"A tehetős családok menekülnek a hagyományos értelemben vett közoktatásból"
A hazai oktatás helyzetéről, a központosításról, az elmúlt 14 év oktatáspolitikájáról beszélt a NEREN TÚL című műsorunk legújabb adásában Nahalka István oktatáskutató és Pléh Csaba nyelvész, pszichológus.
A hazai oktatás helyzetéről, a központosításról, az elmúlt 14 év oktatáspolitikájáról beszélt a NEREN TÚL újabb adásában Nahalka István oktatáskutató és Pléh Csaba nyelvész, pszichológus.
A közoktatással kapcsolatos elégedetlenség olyan társadalmi folyamatot eredményezett, ahol a jobb módú, és ezt maguknak megengedhető családok menekülnek a klasszikus értelemben vett közoktatásból – mondta Pléh Csaba a kontroll.hu stúdiójában. A pszichológus kiemelte, hogy a tanári hivatás újító, gondolkodó és nem végrehajtó munkakör. Szerinte a központosítás fokozódása a motivációt veszi el a pedagógusoktól. Kritizálta a nyelvi képzések visszaszorítását, főként a felsőoktatásban, szerinte ez az elszigeteltséget erősíti, és tovább fogja erősíteni a különbséget a magán és a közoktatás között. Pléh Csaba fontosnak tartja a tanórák számának csökkentését, úgy látja, hogy a tanároknak ma már nem a tudás hordozóinak kell lenniük, hanem ismeret-terjesztő funkciót kell inkább ellátniuk a jövőben, ami felveti a tanárképzés reformját is.
A műsor másik vendége Nahalka István oktatáskutató úgy fogalmazott: amikor küldetéstudata van egy hatalomnak, és centralizált bürokratikusan működő oktatást képzel el, mindent meg is tesz azért, hogy ez felépüljön. Szerinte jelenleg olyan hangulatot teremtettek a közoktatásban, amiben sem dolgozni, sem fejleszteni nem lehet. Sérelmezte, hogy az Orbán-kormány 2010 után visszavonta az alsó tagozatosokra vonatkozó korábbi szabályokat, a buktatás tilalmát és az osztályozás helyetti szöveges értékelés bevezetését. Szerinte a kerettantervek kötelező jellegét egy tollvonással meg lehetne szüntetni, és az iskolarendszer átalakításához is hozzá kellene kezdeniük a döntéshozóknak.
Beszéltek az iskolai mobilhasználatról, az esélyegyenlőtlenségről, a nemzeti tanterv hiányosságairól, a nemzetközi felmérésekről és az ERASMUS+ program hiányának következményeiről.
Címlapkép: Pixabay
A teljes beszélgetés itt látható: