Lázár János: „Lehet, hogy ez az utolsó találkozásunk”
A minisztériumához érkeztek jelzések, hogy nem fizetnek az alvállalkozóknak számos állami beruházáson, ezért soron kívüli vizsgálat indulhat – erről is beszélt Lázár János, amikor a parlament gazdasági bizottsága előtt számolt be a közlekedési és építési tárca helyzetéről. Kiderült, rengeteg a félkész ügy, és a következő időszak kulcskérdése nem az új projektek elindítása, hanem az elmaradások felszámolása lesz.
A minisztériumához érkeztek jelzések, hogy nem fizetnek az alvállalkozóknak számos állami beruházáson, ezért soron kívüli vizsgálat indulhat – erről is beszélt Lázár János, amikor a parlament gazdasági bizottsága előtt számolt be a közlekedési és építési tárca helyzetéről. Kiderült, rengeteg a félkész ügy, és a következő időszak kulcskérdése nem az új projektek elindítása, hanem az elmaradások felszámolása lesz.
A meghallgatást személyes hangvételű megjegyzéssel kezdte az építési és közlekedési miniszter:
„Könnyen lehet, hogy ez az utolsó találkozásunk” ebben a formában
– utalva a 2026-os választásokra és arra, hogy nem biztos, hogy a jövőben is ebben a miniszteri szerepben lesz-e.
A politikai felütés után azonban gyorsan a kézzelfogható problémák kerültek előtérbe. A miniszter elismerte, a minisztériumhoz is az ország számos pontjáról érkeznek jelzések arról, hogy állami beruházásokon dolgozó alvállalkozók hónapok óta nem jutnak a pénzükhöz. A helyzetet súlyosnak nevezte, és kilátásba helyezte, hogy a tárca akár soron kívüli vizsgálatot is elrendelhet, amely az egész alvállalkozói láncot átfésülné. Célja – elmondása szerint – az, hogy kiderüljön, hol akadnak el a kifizetések, és hol tartanak vissza jogtalanul pénzeket. Akiknék megállapítják, hogy valóban elmaradt a kifizetés, az esetükben intézkednek.
A meghallgatás másik fő témája a magyar közlekedési infrastruktúra állapota volt. Lázár nem festett rózsás képet, szerinte
az ország közútjainak jelentős része „azonnali beavatkozást igényel”, és a vasúthálózat állapota sem jobb.
Szóba került a Budapest–Belgrád vasútvonal is, amelynél továbbra is csúszás fenyeget, miközben a projekt költségei régóta közéleti viták tárgyát képezik. A miniszter kitartott amellett, hogy a beruházás befejezését tervezik 2026. februárjában.
Emellett Budapesten számos közlekedési és infrastrukturális fejlesztés húzódik évek óta, miközben a kormány és a városvezetés között nyílt konfliktus van a finanszírozásról és a felelősség kérdéséről. Lázár ebben a kérdésben sem ígért gyors megoldást, inkább azt hangsúlyozta, hogy rendszerproblémákról van szó, amelyeket nem lehet egyik napról a másikra rendezni.
Miután megtartotta éves beszámolóját a gazdasági bizottság ülésén, Lázár János újságírók előtt kijelentette, hogy ami szerződésben rögzített és tartozás a főváros felé, azt a kormány nagyrészt teljesíteni fogja december 31-ig.
"Megértem, ha a főváros nem akar fizetésképtelenséget jelenteni, ennek vannak jogi, gazdasági és politikai következményei. A helyzetet szerintem a magyar adófizetők pénzéből nem lehet másképp konszolidálni, csak úgy, hogy ha egy fizetésképtelenséget követő rendezési eljárásnak részese mindenki"
– mondta Lázár, aki korábban arról is beszélt, hogy szerinte jól tudott együttműködni Karácsony Gergely főpolgármesterrel.
Fotó: Facebook / Lázár János