Tegnap 13:00

A BYD a szegedi gyára helyett inkább Törökországban pörgeti fel a gyártósorát

A BYD a szegedi gyára helyett inkább Törökországban pörgeti fel a gyártósorát

Olcsóbb munkaerő, gyorsabb ütem – emiatt halasztja el a BYD a magyarországi elektromosautó-gyárának felfutását, miközben a törökországi üzem már jövőre megelőzheti a szegedit termelésben.

Késik a BYD szegedi gyárának tömeggyártása, és az első két évben jóval az eredetileg tervezett kapacitás alatt működhet a kínai elektromosautó-gyártó európai zászlóshajóüzeme – értesült a Reuters. A világ egyik legnagyobb elektromos autógyártója ezzel párhuzamosan Törökországban létrehozott új gyárának termelése nemcsak hamarabb indul, mint tervezték, de már 2026-ban megelőzheti a szegedi üzemet az előállított autók számában.ű

Az egyik döntő szempont az olcsóbb törökországi munkaerő volt, valamint az európai energiaárak, a régiós szakemberhiány, illetve a kínai piac telítődése is közrejátszhat a stratégiai újratervezésben.

A szegedi üzem hivatalosan 2026-ban kezdi meg a gyártást, de a források szerint ekkor még csak néhány tízezer jármű készülhet, szemben a gyár tervezett évi 150 ezres, majd később 300 ezres kapacitásával. 2027-re ugyan növekedés várható, de a magyar gyár akkor is elmarad a tervezett ütemtől.A BYD egyelőre hivatalosan nem kommentálta a Reuters információit.

A magyar kormány, illetve Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly nagy jelentőségű bejelentésként kezelte, hogy a BYD Szegedre hozza első európai gyárát, a beruházás értékét 4 milliárd euróra becsülték. A beruházást részben az indokolta, hogy az Európai Unió vámokkal sújtja a Kínából importált autókat – a BYD járműveire 27 százalékos vám vonatkozik –, így a helyi gyártás mentesülhetne a terhek alól.
Törökország ugyanakkor vámunióban van az EU-val, így a BYD onnan is szabadon exportálhat, ráadásul jóval olcsóbban gyárthat.

A termelés részleges áthelyezése fájdalmas fejlemény Magyarországnak, ugyanis a kormány jelentős GDP-növekedést és adóbevételt remélt a 2025-ös évben.

Hasonló a helyzet az EU számára is, amely abban reménykedett, hogy a kínai autógyártók európai beruházásokkal válaszolnak a kereskedelmi korlátozásokra. Ehelyett úgy tűnik, a régió magas költségei visszatartják a vállalatokat – még akkor is, ha a politika kiemelt partnerként kezeli őket, mint a magyar kormány.

A szegedi gyárban egyelőre folynak az előkészületek, de a gyártósorok telepítése is csúszik. A Reuters szerint ezeket még Kínában gyártják, és a helyszíni összeszerelés is később kezdődhet a tervezettnél.

Update: Joó István, a kormány kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős biztosa közleményben reagált. Azt írta, hogy a BYD kitart Szeged mellett, és szimpla fake newsnak minősítette azokat a fejtegetéseket, amelyek szerint a BYD elhalasztja a szegedi gyár elindítását, és a magyarországi helyett a törökországi üzemben futtatja fel a termelést.

Fotó: Miniszterelnöki Kabinetiroda

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak