Ma 12:00

Újabb csontváz az alagútból: az oroszok nélkül a 3-as metró vonalát sem lehet meghosszabbítani

Újabb csontváz az alagútból: az oroszok nélkül a 3-as metró vonalát sem lehet meghosszabbítani

Újabb tény derült ki arról, hogy milyen rossz üzletet kötött a főváros még Tarlós István főpolgármesterségének idején. Mivel a felújított hármas metró vonalán járó kocsikat az orosz Metrowagonmash szállította, a vonal meghosszabbításához is tőlük kellene új vagonokat rendelni. A szerződés viszont már lejárt, és az orosz cég egyébként is uniós szankció alatt áll.

A 2020-ban megkapott vasúthatósági engedélyek az idén lejárnak, fontos volna ezeket meghosszabbítani, különben újra kell indítani az eljárást, ami jóval több időt és pénzt emésztene fel. Tarlós István utolsó előtti hivatali évében nagyon rossz üzletet kötöttek.

A naponta 400 ezer utast szállító 3-as metróvonal meghosszabbításáról a káposztásmegyeri lakótelep építésekor döntöttek, de végül a 14-es villamos épült meg helyette. A terv azonban nem merült feledésbe. A főváros – még Tarlós István vezetése idején - 2018-ban megrendelte a 4,9 kilométeres vonalhosszabbítás terveit, három új állomással, illetve egy járműtároló és karbantartó teleppel. A főváros 2,9 milliárd forintot biztosított a tervezésre, de már az első munkarész százmilliókkal többe – 750 millió helyett 1,2 milliárdba – került, így végül csak ezt rendelték meg a Főmterv és a VIKÖTI konzorciumtól - írja a Népszava

Elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, a költség-haszon elemzés, a szakági engedélyes tervek, és megszerezték a jogerős építési engedélyt. A kiviteli tervek elkészítésére viszont már nem volt pénz, és a határidő túllépése miatt már nem is rendelhető meg. A vasúthatósági engedélyek idén decemberben járnak le, ezek meghosszabbítását augusztus közepén kezdeményezte a BKK az Építési és Közlekedési Minisztériumnál. A környezetvédelmi engedély 2040-ig érvényes. A következő lépés a kiviteli tervek megrendelése lenne, de arra meg nincs pénzügyi keret.

„Az 3-as metró északi irányú meghosszabbítását évtizedek óta ígérik az újpestieknek. Saját forrás továbbra sincs rá. Metróépítésre korábban se volt, hiszen a 4-es metró megépítése, a 2-es és a 3-as metró felújítása egyaránt uniós és kormányzati támogatással valósult meg. Nem lehet ez másként a káposztásmegyeri hosszabbítás esetén sem. De fontos lenne életben tartani a lehetőséget, hogyha mégis akad rá pénz, akkor készen álljunk” – mondta Vitézy Dávid bizottsági elnök.

A bizottsági ülésen kiderült az is, hogy vonalhosszabbítás esetén további 7 szerelvényre lenne szükség, ami 30 milliárdba kerülne. 

Erre Vitézy megjegyzése a következő volt: „Jó, hogy lovat nem kötünk elé!” A piacon jelenleg elérhető korszerű szerelvényeknél ugyanis korszerűtlenebb járműveket kell vásárolni magasabb áron, mivel a felújított orosz metrók a hatvanas évek műszaki színvonalán állnak.

Fotó: Facebook / BKK

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
advertisement
Kapcsolódó tartalmak