Idén is izgalmasnak ígérkezik a Velencei Filmfesztivál
A fesztivál programját a héten hozták nyilvánosságra, ami egészen erősnek tűnik, patinás rendezők, nagy visszatérők és meglepő történetek kápráztathatják el a filmkedvelőket.

A fesztivál programját a héten hozták nyilvánosságra, ami egészen erősnek tűnik, patinás rendezők, nagy visszatérők és meglepő történetek kápráztathatják el a filmkedvelőket.
A fesztivál időpontja – augusztus vége és szeptember eleje – különösen jelentős, hiszen hagyományosan ez jelenti a díjszezon nyitányát. Gyakran itt tartják azoknak a filmeknek a világpremierjét, amelyekre az Oscar-versenyben is komoly figyelem irányul. Ez a pozíció bizonyos előnyt jelent Cannes-nal szemben, amely időben jóval korábban zajlik. Bár ez a különbség nem mindig érzékelhető a meghívott filmek listáján, idén látványosan Velencének jutottak a hangosabb címek. Míg Cannes inkább a politikusabb, művészibb hangvételű filmeket vonultatta fel, addig a nagyobb költségvetésű, sztárokat felvonultató premierek többsége most a lagúnák városában lesz látható először. A magyar nézőknek pedig külön érdekes az esemény, hiszen idén két magyar alkotásnak is szurkolhatnak, Nemes Jeles László és Enyedi Ildikó új filmjei is elindulnak a fesztivál Arany Oroszlánjáért.
Nézzük át röviden, mely filmekre lesz érdemes figyelni augusztus 27 és szeptember 9 között:
A rendezvény nyitófilmje az olasz Paolo Sorrentino által írt és rendezett A Kegyelem (La Grazia) lesz, amelyben a leköszönő olasz államfő egy kegyelmi kérvény aláírásán dilemmázik. Az író-rendező által megadott rövid leírás ezzel szemben: „Egy szerelmi történet Olaszországban” („A love story set in Italy”).
Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmjének a történetét saját családjának múltja ihlette. Az Árva az elbukott 1956-os forradalom után fél évvel veszi fel a fonalat, Budapesten, és egy tragikus családi történetet fog bemutatni egy 12 éve fiatal szemszögéből.
Az Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó új filmje, a Csendes barát egy érzéki és harmonikus kapcsolatot kíván bemutatni növény és ember között. A film három történetet mesél el, mind a három ezen két élőlény találkozására épül, amelyek radikálisan különböznek, de pillanatokra képesek összekapcsolódni.
A The Smashing Machine című életrajzi film Mark Kerr MMA birkózó életét mutatja be, a Csiszolatlan gyémánt rendezőjének, Benny Safdie-nek gondozásában. A főszerepet az eddig csak blockbusterekből ismert Dwayne Johnson alakítja, akinek ez lesz az első komoly, díjesélyes filmszerepe. Vajon Safdie meg tudja neki adni azt a karrierváltást, ami Adam Sandlernél sikerült?
Oliver Assayas filmje a The Wizard Of The Kremlin egy politikai thriller lesz, ami Vlagyimir Putyin felemelkedését mutatja be fiktív elemekkel tarkítva, hasonlóan a tavalyi Trump-sztorihoz. Putyint brit Jude Law alakítja, a másik főszereplő pedig Paul Dano, aki olyan filmekkel írta be magát a köztudatba, mint a Fogságban.
A fesztivál egyik nagy visszatérője a kultikus rendező Jim Jarmusch, aki utoljára hat éve örvendeztette meg a nagyérdeműt új alkotással. A Father Mother Sister Brother egy három fejezetre osztott antológiafilm, amelyben szerepet kapott Cate Blanchett, Adam Driver és Tom Waits is.
Ellentétben Jarmuschal, Jorgosz Lantimosz új filmjére nem kellett sokat várnunk. A tavalyi kissé felemásra sikerült Kegyelem fajtái után Bugonia című alkotásával próbál tarolni, ami egy sci-fi fekete komédia lesz. Lantimosz korábban bejáratott színészei is visszatérnek, mint Emma Stone és Jesse Plemons. Willem Dafoe viszont ezúttal hiányzik a hármasból. A film egyébként egy 2003-as koreai alkotás adaptációja.
A háromszoros Oscar-díjas Guillermo Del Toro újból nagy fába vágta a fejszéjét, Mary Shelley klasszikus Frankensteinjét dolgozza fel azonos címen. Az előzetesből láthatóan a gótikus díszletekre és a monumentális látványra valószínűleg nem lehet panasz. Doctor Frankenstein-t ezúttal Oscar Isaac kelti majd életre, de olyan feltörekvő fiatal színészek is megjelennek majd, mint Mia Goth és Jacob Elordi.
A korábban a Házassági történettel csúcsra érő Noah Baumbach szintén új filmmel jelentkezik, a Jay Kelly-ben a címadó színész és menedzsere keverednek egy váratlan kalandba. Főszerepekben George Clooney, Adam Sandler és Laura Dern.
Park Chan-wook, a méltán elismert dél-koreai rendező (A szobalány, A titokzatos nő) szintén visszatér. No other choice főszereplője egy hosszú ideje munkanélküli férfi, aki megtalálta új hivatását: leszámolni a konkurenciával. A filmet várhatóan a hazai mozikban is bemutatják 2026 első felében.
A Velencei Filmfesztivál idei programja különösen erősnek ígérkezik, és ezen belül is figyelemre méltó, hogy három kiemelt film a Netflix saját gyártású produkciója, elismert rendezőkkel. A streamingcég, amely Cannes-ban nem versenyezhet, tavaly még csak felvásárolt filmekkel volt jelen a díjszezonban, idén viszont saját készítésű alkotásokkal tér vissza. A Netflix saját alkotásai alaposan megbolygatták a filmipart évekkel ezelőtt, és ez mai napig érzékelhető. Ez a változás jól mutatja az iparági átalakulást: míg a nagy stúdiók egyre inkább franchise-okban gondolkodnak, a minőségibb, díjszezonra szánt filmek előállítása átkerül a streaming szolgáltatókhoz és a független filmes szektorhoz. Bár voltak remények a Barbie–Oppenheimer-jelenség után, hogy Hollywood visszatér az eredeti ötletekhez, ez nem vált valóra; a járvány és a sztrájkok okozta bizonytalanság inkább még óvatosabbá tette őket. A művészfilmes mezőnyt így ma már a Netflix és társai határozzák meg.
Képek forrása: IMDB