2025.02.19. 16:33

A magyarok több mint fele elégedetlen az oktatási és az egészségügyi rendszerrel az OECD felmérése szerint

A magyarok több mint fele elégedetlen az oktatási és az egészségügyi rendszerrel az OECD felmérése szerint

A tudásalapú gazdaság közszolgáltatása - hol tart Magyarország? címmel tette elérhetővé Horváth Anna a publikációját, ami két OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) tanulmányát foglalja össze. Az egyik a globálisan vizsgálódik és javaslatokat fogalmaz meg a kormányzatoknak, míg a másik kifejezetten Magyarországról szól.

A tanulmányok megállapítják, hogy a közszolgáltatások fejlesztésével a kormányok fokozzák a politikai hatáskörüket és hatékonyságukat. Például, ha közintézmények innovatív ötleteket fogadnak el a közszolgáltatások javítására, az az önkormányzatokba vetett bizalom növekedésével jár. Ha a magánszektor magas színvonalú, az a közszolgáltatásokra is hatással van, hiszen az állampolgárok a közszférától is egyre inkább azt a színvonalat várják el.

Az OECD ajánlása négy pont köré épül:

  1. Stratégiai jövőkép meghatározása
  2. Biztos alapok a műszaki infrastruktúra, készségek tekintetében
  3. Zökkenőmentes hozzáférés a szolgáltatásokhoz (ez lehetővé teszi az innovációt és kísérletezési kedvet is)
  4. Adatgyűjtés a szolgáltatások fejlesztése érdekében

Az OECD kutatás közel nyolcszáz innovációt vett számba, ezek alapján öt fontos területet különített el.

  1. Jövő-orientált és közösen létrehozott közszolgáltatások: a kormányok a felhasználókkal együtt gondolkodva terveznek megoldásokat, amik rugalmasan reagálnak hosszú távon is.
  2. A hatékony közszolgáltatások digitális és innovatív alapjai: a kormányok befektetnek digitális infrastruktúrába és kísérleteznek.
  3. Személyre szabott, pro-aktív közszolgáltatásokhoz való hozzáférhetőség
  4. Adatalapú közszolgáltatások a jobb döntéshozatal érdekében
  5. A közszolgáltatások, mint a nyilvánosság részvételének lehetőségei

A felmérések szerint Magyarország több tényezőben is alulmarad az OECD átlagtól. A magyarok csupán 44%-a elégedett az egészségügyi rendszerrel, az OECD átlag pedig 68%. Az oktatási rendszerrel 47% elégedett, ami szintén alulmarad az OECD átlag 67%-tól. A bírói rendszerrel való elégedettség hazánkban 44%-on áll, míg az OECD átlag 55.7%.

oecd 1.png

Magyarország az OECD-átlagnál többet költ közbeszerzésre, 2021-ben a GDP 16,4%-át, szemben az OECD-országok átlagos 12,9%-ával. Az OECD-országok közül Magyarországon a legmagasabb az állami beruházások aránya. 2021-ben Magyarország a GDP 6,6%-át fektette be állami beruházásokba, ami majdnem kétszerese az OECD-átlagnak (3,4%).

Aggasztó a nemek közötti egyenlőség helyzete is: 2021-ben a felsővezetők mindössze 18,7%-a volt nő, ami 7,3 százalékpontos csökkenés 2011 óta, és jelentősen elmarad az OECD-EU átlagtól (40,8%). A miniszteri pozíciókban a nők képviselete is jelentős mértékben javítható, mivel 2023-ban a miniszterek mindössze 9%-a volt nő, szemben az OECD-szerte átlagosan 36%-kal.

Az adminisztratív szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettséggel az OECD nem közölt adatokat, annak elérhetősége azonban viszonylag jó az országban: 3155 település közül 2022-ben 249, 2023-ban 261 működött kormányablak. Ez azt jelenti, hogy valamennyi járásszékhelyen található kormányablak, ezekhez való hozzáférés átlagosan 17 perc az országban, de kis településeknél ez akár egy órát is jelenthet.

Fotó: Horváth Anna

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak