Egy hét alatt 86 milliót hirdetett el a Facebookon Orbán Viktor a tilalom előtt
Októbertől megszünteti a politikai hirdetéseket a Facebookot üzemeltető Meta, bele is húzott a miniszterelnök és egy hét alatt 86 millió forintot költött a saját reklámozására.

Októbertől kezdve a Meta kivezette a politikai hirdetések lehetőségét. Emiatt a kormányközeli hirdetők kihasználják az utolsó napokat, jelentős összegeket szántak reklámokra a cég platformjain. Orbán Viktor úgy égette a közpénzt az amerikai cégnél, mintha nem lenne holnap, viszont a propagandisták már takarékon üzemeltek. A fideszes kampányba a Közmédia is aktívan beszállt.
Októbertől a Meta végleg leállította a politikai hirdetések futtatását az Európai Unióban. A döntés hátterében az uniós átláthatósági szabályok szigorodása áll: Brüsszel a választások tisztaságát, valamint a külföldi befolyás és a politikai dezinformáció visszaszorítását tűzte zászlajára. Mark Zuckerberg cége inkább teljes tiltással kerülte el a szigorú előírásokat – ezzel viszont komoly csapást mért azokra a kormányközeli szereplőkre, akik évek óta elképesztő összegeket öltek a platformon futó hirdetésekbe.
Nem is hagyták veszni az utolsó hetet a kormánypártoknál: szeptember 23. és 29. között a Fideszhez köthető hirdetők összesen 106 millió forintot dobtak be a közösségi médiába. Az összeg eloszlása így néz ki:
86 410 751 forint – Orbán Viktor
2 335 076 forint – NEM (Nemzeti Ellenállási Mozgalom)
3 333 230 forint – Fidesz-frakció
2 099 061 forint – Fidesz
2 207 613 forint – Magyar Nemzet
5 397 542 forint – Magyarország Kormánya
1 783 921 forint – Fidesz-press
2 577 202 forint – Híradó
A számokból egyértelműen kiemelkedik a miniszterelnök: Orbán Viktor oldalára közel 90 millió forint ment el mindössze egy hét alatt. Messze leszakadva követi a sorban a Kormány hivatalos oldala 5,3 millióval, míg a rendszerint bőkezűen hirdető, Magyar Péterről mesterséges intelligenciával gyártott lejárató videókat terjesztő NEM most csak 2,3 millióhoz jutott; kevesebbet, mint például a Híradó.hu. A legkevesebbet a Fidesz-press kapta: „mindössze” 1,78 millió forintot.
Fidesz-kampányüzeneteknek is beillő hirdetéseket futtat közpénzből a közmédia
Külön figyelmet érdemel a közmédia szerepvállalása. A Kontroll által korábban nyilvánosságra hozott hangfelvételekből már kiderült, a Közmédia munkatársai hogyan állnak a kormányhoz. Mostanra ez kézzelfogható valósággá vált: a Híradó.hu immár aktívan részt vesz a kampányban, Fidesz-közeli kutatócégek közvélemény-kutatásainak és kormányzati szereplők – például Menczer Tamás – nyilatkozatainak hirdetésével.