Ma 13:39

Novemberben dönt a parlament: a választások utánig maradhat a rendeleti kormányzás

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Novemberben dönt a parlament: a választások utánig maradhat a rendeleti kormányzás

Bár rendkívüli ülésnapot tartottak kedden, végül november első felében tarthat végszavazást a parlament a háborús veszélyhelyzet jövő év május 13-ig, azaz a választás utáni időpontig történő meghosszabbításáról. A benyújtott törvénymódosítás kritikusai attól tartanak, hogy annak elfogadása esetén a rendeleti kormányzás akár az alapvető politikai jogok korlátozására is lehetőséget ad majd.

A törvénymódosítást eredetileg Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be a parlamentnek, majd kezdeményezte a házelnöknél, hogy a javaslatot rendkívüli ülés keretében, október 7-én tárgyalja meg az országgyűlés. Az érvényben lévő háborús veszélyhelyzet november 14-én járt volna le.

Abban az esetben, ha a parlament a fideszes kétharmad birtokában jóvá hagyja majd az előterjesztést, a kormány úgy fordulhat rá a jövő évi választásra, hogy május közepéig, azaz a választás utánig folytatódhat a rendeleti kormányzás, és ezt meg is tudja hosszabbítani.

Erre egy januárban megejtett alkotmánymódosítás ad lehetőséget, melynek részeként az Alaptörvény 11. cikkét pontosították, és ebben szabályozták, hogy milyen jogköröket kap a kormány veszélyhelyzet idején – különös tekintettel arra, hogy a kormány a veszélyhelyzet meghosszabbítására, valamint egyes törvények alkalmazásának felfüggesztésére vagy törvényi rendelkezésektől való eltérésre is felhatalmazást nyerhet.

A módosítás azt is kimondja, hogy az eddigi szabály – miszerint a kormány veszélyhelyzetet maximum 30 napra hirdethet ki, és a parlament legfeljebb 180 nappal hosszabbíthatja meg – változik. Utóbb ugyanis az új rendelkezések szerint a kormány már nem lesz automatikusan kiszolgáltatva parlamenti kontrollnak a veszélyhelyzet fenntartását illetően: nem feltétlenül kell, hogy az Országgyűlés kétharmados többséggel ismételten felhatalmazza a meghosszabbítást.

Így az új alkotmányi szabályozás lehetővé teszi, hogy a kormány – amennyiben a parlament egyszer felhatalmazza – hosszabb ideig fenntartsa a veszélyhelyzetet, és rendeletekkel szabályokat módosítson, törvényektől eltérjen, illetve bizonyos törvények alkalmazását felfüggessze.

Az előterjesztésről az országgyűlésben október 7-én késhegyig menő vitát folytatott kormány és ellenzék, a parlamenti adok-kapokban az előterjesztést támogató felszólalók elsősorban a kormány cselekvőképességét segítő intézkedést láttak a javaslatban és úgy látták, hogy megvan a kellő parlamenti kontroll is, hogy ne történjenek önkényes lépések, míg az ellenzék épp ez utóbbi lehetőségét látta bele Semjén előterjesztésébe.

Simicskó István, a KDNP frakcióvezetője szerint meg kell adni a végrehajtó hatalomnak a mozgásteret. Szerinte erről szól a különleges jogrend működése, és ezért is indokolt a veszélyhelyzet meghosszabbítása.

Sebián-Petrovszki László a DK politikusa viszont úgy látta, és ennek adott hangot a vitában is, hogy a veszélyhelyzet gyakorlatilag rendeleti kormányzást jelent, és szerinte egyes törvények alkalmazását fel lehet függeszteni, vagy eltérni azoktól. A képviselő elismerte, létezik olyan egy országban, hogy a gyorsan meghozandó döntésekhez kell egy eljárásrend, de Magyarország nincs ilyen helyzetben.

Magyar György a Népszavának nyilatkozva egyenesen bábszínháznak nevezte a háborús veszélyhelyzet újabb 180 napos meghosszabbításáról szóló parlamenti vitát. Az ügyvéd a különleges jogrend, a rendeleti kormányzás fenntartását 2026. május 13-ig indokolatlannak, súlyos jogállami visszaélésnek tartja.

Klubrádióban Döbrentey Dániel a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) Közéleti Részvételi Programjának helyettes vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendeleti kormányzás akár az alapvető jogok (véleménynyilvánítás, gyülekezés szabadsága) korlátozására is lehetőséget ad, ami közvetlen hatással lehet a politikai részvételre, ami a választások közeledtével fontos hangsúlyt kap.

Korábban Magyar Péter azt ígérte: ha a Tisza Párt kormányra kerül, eltörlik a háborús veszélyhelyzetet, mert az valójában arról szól, hogy miként lehet könnyebben ellopni az állami vagyont, rendeletekkel felülírni törvényeket, jogszabályokat, végletekig egyszemélyes irányításúvá tenni az országot.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak