Kampányfinanszírozás: Közpénzek feneketlen kútjává teszik a Facebook-ot
A közösségi médiában egy uniós rendelet szerint nyilvánosan kell kezelni a politikai hirdetések megrendelőit és a költéseket, ez problémát jelentene a kampányköltések limitjét eddig sem konzekvensen követő pártoknak. Ezt a problémát előzi meg az a KDNP-s javaslat, ami eltörölné a jelöltek 5 millió forintos költési plafonját.

A közösségi médiában egy uniós rendelet szerint nyilvánosan kell kezelni a politikai hirdetések megrendelőit és a költéseket, ez problémát jelentene a kampányköltések limitjét eddig sem konzekvensen követő pártoknak. Ezt a problémát előzi meg az a KDNP-s javaslat, ami eltörölné a jelöltek 5 millió forintos költési plafonját.
Léderer Sándor, a K-Monitor alapító igazgatója a Szabad Európának fejtette ki, hogy a napokban előterjesztett KDNP-s törvénymódosító javaslat nem csupán a választási versengés szabályait módosítja, hanem egy átfogó politikai finanszírozási projekt része, amely főként a kormányzati kampányok átláthatóságának csökkentésére irányul.
Léderer hangsúlyozta, hogy a közösségi médiában végzett kampányok költségei könnyen meghaladhatják a korábban meghatározott 5 millió forintos limitet, és mivel ezek a költések nyilvánosan elérhetőek, a kormányzat előre próbálja szabályozni a helyzetet.
„Tehát szerintem az akaratukon kívül jobban dokumentált lesz a kampányköltés, és ennek elébe akarnak menni, hogy legalább formálisan be tudják tartani a szabályokat. Amit eddig nem igazán kellett, nagyon könnyű volt kibújni alóla.” – mondta Léderer.
Léderer szavaihoz érdemes hozzátenni, hogy a 2024-es EP-kampány előtt a másik legnagyobb szolgáltatónál, a Google-nél, pontosabban a YouTube felületén több mint 105 millió forintért hirdetett a Fidesz, a kormánnyal kiegészülve összesen 309 millió forintért – erről a Népszava írt korábban.. Azonban erre aligha lesz a jövőben lehetőség, ugyanis 2025 őszétől a Google nem teszi lehetővé politikai hirdetések elhelyezését. Az Ezurópai Unió tavalyi rendelete szerint sokkal átláthatóbban kellene feltüntetni, ki fizetett a politikai hirdetésekért és milyen céllal, erre inkább nem vállalkozik a Google és megszünteti ezt a lehetőséget. A Facebook azonban továbbra is befogad majd politikai hirdetéseket.
Visszatérve a KDNP javaslatára, annak célja, hogy a politikai versenyben résztvevők számára biztosítson úgy forrást, hogy egyúttal levesse a politikai versenyt eredetileg kiegyensúlyozó költési limitek láncait. Ez arra is bírhatná a pártokat, hogy kevésbé vegyenek igénybe harmadik felet, például egy civil szervezetet, ami a pártéhoz nagyon hasonló kampányt folytat – gondolhatunk a kormánypárti Civil Összefogás Fórumra, vagy a 2022-es ellenzéki Mindenki Magyarországa Mozgalomra. Azonban sokkal valószínűbb, hogy , Léderer Sándor úgy véli, hogy a kampánylimit eltörlésével a kormányzat a politikai verseny tisztaságát veszélyezteti, és az intézkedés inkább a politikai finanszírozás átláthatóságának csökkentésére irányul.
Címlapkép: ChatGPT által generált kép