látjuk, hogy a járatszámok csökkentése lenne az egyedüli megoldás” – tette hozzá Marton. 

„Tettünk javaslatot az évi egy oda-vissza repülést meghaladó járulékfizetésre is. Egy olyan egyensúlyi állapotot lenne érdemes beállítani, amikor használjuk is a repülést, de a további mértéktelen növekedésnek elejét tudnánk venni” – jegyezte meg a szövetség munkatársa.

A 18. kerület több javaslatot is megfogalmazott, köztük azt, hogy éjfél és hajnali 5 óra között – vagyis a mélyalvás időszakában – valódi, teljes éjszakai repülési tilalom lépjen életbe. Emellett azt is indítványozzák, hogy a repülőtérhez közeli lakóterületeken terjesszék ki az ablakszigetelési programot, mivel a korábbi fejlesztések eddig csupán a háztartások körülbelül felét érintették.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak