Ma 10:54

Egy mesteri közelkép Hitler propagandaminiszterének félelmetes rendszeréről

Egy mesteri közelkép Hitler propagandaminiszterének félelmetes rendszeréről

Joachim A. Lang német rendező Joseph Goebbels propagandaminiszter Adolf Hitler mellett töltött hét évét mutatja be legújabb filmjében, amelyet május 1-től vetítenek a hazai mozik. Az alkotás hibrid formátumú: holokauszt-túlélőkkel készített interjúkat és dokumentumfilmes anyagokat is belefűztek a cselekménybe.

Goebbels közel egy évtizeden keresztül kitartott Hitler mellett: az 1938 márciusában zajlott Anschlusstól egészen az 1945 májusában, a Führerbunkerben elkövetett öngyilkosságáig. Miközben Hitler a hatalma csúcsán van, elsőszámú minisztere megrendeli a Jud Süß és Az örök zsidó (Der ewige Jude) című antiszemita filmeket, amelyek a zsidók tömeges meggyilkolására készítik fel az embereket.

A sztálingrádi vereség és az 1944 végén egyre kilátástalanabbá váló helyzet után Goebbels a legradikálisabb propagandaakciót állítja színpadra: Hitler öngyilkosságát, családja meggyilkolását, valamint saját életének kioltását. A Rolling Stone magazin kritikusa szerint „a film megmutatja, milyen hatékonyan rejtette el Goebbels az igazságot, hogy táplálja propagandagépezetét”. A cselekményében komótosan beinduló film egy feliratsorozattal kezdődik, amely felér egy vallomással az alkotók részéről: 

„Ez a film az elkövetők perspektíváját mutatja be. Ez kockázatos, de szükséges. Csak a közeli vizsgálat által lehetünk képesek lerántani a maszkot a történelem legnagyobb gonosztevőiről, ezáltal lefegyverezve a jelen demagógjait.” 

Hibrid film egy kicsit sem hibrid rezsimről

A Goebbels, a manipuláció művészete egy hibrid formával próbálkozik: Holokauszt-túlélőkkel készített interjúk vannak beleszőve a játékfilmbe, továbbá dokumentumfilmes anyagokat is beleszerkesztettek a cselekménybe. Különösen figyelemre méltó egy rövid hangfelvétel, amelyet az elején játszanak le. Ez Hitlert mutatja be egy magánbeszélgetés közben. A finn hadsereg főparancsnokával folytatott beszélgetés valószínűleg az egyetlen olyan felvétel, amely nem egy begyakorolt előadása a náci vezérnek, és egészen másképp hangzik, mint amit megszoktunk tőle: 

a hangja nem karcos, hanem meglepően lágy. Lehet, hogy a való életben egészen más volt ez az ember, mint amit a közszereplésein mutatott?

A The Guardian szerzője szerint „a film a színfalak mögé kalauzolja a nézőt, még inkább felhívva a figyelmet a képek és a manipulatív stratégiák hatalmával szemben, miközben bemutatja, hogyan végzi Goebbels a valóság elferdítését a beszédek megírásakor és elpróbálásakor”. 

A propagandaminiszter 1938-tól még teljesen más arcát mutatja, ahhoz képest, ami igazán belénk vésődhetett róla, ha eleget foglalkoztunk a III. Birodalom időszakával. Goebbels egy igazi hedonista szoknyabolond, aki minden pillanatát igyekszik kiélvezni a pozíciójának. A második világháború kitörése nyilván az ő életében is fordulópontot jelent, emlékezetes az a jelenet, amikor a Führer megtiltja neki azt, hogy elváljon a számtalanszor megcsalt feleségétől, mert az ő szintjén ez már egyszerűen nem fér bele. Ez egyben a búcsút is jelentette attól a high life-tól, amelyhez elég könnyű hozzászoknia annak, akinek ez megadatik.

Goebbelsnek még Rogán Antalnál is nehezebb feladat jut aktív éveiben: el kell magyaráznia Ausztria bekebelezését, Lengyelország lerohanását, amely a propaganda szerint a keleti szomszéd provokációja miatt volt elkerülhetetlen. 1941-ben pedig a keleti front megnyitásához kellett igazítani a központi narratívát és ezáltal a német közvéleményt. Az egyre ésszerűtlenebb döntések megmagyarázásához a nyilvánvalóan elképesztő manipulációs képességeken kívül már a vakhit is elengedhetetlen volt.

A címszerepet Robert Stadlober játssza egészen kiválóan, amit hiányolhatunk belőle, annak pusztán fiziognómiai akadálya van, hiszen a színész arcvonása közel sem annyira szikár, mint amilyen Goebbelsé volt az életben, és még nagyobb a kontraszt, ha összevetjük Ulrich Matthes diabolikus alakjával A bukás - Hitler utolsó napjai című, mára már klasszikussá vált filmben. 

A Hitlert alakító Fritz Karl külső megjelenésében és hanghordozásában is hitelesen adja vissza Németország egyik legnagyobb sírásóját, de a Führer kétségtelen karizmája ebben az alakításban teljesen rejtve marad, ami persze szándékolt is lehetett Lang részéről, hiszen ennek a mozinak nem ő a kulcsfigurája. Azt is hozzá kell tenni, hogy Bruno Ganz felejthetetlen alakítása irgalmatlan magasra tette a lécet 2004-ben, és ennek az árnyéka bármelyik későbbi Hitler-figurára rá fog vetülni még jó ideig.

Mindent azért nem kéne a goebbelsi propagandára fogni

A Neue Zürcher Zeitung kritikusa, Andreas Scheiner kifejezetten elhibázottnak tartja a film elejét: „Az emberiség történetének legnagyobb bűnözőit kell közelről szemügyre vennünk, mert csak így téphetjük le az álarcot az arcukról, tehetjük átláthatóvá a demagógiát, és fegyverezhetjük le a jelen agitátorait. Amit Joachim A. Lang valószínűleg mondani akar, hogy aki látta a filmemet, az nem szavaz az AfD-re, vagy legalábbis kevésbé valószínű, hogy ezt teszi. Ez valahol a naivitás és az önelégültség között van, figyelemre méltó művészi világtalanság kifejezése.”

A film alapvető problémája, hogy minél jobban hangsúlyozza Goebbels propagandisztikus teljesítményét, annál kevésbé tűnnek bűnösnek az egyszerű nácik, akiket egyszerűen bevonzottak a nácizmus bűvkörébe. A rendező tisztában van vele, hogy sikamlós talajra lépett, hiszen a kétórás játékidő azt hangsúlyozza, hogy a propaganda volt a lényeg.

Az ARD Artour nevű német kulturális magazin kiemeli, hogy Lang filmje lenyűgözően ötvözi az archív felvételeket a játékfilmes szekvenciákkal, nem csupán a történelmi hűség miatt, amelyek a goebbelsi propaganda működését mutatják be, a játékfilmes részek pedig a mögöttük zajló folyamatokat: „A film mesteri közelkép erről a félelmetes rendszerről.”

 

Fotó: YouTube / ARD Artour

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak