Lázár János: „Nincsenek preferenciáim mozdonyügyben, nők ügyében vannak”
Lázár János Hegyi Zsolt MÁV vezérigazgatóval közösen tartotta meg a Közlekedésinfó nevű sajtótájékoztatóját. Az építési és közlekedésügyi miniszter úgy fogalmazott: „az elmúlt hónapok a kimozdulás hónapjai voltak a MÁV-nál”. Emellett használt és új mozdonyok beszerzését is megemlítette.

Lázár János Hegyi Zsolt MÁV vezérigazgatóval közösen tartotta meg a Közlekedésinfó nevű sajtótájékoztatóját. Az építési és közlekedésügyi miniszter úgy fogalmazott: „az elmúlt hónapok a kimozdulás hónapjai voltak a MÁV-nál”. Emellett használt és új mozdonyok beszerzését is megemlítette.
Lázár János a többi között arról is beszélt a hétfőn tartott sajtótájékoztatón: hamarosan száz darab használt és 50-70 új motorvonat érkezik az országba. A korábban általa leállított mozdonybeszerzésekkel kapcsolatban pedig azt mondta: „Nincsenek preferenciáim mozdonyügyben, nők ügyében vannak”. Mint az emlékezetes, a beszerzést a Siemens-el való konfliktus miatt állította le. A miniszter úgy folytatta, szerinte sikerült kimozdítani a MÁV-ot abból a kátyúból, amibe 2022 novemberében került.
„Az elmúlt hónapok a kimozdulás hónapjai voltak a MÁV-nál” – mondta. Szerinte a vállalat most a megújulás útjára lépett, és bízik benne, hogy ez így is fog maradni. Hegyi Zsolt vezérigazgató pedig arról beszélt, a tavalyi számhoz képest megfeleződött a 20 percet meghaladó késést összegyűjtő vonatok száma. A késő vonatok is 30 százalékkal kevesebbet késnek. Sőt, a korábban már bejelentett késési biztosításra is sokkal kevesebbet kell költeniük, mint azt korábban gondolták. Eközben a mosdók felújítása is folyamatosan zajlik, a folyamatnak hamarosan a végére is érnek.
A mosdók közül azokat újították fel először, amit több utas használ, mert nagyobb a forgalom. A vezérigazgató azt is hozzátette, az új buszok is folyamatosan érkeznek, hamarosan a 20 évesnél idősebb járműveket teljesen kivonják majd a forgalomból. A mozdonyflotta terén is jelentős javulás tapasztalható, jelenleg 40 korszerűbb, de használt jármű van forgalomban. Lázár János arról beszélt a vezérigazgató után, hogy a MÁV ugyan még nem tart ott, ahol kellene, de azért aránytalanul sok kritika éri a céget. Azt is hozzátette, a tömegközlekedés Magyarországon a legolcsóbb egész Európában.
„A magyar választópolgárok nagyobb arányban kezdték használni a tömegközlekedési eszközöket” – jelentette ki. 2024 ősze előtt nagyjából 6-700 ezer bérletet adtak el, most viszont milliós számnál tartanak. A miniszter azt is leszögezte; a szakszervezetekkel is egyeztettek már, mert ez az egyik legfontosabb feladat. Idén év végéig minden MÁV-csoport dolgozó 150 ezer forintot kap Széchenyi-kártya formájában a korábban megígért pénzek mellé. „Ha a dolgozók meg vannak tisztességesen fizetve, akkor lehet a valódi fejlesztésnek nekilátni” – fogalmazott.
Lázár János szerint az ár szempontjából már remekül teljesít a MÁV, most már csak a szolgáltatás minőségén kell javítani. December elsejétől legalább 500 olyan települést fognak elérhetővé tenni tömegközlekedéssel, ami jelenleg nem az. „Minden településen minimum lesz autóbusz, minden településről el lehet jutni naponta háromszor a járásközpontba, ahol pedig nem volt szolgáltatás, ott lesz” – mondta a miniszter.
Lázár János felhatalmazást kapott arra is, hogy 100 használt motorvonatot szerezzen be, ezek szerinte várhatóan Németországból vagy Svájcból érkeznek majd. Emellett a következő években magyar gyártóknál szeretnének „lerendelni” 250-300 IC-kocsit is. Tárgyaltak Kínával 50-70 darab távolsági motorvonat beszerzéséről is, aminek két év lehet a beszerzési ideje – ezeket a tervek szerint a hosszabb távú vonalokon vetnék majd be.