2025.02.07. 09:18

Horgász a pácban - A fideszes képviselő és a többszáz milliós autóbeszerzés

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Horgász a pácban - A fideszes képviselő és a többszáz milliós autóbeszerzés

A Horgász Szövetség megmutatta, hogy bizony kétszer is bele lehet lépni ugyanabba a folyóba. Az elsőnek bírság lett a vége, de a járműbeszerzés a jelek szerint megéri az újabb kockázatot. A Mohosz élén egy olyan fideszes politikus áll, akinek elnöksége alatt a Tenisz Szövetségnél hétmilliárd forint tűnt el.  

2022-ben a bodorka jobban teljesített, mint Szűcs Lajos a vecsési választókerületben. A horgászok egyik kedvence a voksok 55%-ával lett az Év (őshonos) hala, míg a fideszes politikus 49%-kal maradt parlamenti képviselő. 2021-ben a Magyar Haltani Társaság szavazásán a jászkeszeg lett a befutó. Ugyanabban az évben a Magyar Országos Horgász Szövetségnél (Mohosz) a Suzuki Jimny lett az Év autója. 

Megbindzsizték a kapást

A Mohosz beszerzői nem vesztek el a közbeszerzés részleteiben, a műszaki specifikációban egyszerűen megadták az összkerék-meghajtású, 1.5-ös Suzuky Jimny 5MT-re jellemző adatokat a maximális hosszúságtól, szélességtől, magasságtól kezdve a tengelytávolságon, az első, hátsó terepszögön át a szabad has maximális magasságáig. Sőt a gyengébbek kedvéért a fejlécbe bele is írták, hogy az ajánlatkérő által előírt gyártmány a Suzuki Jimny. Formálisan - a jogszabályi előírás miatt - annyi mozgásteret hagytak ugyan, hogy a Jimnyvel egyenértékű járgánnyal is lehetett pályázni, de ez tényleg trükk volt csak. 

A túlspecifikáció célja ugyanis épp az egyenértékű termék vagy szolgáltatás ellehetetlenítése, az Európai Unió Bírósága ezért is mondja azt, hogy minél konkrétabb a műszaki leírás, annál nagyobb a kockázata/valószínűsége a „személyre szabott” tendernek, vagyis a verseny korlátozásának. 

A közbeszerzés valóban „észak-koreai specifikációval” (1 pályázó, 100%-os eredmény) zárult, ami az egyéb paraméterek meghatározásával kapcsolatban is vet fel kérdéseket. A nyertessel 2022 januárjában írták alá a szerződést, a halőrök már régen furikáztak a terepjárókkal, amikor a Közbeszerzési Hatóságnak 2023-ban feltűnt az ügy. Elindult a levelezgetés, amelynek során a Mohosz írásba adta, hogy a magyar piacon valójában nem létezett másik olyan kisméretű terepjáró, amely a feltéteknek megfelelt volna. 

Ez egyben annak is a beismerése, hogy az egyenértékűség kikötése tényleg formalitás volt. 

A Horgász Szövetség legfőbb, szakmainak szánt érve az volt, hogy a Jimnynél méretesebb járművet nem tudnának eredményesen használni a vízpartokon, árterekben, amit a Hatóság elnöke és a Közbeszerzési Döntő sem vett be. A bizottság szerint a Mohosz nem adott objektív, észszerű magyarázatot arra, hogy a halőrök egy összességében hasonló adottságú terepjáróval miért nem tudták volna ellátni feladataikat. Ilyen hasonló adottságú terepjáró lehetett volna az erdészek és a vízügyesek által egyaránt használt Dacia Duster. 

A Közbeszerzési Döntőbizottság a fentiek alapján idén januárban kimondta, hogy a Mohosz eljárása jogsértő volt, és 1 millió forintra bírságolta meg a szervezetet. 

Újabb nagy hal

A hétköznapi ember azt gondolná, hogy a Mohosz tanult a történtekből. Ehhez képest a Horgász Szövetség a 2024-es járműtenderét is túlspecifikálta, az abban szereplő műszaki adatok feltűnő egyezést mutatnak a nyertes járművek műszaki adataival. A Jimny ezúttal is köztük van, terepjáró személygépkocsiként a Suzuki Vitara, platós terepjáróként pedig a Toyota Hilux lett a befutó. Az egyenértékűséget ezúttal hagyták, és annyiban legalább adtak a versenyre, hogy 2-2 ajánlat érkezett a tender mindhárom részére. Más kérdés, hogy mindenhonnan kizártak 1-1 ajánlattevőt, így végül mindhárom rész egyszereplőssé egyszerűsödött. 

A 40 darabos Toyota-flotta, amelynek január elején átadóünnepséget is szerveztek, pénzügyileg is komoly tételt jelent a maga nettó 516 millió forintjával. 

A szerződéseket a Mohosz elnöke, Szűcs Lajos írta alá, aki időtlen idők óta a Fidesz országgyűlési képviselője. Hogy neki személyesen volt-e köze a 2021-es és a 2024-es járműtenderekhez, nem tudni. De ilyenkor az elnököktől amúgy is mindig azt halljuk, hogy ők csak képviselik a szervezetet, annak napi, operatív működésébe nem szólnak bele. 

Szűcs Lajos a parlament honlapján olvasható életrajzát az alábbi mondattal zárja: „arra neveltek, hogy a tudás, a szorgalom és a becsület mindennél fontosabb, mert azt senki sem veheti el az embertől. Mióta az eszemet tudom, eszerint próbálok élni.” 

A fideszes politikus a Magyar Tenisz Szövetség elnöke is volt 2011 és 2020 között. A Szűcs-éráról utóda és párttársa, Lázár János azt mondta egy tavalyi lapinterjúban, hogy ebben az időszakban „kapott a Tenisz Szövetség hétmilliárd forintot, és ennek a nagy részét valakik ellopták.” 

A Szűcs Lajos vezetői felelősségére vonatkozó kérdésre pedig a miniszter annyit felelt az újságírónak: „Ne vicceljen! Ő volt az elnök, hogyne lenne”. 

Végezetül van egy rossz hírünk a Mohosz számára, az új Suzuki Jimny ötajtós változata hiánycikk lett. Persze, lehet, hogy a Horgász Szövetség a jövőben is beéri a háromajtós verzióval. 

Címlapkép: Facebook / Mohosz

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak