2024.12.23. 15:57

Vitézy Dávid: Az Orbán-kormány kitette Budapestre a végkiárusítás táblát

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Vitézy Dávid: Az Orbán-kormány kitette Budapestre a végkiárusítás táblát

A Podmaniczky Mozgalom elnöke, Vitézy Dávid volt a kontroll.hu Ami a csövön befér című műsorának vendége, akit arról faggattunk többek között, hogy miért kell ennyit várni a főpolgármester-helyettesi kinevezésére, és mi a véleménye a Lázár János 2024. évi miniszteri ámokfutását megkoronázó gigantikus ingatlanpanamáról, ami budapesti főpályaudvarokat is érintheti. 

A városvezetők helyettesítése törvényi előírás, hiszen kell lennie egy olyan embernek, aki a polgármester távollétében vagy egyéb akadályoztatása okán az adott település ügyeit tovább tudja vinni. Budapesten pedig szükség van arra, hogy legyen egy olyan főpolgármester-helyettes, aki a közgyűlés tagja. Erre Karácsony Gergely nem tett javaslatot az első két közgyűlésen, majd a harmadik összejövetelkor beterjesztette Vitézy Dávidot, ami abból a szempontból sajátos helyzet, hogy egymás ellenében indultak a helyhatósági választáson.

„Ettől függetlenül igyekeztem konstruktívan állni ehhez a kérdéshez, hiszen a főváros törvényes működtetése az a mi egónk és köztünk fennálló viták felett álló kérdés. Dísznek azonban nem tudok odaülni a főpolgármester mellé, hiszen annyi budapesti szavazott rám, amennyien egyetlen alkalommal sem voksoltak Tarlós Istvánra vagy Demszky Gáborra a korábbi választások során. Ez óriási felhatalmazás és felelősség is egyben. Azok a budapestiek, akik rám szavaztak, a változásra szavaztak, ezt az igényt nekem képviselnem kell. Ha megnézzük a közgyűlést, ott is egyértelmű a régi baloldali pártok visszaszorulása. Az MSZP és a DK együtt hét képviselőt ad, míg a Momentum kiesett”

- jegyezte meg Vitézy, aki szerint viszont a főpolgármester még mindig azon dolgozik, hogy a dolgok a régi mederben csordogáljanak tovább. Az összes cégvezetőt, akiket korábban az MSZP és a DK delegált a pozíciójukba, Karácsony a helyükön hagyta. 

A Podmaniczky Mozgalom elnöke nem tartja valószínűnek, hogy nincs alkalmasabb jelölt azoknál az embereknél, akikről Gyurcsány Ferenc korábban TikTok-videókat forgatott. Az, hogy a régi baloldali gazdasági körök befolyása töretlen marad Budapesten, nem elfogadható a mostani közgyűlés számos frakciójának. 

Barabás Richárd, a Párbeszéd néven futó, 0 százalékos „támogatottságú” párt elnöke azt javasolta, hogy a főpolgármester-helyettesekről szóló javaslatot ne tárgyalja a közgyűlés. Ez a mikropárt adja a főpolgármester hátországát. Vitézy abban azért kételkedik, hogy a főispán által jelölt főpolgármester-helyettes lesz a végső megoldása ennek a patthelyzetnek. Szentkirályi Alexandra jelölése a posztra szerinte pedig azért nem életszerű, mert a Fidesz nem akar felelősséget vállalni a fővárosért semmilyen szinten, inkább maradnak a „Budapesten minden rossz” alapállásnál, ami ellenzékben érthető is.


Zászlót bontott a Podmaniczky Mozgalom
 

Budapest az agglomerációval együtt egy hárommilliós várostérség rengeteg speciális feladattal és igénnyel. Nagyon fontos az, hogy a fővárosi lokálpatriotizmusnak legyen képviselete a magyar politikában, ezért bontott zászlót a Podmaniczky Mozgalom. A cél viszont nem az országos politikába történő beszállás, ezért is maradtak az egyesületi formánál. A város ügyeinek a felerősítése a szándékuk, és annak a kivédése, hogy az országos politika a teljes súlyával ránehezedjen Budapestre. A mozgalom olyan embereket keres, akik készek tenni a városukért. Szakpolitikai javaslataikat pedig a három fős frakciójuk terjeszti majd be a közgyűlés elé hónapról-hónapra. „Egy lokálpatrióta, urbanista, aktivista szervezetet szeretnénk, ami kiáll Budapestért” - jelentette ki a fővárosi képviselő.

