„A mikrofonból póráz lett?” – Generációs törésvonal a magyar zeneiparban
Azahriah botrányt kavart kijelentése nem csillapította a politikai hullámverést a hazai zeneiparban. A nyilatkozat nyomán több idősebb zenész rendreutasította a fiatal kollégát, mire Fekete-Győr András a zenészek korábbi rendszerellenességével állította szembe a hatalom védelmét.

Azahriah botrányt kavart kijelentése, miszerint „véglényeknek” tartja a Fidesz-KDNP szavazóit, nem csillapította a politikai hullámverést a hazai zeneiparban. Hiába bánta meg és kért bocsánatot nyilatkozatáért, több idősebb zenész, köztük Pataky Attila és Nagy Feró is megszólalt a témában – ám nem a fiatal énekest próbálták megérteni, sokkal inkább rendreutasították.
Pataky butuskázó szavaira, Nagy Feró lekicsinylő értékelésére („nincs sok esze”) Fekete-Győr András politikus egy Facebook-bejegyzésben reagált, amely egyértelműen generációs szakadékként értelmezi a történteket. Posztjában így fogalmazott:
„Komolyan nem ismeritek fel egykori önmagatokat Azahriah lázadó és karcos őszinteségében? Tényleg ennyire eltávolodtatok a fiatalkori énetektől, hogy a mai fiatalok lázadásában már csak tiszteletlenséget láttok, és képtelenek vagytok meghallani a szabadságvágy hangját?”
A bejegyzés rámutat: azok a zenészek, akik egykor a Kádár-korban a fiatalok hangjaként szólaltak meg, ma a hatalom oldalán foglalnak állást, és inkább támadják, mintsem megértsék az új generáció indulatait. A poszt kérdései –
„mikor lett a mikrofonból póráz?”
és „megér-e ennyit egy kis állami díj?” – sokakban visszhangot kelthettek.
A Kormorán zenekar esete különösen jól példázza, hogyan vált a zene a politikai tér részévé. A zenekar vezetője, Koltay Gergely közleményben határolódott el a Tisza Párt egy TikTok-videójától, amelyben az „Isten ujja megérintett” című daluk csendült fel. A zenekar szerint „sunyi, alattomos módon” használták fel a számot, és hangsúlyozták, hogy „kiállunk a nemzeti kormány elvei, programja és útja mellett.”
Csakhogy a szerzői jog nem így működik. Az Artisjus korábbi hivatalos állásfoglalása szerint politikai rendezvényeken a dalok jogdíj ellenében szabadon felhasználhatók – nincs szükség az alkotók előzetes engedélyére. Ha az előadó mégis sérelmezi, hogy dalát valamely párt kampánycélokra használta, az már nem jogi, hanem morális kérdés.
Mindeközben a fiatalabb előadók és közönségük körében egyre gyakoribbak az aktuálpolitikai megnyilvánulások: Azahriah vagy Beton.Hofi koncertjein rendszeresen felhangzik a „Mocskos Fidesz!” skandálás, ami szintén egy generációs attitűdváltozásra utal. Míg a 80-as évek zenészei a rendszer elleni fellépéssel váltak ismertté, addig sokan közülük ma már a rendszer mellett állnak ki – miközben a fiatalok most kezdik el felfedezni a lázadás hangját.