Tíz percre megállt a BKV, a kormány és a Főváros egymást vádolja
Beváltotta ígéretét Karácsony Gergely, pénteken minden busz, villamos és metrószerelvény megállt a déli órában tíz percre. Orbán Viktor miniszterelnök úgy véli, a főpolgármester az embereket bünteti politikai okokból, Karácsony szerint senkinek nem akarták megnehezíteni az életét, de jelezni akarták, a kormányzati forráselvonások azt eredményezhetik, hogy nélkülözni kell majd a BKV-t, mint közszolgáltatást a fővárosban.

Beváltotta ígéretét Karácsony Gergely, pénteken minden busz, villamos és metrószerelvény megállt a déli órában tíz percre. Orbán Viktor miniszterelnök úgy véli, a főpolgármester az embereket bünteti politikai okokból, Karácsony szerint senkinek nem akarták megnehezíteni az életét, de jelezni akarták, a kormányzati forráselvonások azt eredményezhetik, hogy nélkülözni kell majd a BKV-t, mint közszolgáltatást a fővárosban.
Az autóforgalom haladt, a buszok és a villamosok utasai pedig kényszerűen, de komótosan várakoztak tíz percen át a főváros összes megállójában. Bár egy vidéki lakosnak 10 perc várakozás helyett sokszor órákat kell várni egy-egy Volán vagy MÁV járatra, a hétköznapi munkavégzés miatt közel hárommillió emberre duzzadó fővárosban ez a tíz perc is tumultusokhoz vezethet. Az elrendelt üzemszünettel kívánta felhívni a figyelmet Karácsony Gergely főpolgármester, hogy több mint 50 milliárd forintra rúg az aránytalanság, amit az államnak kell fizetnie szolidaritási adó miatt a Fővárosnak, ennek pedig több mint 10 milliárd forintos részletét épp múlt héten emelték le a főváros folyószámlájáról, ezzel felborítva a költségvetést.
Az iparűzési adóbevételek eheti kormányzati módosítása szintén lehetetlen helyzetbe hozzák a főváros költségvetését, a szerencsejáték vállalkozások adócsökkentése 18 milliárd forintos lyukat üthet a költségvetésen.
Az elvonások a tömegközlekedés összeomlásához vezethetnek már szeptemberben a fővárosban. A főpolgármester pénteki videóüzenetében arról beszélt, „senkinek nem akarták megnehezíteni az életét” ezzel a szünettel, de tiltakozni kívántak.
„Enyém a felelősség, ha jól olvasom a kormányzati nyilatkozatokat, még a büntetőjogi felelősség is” – mondta Karácsony Gergely.
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban szokásos péntek reggeli interjújában példátlan, hogy a főpolgármester leállította a közlekedést, szerinte akik vezetnek egy közösséget, kötelességük, hogy eljuttassák ezeket a közszolgáltatásokat az emberekhez, nem pedig gátolni kell őket. A Karácsony jogi felelősségét is említve hozzátette:
„Elfogadhatatlan, hogy büntetik az embereket. (...) Szomorú látni ezt a vergődést, ahogy a város vezetése nem tud megbirkózni a város mindennapi életének a kihívásaival.”
Orbán Viktor hozzátette, hogy szerinte nem jól vezetik a fővárost. „Ha kell segítünk. Ha nem megy, akkor szóljanak, segítünk” – mondta, hozzátéve, szerinte tele van pénzzel a város, és sok százmilliárd forintot adtak Budapestnek.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a kormányfőt ismételve azt közölte, „Karácsony ma erőszakkal megállította Budapest közlekedését” és „felelősségvállalás helyett a budapestieket bünteti”
Az utasok könnyen vették
„Majd leszállunk és bemegyünk az árnyékba” – így szállt fel még az utolsó továbbgördülő buszra a Ferenciek terén egy idős házaspár, ők már számoltak azzal, hogy meg fog állni a közlekedés. Annyiban hatásosnak bizonyult Karácsony intézkedése, hogy a megállókban minden utas számára témát adott a közéleti beszélgetésekhez.
A buszsofőrök közül páran rövid pihenésre használták az időt, az utasok pedig beszélgetve várták, mikor indulhatnak tovább. A megállókban várakozó járművek miatt még a forgalmas csomópontoknál sem alakult ki torlódás. Az üzemszünet percéről készült összeállításunkat itt megnézhetik.
Lázár-infó a MÁV-on
A közlekedési tárca által felügyelt MÁV elővárosi vonatain azonban a kormány narratívája szólt az utastájékoztatási rendszeren keresztül – írta a 444. Ez volt hallható:
„Kormányzati információ: tisztelt utasaink, a főváros felelőtlen gazdálkodása és csődközeli helyzete veszélybe sodorta a budapesti közlekedést, illetve a vármegye- és országbérletek elfogadását. A MÁV-csoportra azonban ebben a helyzetben is számíthatnak a fővárosban és az agglomerációban közlekedők. Továbbra is változatlan feltételekkel szállítjuk utasainkat.”
Mi jön ezután?
A BKV szakszervezetei mellett más érdekképviseletekkel is egyeztet a főváros. A kormányzati döntések miatt a források kiesése közvetlenül érintik a munkavállalókat, akik abban a speciális helyzetben találták magukat, hogy nem közvetlen munkaadójuk, hanem a kormány ellen terveznek sztrájkot hirdetni.
A szakszervezetek szerint, amennyiben a főváros nem gazdálkodhat megfelelően adóbevételeivel és nem tudja a működését finanszírozni, két órás figyelmeztető sztrájkot tartanak, ami értelemszerűen nagyobb súlyú, mint a pénteki 10 perc volt.
Ezen túlmenően Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester és fővárosi képviselő felvetette, hogy kreatív megoldássokkal is tiltakozhatnak, például sétáló utcává nyilváníthatnak több minisztériumi épületnél utcaszakaszokat – ezt Karácsony Gergely főpolgármester nem pártolja.
A Főváros és az állam közötti perek továbbra sem zárultak el, de egy korábbi ítélet már kimondta, hogy a fővárostól több pénzt nem vonhatnak el, mint amennyit ad a közfeladatok ellátására az állam. Ezt nem sikerült az elmúlt héten érvényesíteni, mikor jogvédelmet kért a Főváros, hogy ne inkasszózzanak több mint 10 milliárd forintot a folyószámlájáról a szolidaritási adóra hivatkozva.