Ma 16:00

Mit fog tenni a Fidesz a közösségi médiás politikai hirdetések korlátozása után?

Mit fog tenni a Fidesz a közösségi médiás politikai hirdetések korlátozása után?

Az elmúlt két választási ciklusban szinte már közhellyé váltak azok a politikai kampányok, amelyeket a kormánypártok valamilyen proxyszervezeten keresztül működtettek. A Megafon Központ által felfuttatott „véleményvezérek”, a Civil Összefogási Fórum (CÖF), olykor még Magyarország Kormányának közösségi médiás felületei is besegítettek a Fidesz–KDNP szövetségnek. Az Alphabet (Google, YouTube) és a Meta (Facebook) felületein elszórt milliárdok ideje azonban lejárt: októbertől mindkét cég letekeri a politikai hirdetéseket.

Tekintettel arra, hogy a Fidesz milliárdos tételben fordított pénzt ilyen tartalmak felfuttatására, most pedig ez megszűnik, felmerül a kérdés: merre tovább? Mit ér a kormánypárti kommunikáció a MiniFeri- vagy a „Maaagyar Péééter”-t kiabáló Muppet-reklámok nélkül? Meglátásom szerint több kiút is van a koalíció számára, amellyel ha teljesen megszüntetni nem is, de legalább mérsékelni tudják a metaforikus vérzést. Főleg úgy, hogy jelenleg úgy tűnik, ennek a kampánynak vert helyzetből kell nekifutniuk. 

Visszatérni az offline-ba

Ez tűnik a legkézenfekvőbb opciónak, mégis ennek van a legkevesebb esélye. Ugyan a legfelsőbb szinten meg sem próbálták, többek között Lázár János nekifutott annak, hogy ismét utcai fórumokon próbálja megszólítani a választópolgárokat. Ennek végeredménye azonban csúnya vereség lett: Berettyóújfaluban például olyan szóváltásba keveredett egy debreceni férfival, amelynek a vége az lett, hogy amíg a férfi Magyar Péter követői között landolt (ezzel is pörgetve a közösségi médiás eléréseit), addig Lázár a melegre hivatkozva visszavonult az online térbe.

Ráadásul az is megfigyelhető, hogy a két legnagyobb párt szerepet cserélt egymással. A Fidesz szinte teljesen átengedte az utcai, klasszikusabb, kézfogásról kézfogásra történő politizálást Magyar Péternek és a Tiszának. Látható az is, hogy igyekeznek az ellenzéki pártelnök fórumait megzavarni azzal, hogy kormánypárti beszédtémákból vizsgáztatják a Tisza vezetőjét. A cél egyértelműen a provokáció: egyetlen pár másodperces hanganyagra van szükség, amelyet még jól meg lehet futtatni a boltzárás előtt. Ez eddig nem történt meg, így jobb téma hiányában a növénytani képességeivel kellett támadni a pártvezért.

A harcos digitális polgárok

Orbán Viktor "digitális honfoglalásra” készül. Hogy ez a fogalom pontosan mit jelent, azóta sem sikerült megfogalmazni. A legközelebbi elmélet az, hogy a kieső hirdetéseket igyekeznek organikus eléréssel pótolni. Mit jelent ez? A Harcosok Klubja, amely egykor WhatsApp-, mostanra Facebook-csoport, egyetlen céllal rendelkezik: Orbán Viktor sajtósa, Kaminski Fanny bepötyögi az aktuális kormányzati panelt, majd arra buzdít mindenkit, hogy osszák meg és kedveljék Orbán Viktor posztját a „harcosok”.

Ezzel próbálnak választ adni arra, hogy Magyar Péter a mai napig rendkívül jó számokat hoz a Facebookon és más közösségi médiás felületeken is. Ami pedig még veszélyesebb: mindezt nagyrészt organikusan teszi, lassan másfél éve. Éppen ezért van szükség arra, hogy ha a beszélő fejek szerepe csökken, a miniszterelnök bejegyzései eljussanak a táborhoz, sőt akár azon túlra is.

