Ma 12:55

Mészáros Lőrinc bankja is sok pénzt bukhat a Magyar Vagon felszámolása miatt

Mészáros Lőrinc bankja is sok pénzt bukhat a Magyar Vagon felszámolása miatt

A Magyar Vagon Dunakeszi Kft. felszámolója arról tájékoztatta a hitelezőket december 10-én, hogy 50 milliárd forintos tartozást halmozott fel Tombor András és Hernádi Zsolt vasúti vállalkozása.

A tulajdonosok korábban 10 milliárd forint osztalékot vettek ki a vállalkozásból, ennek ellenére a felszámolás kapcsán semmilyen reakció nem érkezett a részükről. Az elképzelhető, hogy elbukják azt a nyolcmillió eurós (kb. 3 milliárd forint) tagi kölcsönt, amelyet a legutóbbi beszámoló szerint még nem kaptak vissza – írta G7.

A korábban a Bombardier-től megvásárolt Dunakeszi Járműjavítót az állam 2020-ban adta el versenyeztetés nélkül az orosz Transzmasholdingnak, amely Ukrajna orosz lerohanása után kiszállt a cégből. Rövid intermezzo után a két új tulajdonos a fideszes janicsártképző Matthias Corvinus Collegiumot megalapító Tombor András és a Mol-vezérigazgató Hernádi Zsolt lett, de ez sem segített a vállalaton, ami fokozatosan tönkrement. A kormány idén augusztusban két rendelettel próbálta megmenteni a fizetésképtelenné vált céget, de csak az államilag támogatott kármentésre tellett.

Jó pár milliárdba fájhat az MBH-nak is a felszámolás

Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az MBH Bank rosszul járhat a felszámolással. A pénzintézet a banktitokra hivatkozva nem válaszolt arra vonatkozó kérdésre, hogy mekkora kitettsége van a Magyar Vagon Dunakeszi Kft.-ben. A cég 2024 végére vonatkozó beszámolója szerint rövid távú hitelei 4,5 milliárd forintot tettek ki.

A kormány két okból is el akarja kerülni a Dunakeszi Járműjavító megszűnését: Egyrészt még közel 300 vasúti kocsit kell leszállítani az Egyiptomi Nemzeti Vasútnak, ezt az üzletet az állami Eximbank finanszírozza. Továbbá el kell látni a MÁV személykocsijainak karbantartási feladatait, mert már a Dunakeszi Járműjavító néhány hónapos leállása miatt is kocsihiány alakult ki a az eleve elaggott Intercity szerelvényeknél. Mivel még hónapokig nem indulhat be a normál üzem, tavaszra még nagyobb kocsihiány várható a MÁV-nál.

A legvalószínűbb forgatókönyv szerint az állam veheti át az üzemet: feltehetően a becsült 10 milliárd forintos értékért cserébe megvásárolja a dunakeszi egységet, amelyet a tervek szerint a MÁV kaphat meg. Hatalmas problémát okoz, hogy sokkal lassabban halad a járműjavító átmentése állami kézbe, mint azt korábban hitték. Eredetileg 2025. december 31-ig kellett volna lezárni az átszervezést, de a határidőt most 2026. február 28-ig tolták ki a G7 információi szerint. A lap információi szerint Szijjártó Péter pár nappal ezelőtti moszkvai útján is téma volt a Magyar Vagon felszámolása, hiszen a cég hitelezői között ott van a Transzmasholding is nem kevés tőkével.

 

MTI Fotó/Máthé Zoltán

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
advertisement
Kapcsolódó tartalmak