Vitézy Dávid a mostani közgyűlést egyfajta demokratikus ősélménynek tartja, amelyre nem jellemző a kohézió: a különféle törésvonalak napirendről napirendre mozognak. 

„De baj az, hogy megvitatunk fontos kérdéseket, és számítanak az érvek? Nyilván nem, csak nem ehhez vagyunk szokva. A mostani közgyűlés döntéseinek a minősége egyértelműen jobb, mintha egy MSZP-DK többség lenne. Korábban szavazógépként működött ez a testület, akárcsak a mostani parlament, de az sosem jó, ha kiiktatnak egy demokratikus kontrollt. Én sem élvezem a tízórás közgyűlések minden percét, de meg kell jegyeznem, hogy ez a döntések színvonalát nem rontja. A parkolási reform átviteléhez is pont ez a mechanizmus kellett, hogy le tudjunk számolni végre az automatákat működtető maffiával, amelyek milliárdokat tettek zsebre például szoftver- és hardverfrissítések címén. Ez a döntés a régi baloldal pártjainak a szavazataival nem születhetett volna meg, de a politikai térkép idén átalakult”

– foglalta össze az új helyzetet Vitézy Dávid, aki olyan polgármesterrel nem találkozott még, aki ragaszkodott volna a parkoló automatákhoz.


Budapestre kitették a végkiárusítás táblát
 

„Ha a pályaudvarok hasznosítását és a rákosrendezői maxi-Dubaj ügyét egynek tekintjük, akkor az olyan, mintha a fővárosra kitették volna a végkiárusítás táblát. A városunknak a legnagyobb ingatlantulajdonosa a MÁV, az össze fejlesztési terület, amelyek az aranytartalékot képezik Budapesten, azok nagyjából ezek a területek, amit most Lázárék dobra vernek kapkodva, fejlesztési garanciák és az itt élők véleményének a megkérdezése nélkül. Ez akkor is probléma volna, ha a dolog többi része rendben lenne”

– sorolta a kifogásait Vitézy Dávid. 

„Rákosrendező területe adja magát ahhoz, hogy egy jelentős fejlesztési lehetőségként tekintsünk rá. Két dologból van jelentős hiány Budapesten: egyrészt megfizethető lakásokból, hiszen nem épül elég lakás, és végképp nincsen kielégítő bérlakás-szektor. Egy ekkora helyen akár 15 ezer új lakás is elférne oly módon, hogy nem kellene tízemeletes házakat felhúzni és a zöldövezet is megmaradna, mi több egy városi jelentőségű közparkot is ki lehetne itt alakítani, hiszen Budapesten a legalacsonyabb az uniós fővárosok között a jó minőségű parkok aránya: egy főre csak 6 négyzetméter jut az ideális 9 helyett. Ha lenne itt egy látványos méretű közpark az óriási hatással lenne a vonzáskörzetében élő mintegy 300 ezer lakosra”

- mondta a fővárosi képviselő.

Rákosrendező ügyében komoly szakmai előkészítő munka is zajlott, ezért is ért egyet ebben a kérdésben Vitézy a főpolgármesterrel olyannyira, hogy közös előterjesztést nyújtottak be ez ügyben a közgyűlésnek.

„Ehhez képest berobogott Lázár János és a kormány az arab befektetőkkel, megszüntették a főváros építésszabályozási jogait, odaadták a tulajdonjogot a dubai fejlesztőnek, és senki nem tudja, hogy mit fognak itt művelni. Mivel kiemelt gazdasági beruházásról van szó ebben az esetben is, a Fővárosnak semmilyen érdemi beleszólása nincs az itteni fejlesztésbe. Arról is volt szó, hogy ide építenék Európa legmagasabb felhőkarcolóját, ami finoman szólva sem illene bele a budapesti városképbe. Az új politikai felállás miatt, fontosnak tartottuk, hogy megerősítsük a közgyűlési álláspontot maxi-Dubaj ellenében. Ez a dokumentum a szükséges közlekedési fejlesztéseket is tartalmazza, és azt a jogos követelésünket is, hogy kapja vissza a jogait a Főváros az építésszabályozásban.”

Lázár János egy korábbi ATV-interjúban az igazság nem minden szeletét kibontva még azt állította, hogy a budapestiek ellenében semmit nem fog tenni a kabinet. Vitézy szerint ez a projekt egy remek alkalom arra, hogy ezt be is bizonyíthassa a kormány, hiszen egy hatalmas súlyú, Budapest jövőjét nagyban meghatározó kérdésről van szó.


