Lázár János válaszút előtt: betartja a menetrendet vagy kisiklik
Az építési és közlekedési miniszterről hónapokkal ezelőtt még úgy írt a sajtó, mint Orbán Viktor lehetséges utódja. Lázár maga is tesz ezen feltételezésekért, az országot járva vállalja fel a nagyobbik kormánypártnak fontos ideológiai konfliktusokat. Eközben pedig az állami vasút többször is összeomlott, a miniszter megoldási kísérletei pedig egy jelentősebb problémára mutattak rá.

Az építési és közlekedési miniszterről hónapokkal ezelőtt még úgy írt a sajtó, mint Orbán Viktor lehetséges utódja. Lázár maga is tesz ezen feltételezésekért, az országot járva vállalja fel a nagyobbik kormánypártnak fontos ideológiai konfliktusokat. Eközben pedig az állami vasút többször is összeomlott, a miniszter megoldási kísérletei pedig egy jelentősebb problémára mutattak rá.
Lázár Jánosról elmondható, hogy jelenleg a párt ökleként funkcionál. A 2018-ban száműzött hódmezővásárhelyi politikus karrierjének csúcsán sokan úgy tekintettek rá, mint Orbán Viktor esetleges utódjára. A visszatérése óta először igazán reflektorfényben ténykedő miniszter ugyanakkor rendelkezik egy, a többi párttársától őt elkülönítő tulajdonsággal: ő felel a közlekedésért. A választók pedig jogosan érzékelhetik úgy, hogy erről a felelősségéről Lázár gyakran elfeledkezik.
Szinte már elcsépelt közhely az, hogy amint elindul a nyári szezon, a MÁV összeomlik. Ez az alkalom idén június 7.-én jött el, amikor is a pünkösdi hosszú hétvége miatt sokan indultak a Balaton irányába. Ezt sokan vonattal szerették volna megtenni. Lázár az összeomlás előtt aktívan arról kommunikált, hogy abban az esetben, ha bármilyen probléma felmerülne, a Volánbusz klímás pótlóbuszokat fog elindítani. Hetedikén aztán egy, utólag a Siemensnek felrótt sorompóhiba okán több órás késés alakult ki, az utasok pedig különböző, a vonalon elszórt vasútállomásokon ragadva vártak bármilyen információt.
Az alkalmat kihasználva mind Vitézy Dávid, mind Magyar Péter arra biztatták a minisztert, hogy Kelenföldön (ahol a legtöbb utas ragadt) tartson Lázárinfót. Nem véletlen az, hogy utaltam Lázár újdonsült szerepére a kormányzati kommunikációban. Az úgynevezett Lázárinfók különleges jelenségek, az alapvetően köztisztséget viselő Lázár ezeken a rendezvényeken arra vállalkozik, hogy napi politikai harcokat vívja meg. Többek között ezeken a fórumokon beszélt arról, hogy ha rajta múlt volna, áram is került volna a szerb határra épült kerítésbe, vagy hogy a halálbüntetés egy olyan dolog, amelyet ő bizonyos bűncselekmények elkövetőivel szemben elfogadhatónak tart.
Ez a karakter úgy néz ki, remekül fekszik Lázárnak. Ezeken a fórumokon ténylegesen aktívan támogatja a vitát, akár az ellenzékkel szimpatizáló választópolgárokkal is.
Ezt a renomét ugyanakkor sikerült lerombolnia azzal, ami a pünkösdi összeomlás után történt. Köszönhető ez annak, hogy ahelyett, hogy a káoszban visszahelyezkedett volna abba a szakminiszteri pozícióba, amit tőle a helyzet megkövetelt volna, Lázár János nem tudott valódi megoldást kínálni a kialakult helyzetre. Csatasorba állíttatott háromszáz buszt, ezekkel néhány PR-képet lőtt Kelenföldön, abba bele sem gondolva, hogy mivel a sorompóhiba elhárult, emiatt ezekre a pótlójáratokra semmilyen szükség nem lesz. Így történhetett meg az, hogy az ünnepnapon felrendelt buszsofőrök a hőségben unatkoztak, miközben ők is pontosan tudták, nem fognak bevetésre kerülni.
Hol a vonat? Itt a vonat!
Lázár János, megtartva az agresszív, a radikális jobboldali szavazóbázist megszólítani kívánó karakterét ezután maguknak a késéseknek üzent hadat. Több esemény is történt, meglátásom szerint a legfontosabb azonban a Vonatinfó ellen hirdetett háborúja. A Vonatinfó egy térképes online szolgáltatás volt, ahol az utazók követni tudták, hogy a vonat éppen merre jár és mennyit késik a menetrendhez képest. Még néhány nappal az eltörlése előtt Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport igazgatója is hivatkozott erre, majd egyszerre megszűnt ez a szolgáltatás. A térkép elérhetetlenné vált, ezt pedig többek szóvá is tették.
Erre érkezett válaszul a Holavonat nevezetű civilek által készített weboldal, amely egy az egyben azt a térképet állította vissza, amit Lázár János megszüntetett. A miniszter reakciója erre az volt, hogy adathalásznak titulálta az oldalt, majd betiltatta arra hivatkozva, hogy ez a szolgáltatás terheléses támadást intézett az állami EMMA ellen, amely a Vonatinfót váltotta fel. Természetesen ez ebben a formában nem igaz, az adatok nyilvánosan elérhető forrásból származtak, a terheléses támadás pedig nem egy bizonyított tény.
Erre válaszul több, a Holavonathoz hasonló weboldal tűnt fel. Az Itt a Vonat például Lázár János fejével jelzi a vasúton közlekedő járműveket, minél többet késnek, annál szomorúbb és mérgesebb ábrázattal rendelkezik a közlekedési miniszter. Lázár arról is beszélt, hogy aki késik, az tudja, hogy késik, nem szükséges erre adatbázis, tovább indokolva miért volt szerinte legitim döntés a Vonatinfó eltörlése.
Egy dolog az elmúlt hetekből leszűrhető. Lázár János politikailag beleragadt a rászabott karakterbe, eközben pedig szakminiszterként hibát-hibára halmoz.
Ez hosszútávon vezethet oda, hogy válaszút elé kerül: egy konzervatív, értelmiségi szakminiszter képét szeretné közvetíteni, vagy csak egy radikális jobboldali szavazatmágnes kíván lenni a Fidesz fegyvertárában?
Fotó: YouTube / Lázár János