Ma 15:32

A Netflix bekebelezi a Warner Brost – mit nyer a néző, és mi lesz a mozikkal?

A Netflix bekebelezi a Warner Brost – mit nyer a néző, és mi lesz a mozikkal?

A streamingóriás 82,7 milliárd dolláros felvásárlása nemcsak Hollywood erőviszonyait rendezi át, hanem újrarajzolhatja a moziforgalmazás szabályait is. A Netflix szerint a nézők olcsóbban, több tartalomhoz jutnak majd hozzá, a mozik viszont történelmi fenyegetésként tekintenek az üzletre.

A pénteki bejelentés, miszerint a Netflix megállapodott a Warner Bros. felvásárlásáról, minden korábbinál nagyobb erőviszony-átrendeződést eredményezhet a szórakoztatóiparban. A vállalat által közölt 82,7 milliárd dolláros tranzakció olyan tartalomkönyvtárat egyesít, amilyen még soha nem volt egy kézen. A kérdés most már nem az, hogy megéri-e a Netflixnek a Warner, hanem az, hogy mit jelent mindez a mozis premierablakokra, az HBO-ra és a fogyasztók pénztárcájára nézve.

Ted Sarandos, a Netflix társelnök-vezérigazgatója már korábban világossá tette: szerinte a jelenlegi, akár hónapokig tartó exkluzív mozis futások nem kedveznek a fogyasztóknak. Bár arról nem beszélt, mennyire rövidülhetnek le a premierablakok, a piac máris a legrosszabbtól tart. Régebben egyértelműen az volt a tendencia, hogy a filmek átlagos 90 napos mozi exkluzivitással rendelkeznek, ám ezt a covid járvány és a Netflix saját startégiája gyökeresen megváltoztatta. Nem egyszer akár egyidőben debütálnak alkotások a kisképernyőkön és a mozivásznon, de az idei két legnagyobb Netflix gyártású film, Guillermi Del Toro Frankenstein-e és a Wake Up Dead Man 2-3 hét limitált vetítés után már felkerültek a streaming szolgáltató oldalára.  

A Netflix közleménye szerint a Warner Bros. 2029-ig betervezett filmjei változatlan mozipremiert kapnak, viszont a Netflix saját produkciói megmaradnak a korlátozott időtávnál. Ez a moziüzemeltetők szerint teljes iparági dominót indíthat el. A Cinema United úgy fogalmazott: „példátlan fenyegetést” jelenthet, ha a Netflix egyoldalúan rövidíti le a futásokat. 

Szerintük akár az éves amerikai mozibevételek 25%-a is eltűnhet, ha a nézők azt érzik, hogy pár héttel később (vagy akár azonnal) otthon, olcsóbban láthatják ugyanazt a filmet. 

A Cinema International mozisszövetség pedig már a kongresszus felé kacsingat, attól félve, hogy a Netflix “szétveri a mozis ökoszisztémát”. A tőzsdei reakció is beszédes volt: az AMC és a Cinemark részvényei is estek a hírre.

A filmkedvelők jól is járhatnak, legalábbis rövid távon

A Netflix hivatalos közleménye hangsúlyozza: a felvásárlással olcsóbb és bővebb kínálat áll majd a nézők rendelkezésére. A vállalat szerint: a Warner ikonikus franchise-ai (DC-univerzum, Harry Potter, The Wizard of Oz, Casablanca), az HBO és az HBO Max prémium tartalmai, a Warner sorozatai és stúdiói, a Netflix saját globális sikerei egy olyan egyesített szolgáltatást hoznak létre, amely „példátlan választékot és értéket” kínál majd.

Ez a gyakorlatban valószínűleg új, összevont csomagokat jelent, ahol a Netflix előfizetők – legalábbis az ígéret szerint – kevesebbért juthatnak hozzá az HBO teljes könyvtárához. A vállalat már a tárgyalások során azzal érvelt, hogy egy közös HBO–Netflix csomag „drasztikusan csökkentheti” a felhasználók költségeit.

A fogyasztó így rövid távon valóban jól jár, több tartalom, több klasszikus, több blockbuster egyetlen előfizetéssel.

A kérdés csak az, meddig marad olcsó mindez, illetve mennyire fognak visszaesni a mozik bevételei az üzlet hatására. A Netflix szerint a felvásárlás után az HBO és az HBO Max önálló szolgáltatásként működnek tovább, azonban a két cég „új típusú csomagokat” tervez.

A Warner televíziós csatornái – köztük a CNN, TNT, Discovery és TBS – nem kerülnek a Netflixhez. A tranzakció előtt ezeket külön cégbe szervezik, Discovery Global néven, amely önállóan folytatja az operációt.

A befektetők egyelőre vegyesen fogadták a hírt. A Netflix részvényei is eséssel reagáltak, ami azt jelzi: a piac attól tart, hogy a vállalat túl nagy terhet vállal. A 82,7 milliárd dolláros akvizíció ugyanis hatalmas integrációs munkát igényel, tovább fokozza a versenyhatóságok figyelmét, és a mozis szektorral nyílt konfliktushoz vezethet. 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
advertisement
Kapcsolódó tartalmak