A 21. századi Magyarország legnagyobb botránya: a pályaudvarok rablóprivatizációja


A rendszerváltás óta a legnagyobb ingatlanpanamát készül elkövetni az Orbán-kabinet az úgynevezett pénzhiányra hivatkozva. „A kormánynak ez a húzása Latin-Amerika és Afrika legszerencsétlenebb sorsú országainak a szabadrablásaira emlékeztet. Ilyet csak egy nagyon legyengült állam követhet el.” Orbánék „ajándékcsomagjában” benne van

  • a Nyugati pályaudvar történelmi csarnoka, mögötte egy rendkívül értékes fejlesztési területtel, amelyre korábban már a Gyurcsány-kabinet is szemet vetett, nem kicsi felháborodást generálva.
  • A Podmaniczky utca mentén a Városligetig tartó területen parkot álmodtak meg.
  • A Déli pályaudvarnál is van két rendkívül értékes terület.
  • Kelenföldön az egész pályaudvar területe benne van, az Etele téri Volán pályaudvar mögött pedig egy akkori terület található, amin elfért volna a teljes Dél-Budai Centrumkórház. A terv tartalmazza a Keleti pályaudvar egész létesítményét is és az intercity kocsijavító műhely hatalmas területét.

„Azzal semmi baj nincsen, hogy ezeket a területeket fejlesztik, de nem így. Az átadandó területeket egy hétoldalas PDF-ben hirdetik meg transzparens pályáztatás nélkül. Így azok úgy kerülnének 99 évre egy magáncég kezébe, hogy semmilyen ellenértéket nem kell érte fizetnie, legyen szó bérleti díjról vagy egyszeri megváltási koncessziós vételről. Ebben a dokumentumban egy mondat nincs arról, hogy kötelező lenne itt bármit is megvalósítani”

– jegyezte meg Vitézy, aki szerint ez az unortodox privatizáció még Gyurcsányék repülőtér eladásánál is sokkal nagyobb kárt okozhat a magyar államnak. Két évvel ezelőtt a pályaudvarok fenntartása még kormányzati közfeladatként volt definiálva, ebből is látszik, hogy mekkorát fordult a NER világa 2024 végére, és ez semmi jóval nem kecsegtet.


A Fidesz annak idején pont az ilyen mutyik miatt kapott kétharmados felhatalmazást
 

„Tisztán emlékszem arra, hogy ez a kormány 2010-ben pontosan az olyan típusú mutyikkal szemben határozta meg önmagát, mint a reptér-privatizáció és a PPP-konstrukciók. Most már ott tartunk, hogy ugyanez történik, hiába csinált presztízskérdést abból a kormány, hogy visszavásárolja a repteret sok ezermilliárd forintért. Ugyanilyen logika mentén kellene köztulajdonban tartani a pályaudvarainkat is” – mondta a műsorban Vitézy.

Orbán Viktor a parlamenti vita során ezt elintézte annyival, hogy „a reptér pénzt hoz, a pályaudvarok viszont pénzt visznek”. Vitézy Dávid szerint viszont az államnak alapvetően ott van keresnivalója, ahol valami nem nyereséges, de fontos a léte, hiszen ezt nevezik közszolgáltatásnak.

„A kormány másik hivatkozása is legalább ennyire sántít, miszerint ez egy európai modell lenne. A kontinensen sehol nem adják át 99 évre a vasút infrastruktúráját magáncégeknek. Itt 90 hektárnyi területet játszanak ki anélkül, hogy ahhoz bármilyen várospolitikai koncepciót és elvárást csatoltak volna. Ez egy így egy rablóprivatizáció!”

– tett megállapítást Vitézy. Az állam magának 10 százalékos tulajdoni hányadot tartana fenn, ami azt jelentené, hogy semmire nem lenne ráhatása.

A műsor utolsó nagyobb témájaként a lomtalanítás jövő évi, nem túl átgondolt átalakításáról beszélgettünk a Podmaniczky Mozgalom vezetőjével, aki megjegyezte, hogy rég nem látott egyetértés bontakozott ki a közgyűlésben ebben az ügyben: mindenki kritizálta a bevezetendő új rendszert, még a fővárosi fideszesek is. A hulladékudvarok használata ugyanis alapvetően nehézkes, és azt is fontos megjegyezni, hogy az új rendszer szembemegy a Karácsony Gergely által is kívánatosnak tartott autómentes városi élettel.

A teljes beszélgetés itt is megnézhető:
 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak