Tegnap 16:33

200 milliárdos észak-koreai propaganda a közmédia – MTVA Műhelytitkok III. rész

200 milliárdos észak-koreai propaganda a közmédia – MTVA Műhelytitkok III. rész

Bohócoknak nevezte az MTVA vezetését a hirado.hu főszerkesztője, mert szerinte értelmetlenül és  átláthatatlanul használják fel a működésre biztosított 200 milliárd forintot – derül ki a Kontroll birtokába került újabb hangfelvételből. Szerinte a propagandán belül is a leggyengébb láncszem az MTVA. A főszerkesztő azt is megosztja, a Magyar Nemzetben a név nélküli leleplezőnek szánt anyagok mind a “rogáni konyhából” készülnek Magyar Péter lejáratására, például a terrorista vádakra.

Cikksorozatunk első részében bemutattuk, hogy a „rogáni sorvezető” szerint hogyan szólaltatja meg a beavatott kormánypárti elemzőket a közmédia, hogy a kormány számára fontos kérdésekben, mint például az Ukrajna uniós tagságáról szóló konzultációban a Fidesz-KDNP narratívájának megfelelő üzenetek terjedjenek. A második részben bemutattuk, hogyan cenzúrázták ki Holoda Attila energetikai szakértőt a rezsiárakról szóló cikkben, ami a hirado.hu felületén jelent meg, mert Holoda kritikusa a kormány energiapolitikájának.

Elfüstölt 200 milliárd

Csalódott hangon számolt be egy március végi beszélgetésen az hirado.hu főszerkesztője, hogy nem működik a kitalált szakmai koncepció, és hibába próbál több erőforrást kérni az MTVA felső vezetésétől, valamint jó újságírókkal a stábot bővíteni, nem biztosítanak keretet erre.

"Most én nem akarok izélni, én az iskolában mindig a menő srácok közé tartoztam, az MTVA meg mindig a futottak kategória volt, és be kell látni, hogy nem tudjuk megváltoztatni azt, hogy ez egy menő hely legyen. Itt olyan vezetőség van, akik a legnagyobb bohócok mind politikai értelemben, mind szakmailag, mind mindenahogyan.” – mondta a főszerkesztő.

A beszélgetést azzal folytatja, hogy mennyire rosszul osztja el a vezetőség a meglévő erőforrásokat, ami egy átlátszó diktatórikus propagandára elegendő, de még azt is rosszul hajtják végre. Pedig a hirado.hu-nál igyekeznek egyedi munkával kiszolgálni a feladatot, mégsem méltatják őket.

„És itt ülnek 200 milliárd forinton, és elfüstölik az egészet a picsába. Szarul osztják el a pénzt, tényleg 18 embert szórakoztatnak az észak-koreai propagandával a tévében, a rádióra a kutya nem kíváncsi, egy ember hallgatja, Orbán Viktor sajtósai a miniszterelnöki rádióinterjút, tehát hogy mindenki annyira kurva fontosnak képzeli magát hozzánk képest, miközben mi lapátoljuk az egészet. Ennek ellenére mi vagyunk a fasz rosszabbik végén.”

A kritika tárgyát képezte a főszerkesztőnél is, hogy infrastruktúrára és felszerelésre ugyan költenek, de értelmetlen célokra fordítják, magyarázat nélkül. Erre példaként hoz fel egy Traubisoda anyagot, amit láthatóan nagy ráfordítással készített el az MTVA, és az közmédia munkatársai is, akik tehették, inkább azon akartak dolgozni, illetve akarták többen, hogy ezen dolgozzanak.

„Mindig és mindenki azon veszekszik, hogy hova menjenek a pénzek. Fönntartunk egy olyan multimédiás irodát, amiben nem tudom, hány ember dolgozik, aki nem tudom, mi a f...mat csinálnak, mert tegnap 18 fős stáb akart dolgozni ezen a kibaszott Traubisoda-kóstoláson.”

A riport egy „hogyan készült” anyagban csúcsosodott ki, ami az újjáélesztett Traubisoda gyártási folyamatát mutatja be. Az nem propagandisztikus, de egy ilyen leforgatása a közmédia köztájékoztatási feladatait egyébként is nehezen ellátó szerkesztőség esetében valóban felvethet kérdéseket, miért erre fordítottak erőforrásokat.

A rogáni konyha kiszállít a Magyar Nemzetnek

A főszerkesztő a beszélgetés későbbi szakaszában levezeti, hogy érdemi újságíró tevékenység nincs a propaganda különböző felületein, az olvasottságot elsősorban a Magyar Távirati Iroda és más hírügynökségi anyagokból átszerkesztett cikkek hozzák.

"Nézzétek meg a Magyar Nemzetet, hogy mi van benne. Olyan címlapjuk van, amiben valójában nincs vezető anyag, és a mandiner ugyanez. Úgy vannak kitalálva ezek a címlapok, hogy igazából hírek vannak rajta, kiszórják a Facebookra, meg a különböző híraggregátor oldalakra, de nem látod, hogy na most akkor itt ez a nem tudom én, a saját újságírói munka, ezeknek csak ilyen hír fisz-faszok.”

A beszélgetés később arra terelődik, hogy a propagandamédia táplálékláncában a közmédia egyébként kifejezetten háttérbe szorul. Ezt nem csak az erőforrásproblémák és a minőségi munkaerő hiányából vezeti le, hanem hogy a kormány propagandáját működtető Miniszterelnöki Kabinetirodából a kiemelt ügyek, tényfeltárásnak felcímkézett anyagok máshol jelennek meg, például a Magyar Nemzeten. Hogy ezek valóságtartalma milyen, és hogy Magyar Péter lejáratására szolgálnak, azt sem rejti véka alá a főszerkesztő.

„Nyilván van nekik podcast műsoruk, meg ez, az, amaz, meg mit tudom én, meg ilyen munkatársunktól, tehát ott mindig látszik, hogy az a rogáni konyhában készül, hogy munkatársunktól, mert ugye a nevét nem írja oda bazd meg, de mindig valami kurva nagy oknyomozás, hogy Magyar Péter milyen terrorista szervezetekkel van kapcsolatban, meg ilyen."

A főszerkesztő által vázolt működés tehát azt mutatja, a munkatársak számára is kétségeket jelent, hogy szakmai munkát végeznek-e közpénzből, de még a propagandisztikus működés céljának is nehezen tudnak megfelelni.
 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak