Orbánnak ismét külföldről vásárolják a lájkokat a Facebookon?
Többeknek is feltűnt, hogy rengeteg vietnámi felhasználó lájkolta Orbán Viktor idei karácsonyi bejegyzését a legnagyobb közösségi média oldalon. Ők akár Magyarországon dolgozó hálás vendégmunkások is lehetnek, de nagyobb a valószínűsége, hogy ázsiai lájkbotokkal erősített a miniszterelnök kommunikációs stábja.
Többeknek is feltűnt, hogy rengeteg vietnámi felhasználó lájkolta Orbán Viktor idei karácsonyi bejegyzését a legnagyobb közösségi média oldalon. Ők akár Magyarországon dolgozó hálás vendégmunkások is lehetnek, de nagyobb a valószínűsége, hogy ázsiai lájkbotokkal erősített a miniszterelnök kommunikációs stábja.
Az ünnepi időszak elengedhetetlen melléktermékei a politikusok által közzétett karácsonyi posztok a Facebookon. Orbán Viktor sem tett másképp, idén egy Wass Albert-idézettel kívánt minden magyarnak áldott karácsonyt. Cikkünk írásakor a posztra több mint tízezer reakció érkezett. Ugyanakkor, ha megtekintjük akár csak a kedveléseket, egy érdekes trendet figyelhetünk meg.
A bejegyzést kedvelők között százával vannak ázsiai nevek, amint azt egyes kommentelők szóvá is tettek a miniszterelnök oldalán.
A lájkolók között például feltűnik Van Hai Kháhn. Róla azt érdemes tudni, hogy az egyetlen nyilvános tevékenysége egy profilkép-módosítás, december 12-én. Van Hai Khánh ugyanakkor nem akármilyen képre váltott, az egyik legnagyobb stockfotókat árusító oldalról, a Shutterstockról választott magának új profilfotót. Az illető azonban nem gondolta úgy, hogy érdemes volna kifizetni a beállított képért járó összeget, ezért a kép alján a fotó referenciaszáma is látható.
A lájkolók között felfedezhetjük Le Van Nhient is. Az ő esetében pusztán elég a kurzort a nevéhez húzni, hogy lássuk, egy frissen regisztrált profillal van dolgunk. A profilképe egy pixeles fotó egy maszkos karakterről, ezen a képen kívül pedig semmilyen más nyilvános tartalom nem fedezhető fel az oldalán.
A sort hosszan lehetne folytatni (a kontroll.hu több képernyőmentést is készített), a konklúzió viszont egyértelmű: gyanús, hogy a kormányfő Facebook-oldalán vietnámi lájkbotok munkálkodnak.
Ennek a működése rendkívül egyszerű, a vásárló kifizet egy bizonyos összeget, a szolgáltatást biztosítók pedig elővesznek rengeteg, a fentihez hasonló profilt és kedvelésekkel bombázzák a targetált posztot vagy posztokat. Persze, ez nem csak a Facebookon használatos módszer.
Tavaly szeptemberben ugyanis Orbán Viktor TikTok-oldalán történt gyanúsan hasonló eset. Ekkor Tóth Bettina youtuber, egykori fidelitasos aktivista szúrta ki, hogy a miniszterelnök egyik TikTok-videója tízmilliós nézettségről egy idő után néhány százezresre zuhant vissza. Már önmagában az is árulkodó volt, hogy a posztra egyébként mindösszesen ötszáz kedvelés érkezett, mielőtt felpumpálódott a nézettsége.
„Vásárolgatunk, vásárolgatunk?” – tette fel a kérdést akkor az egyik videójában Tóth Bettina, de Havasi Bertalan, a kormányfő sajtófőnöke reagálásában ostobaságnak titulálta az ügyet.
A közösségi médiában produkált számok már régóta politikai terméknek számítanak. A Telex lájkbajnokságának megszűnéséig az látszott, mára már egyértelműen Magyar Péter dominálja ezt a teret. Így hát nem lehet elvetni azt a feltételezést, hogy erre Orbán stábjának a pénzért vásárolt vietnámi lájkbotok lehetnek a válaszreakciói. A másik – kevésbé valószínű – eshetőség, hogy Kelet-Ázsiában is rengetegen beszélik a magyar nyelvet és kedvelik Wass Albert verseit.
Címlapkép: Facebook