A másik online szerveződés a Digitális Polgári Körök, röviden DPK-k. Ezen csoportok lényege hasonlít a Harcosok Klubjához, viszont itt az agresszivitás helyett a kormánypártok igyekeznek mérsékeltebb, konzervatív kommunikációjukhoz visszanyúlni. A DPK-k célja a választókerületi koordináció lehet, hiszen a központból kiadott utasításokat így akár EVK-ról EVK-ra lehet teljesíteni ezekben a csoportokban, ezzel is támogatva a jelöltet. A módszerek ugyanazok: lájkolj, oszd meg, hozz magaddal még egy embert, hosszabbítsd meg Bicskéig.

Ez egy járhatóbb út a kormánypártok számára, viszont ezek a szerveződések már most sérültek reputációban. A Harcosok Klubja az első pillanattól kezdve nevetség tárgya volt: a zászló-zászló-szív, a „hazaáruló” (egy szó), a megnyerhető Fiat 500-as hiába voltak mémek, ráégtek a Fideszre. A nyitórendezvény pedig objektíven az egyik legkellemetlenebb esemény volt, amit valaha rendeztek, versenyezve a Vidám Vasárnapokkal. A DPK-k pedig a „P”-t, azaz a polgárit akkor veszítették el, amikor Dopeman csatlakozott az első polgári körhöz.

AI, dezinformáció, meg az oroszok

Az orosz hírszerzés egyértelművé tette, kit szeretne Magyarország miniszterelnökeként látni 2026-ban. Nem nagy meglepetés, hogy nem kezdett el hirtelen áradni a Volga: Putyin azt szeretné, ha Orbán megnyerné a választásokat. Amikor legutóbb az oroszok beavatkoztak egy kampányba, az majdnem sikerült is: a méltán hírhedt Georgescu úgy nyerte meg a román elnökválasztás első fordulóját, hogy szinte a semmiből pumpálták fel győztes erővé. Ehhez szükség volt botokra, megvásárolt influenszerekre és a többi jelölttel szembeni dezinformációra. Mostanra azonban az AI is nagyobb szerepet játszhat.

Elég csak megnézni a Nemzeti Ellenállási Mozgalom, azaz a NEM hirdetéseit. Az Apáti által vezetett szervezet egyik reklámjában például az látható, ahogy egy AI által generált Magyar Péter fürdőkádban sodródik a Tiszán, miközben épp az Otthon Start programot támadja. Ez a szervezet egyébként 290 milliót költött reklámokra, a probléma viszont az, hogy ez a mesterséges intelligencia által előállított Magyar Péter hiába parodisztikus, megtévesztő lehet egyesek számára.

Hiába tekerik le ezeket a reklámokat, ha Oroszország tényleg beavatkozik, a botfarmok bevetésével könnyedén lehet hasonló számokat produkálni. Ha ezek az álprofilok minden csoportban hatvanszor megosztják, hogy a NEM új videójában az AI-Magyar Péter azt mondja az Otthon Startról: „nekem van lakásom, nektek ne legyen”, akkor már csak a nagy számok törvénye alapján is lesz néhány ember, aki ezt valósnak fogja gondolni. Ez persze ezen a ponton pusztán találgatás, de nem szabad úgy tennünk, mintha ez nem volna opció.

Látható tehát, hogy a kormánypártok számára lehet kiút a hirdetések elvesztéséből. Ugyanakkor ez áldozatokkal járhat: a Harcosok Klubja és a DPK is ártott a kormánypártok eleve csökkenő renoméjának, egy esetleges orosz beavatkozás pedig végérvényesen rámutathat: az állítása szerint „kállai kettőst táncoló” Orbán már rég elköteleződött az egyik oldal mellett.

Fotó: Facebook / Megafon

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak