Pert indított a Transparency International a közbeszerzés nélkül kiosztott 30 milliárdos útfelújítási program miatt
A Transparency International Magyarország (TI) közérdekű adatigénylésben kérte ki, milyen jogalapon és milyen módszerrel osztotta ki az Építési és Közlekedési Minisztérium a következő fél évre szánt, 30 milliárd forintnyi útfelújítási munkát közbeszerzés nélkül, a MÁV egyik leányvállalatán keresztül. Választ nem kaptak, ezért most pert indítottak.
A Transparency International Magyarország (TI) közérdekű adatigénylésben kérte ki, milyen jogalapon és milyen módszerrel osztotta ki az Építési és Közlekedési Minisztérium a következő fél évre szánt, 30 milliárd forintnyi útfelújítási munkát közbeszerzés nélkül, a MÁV egyik leányvállalatán keresztül. Választ nem kaptak, ezért most pert indítottak.
A korábbi rendszerben még a Magyar Közút Nonprofit Zrt. menedzselte az országos közúthálózat felújítását, és a munkákat többéves keretszerződések alapján, nyílt közbeszerzési eljárásokban választották ki. Mígazonban az új modellben a tárca gyökeresen megváltoztatta ezt a gyakorlatot, és a feladatot a vasúttársaság egyik olyan cégére, a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.-re (MÁV FKG) bízta, amelynek korábban nem volt tapasztalata útépítési projektekben – olvasható a 24.hu cikkében.
A szóban forgó MÁV FKG bevonását azzal indokolták, hogy ők csak azokon az utakon járnak el, ahol a MÁV Személyszállító Zrt. buszai is közlekednek, ugyanakkor a feladat tényleges volumene és a kiválasztás indokai nem váltak nyilvánossá.
Előbbin felül Lázár közlekedési minisztériuma egy további magyarázatot is adott, miszerint így „a lehető legolcsóbb és legjobb minőségű ajánlatot” kaphatták meg, mivel kisebb magyar vállalkozásokat kértek fel ajánlattételre, olyanokat, amelyek korábban csak alvállalkozóként jutottak munkához a nagy nemzetközi szereplők mögött.
A miniszter később Facebook-posztban publikálta a nyertesek egy részét, és beszámolt arról is, hogy óriási megtakarítást értek el, mert volt, ahol a kivitelezők több mint kétharmaddal alacsonyabb árat vállaltak. Szépséghiba ugyan, hogy a nyertesek között olyan cég is feltűnt, amelyet korábban kartellezés miatt zártak ki a közbeszerzésekből.
A 24.hu informácói szerint a „meghívásos” eljárás gyakorlatilag e-mailben történt felkérésekre szűkült, és a küföldi szereplők eleve nem is indulhattak rajta, így erősen megkérdőjelezhető a verseny nyíltsága és a kiválasztás átláthatósága.
A Transparency International Magyarország közérdekű adatigényléssel szerette volna megismerni, hogy létezett-e bármilyen felhívás a beszerzésre, és ha igen, hol tették közzé, milyen módszerrel számolták ki a beruházások árait, milyen szempontok alapján értékelték az ajánlatokat, valamint kik, milyen ajánlatot nyújtottak be az esetleges módosításaikkal együtt.
A szervezet szerint azonban már kereken három hónapja küzdenek azért, hogy az iratokhoz hozzáférjenek, sikertelenül.
A Transparency International Magyarország beszámolója szerint első körben mind a MÁV, mind az Építési és Közlekedési Minisztérium azt választolta, hogy ők nem kezelnek adatot az útfelújítási beszerzésekről, ami azért is különös, mert az eljárás részleteit pont a minisztérium jelentette be.
Miután a TI erre felhívta a figyelmet, az ÉKM már azt közölte, hogy a kérdésekre a MÁV FKG tud válaszolni.
Azonban érdemi információt innen sem kaptak, annak ellenére sem, hogy a cég többször ígért iratbetekintést, hetekig nem jelölt ki időpontot, továbbá azt sem tisztázta, hogy mely dokumentumokat adnák át vagy engednék másolni. A TI szerint a MÁV FKG végül a bírósághoz fordulás határideje utánra ajánlott új időpontot, ezt a szervezet rosszhiszemű eljárásnak minősítette.
Mivel továbbra sem jutottak hozzá az adatokhoz, a Transparency International Magyarország pert indított a MÁV FKG ellen.
A bíróság most arról dönthet, hogy a vasúti cég köteles-e kiadni azokat a dokumentumokat, amelyek megmutatnák, milyen logika szerint, valamint milyen szereplők osztották ki a 30 millárd forintot a közbeszerzés megkerülésével lebonyolított útfelújításokra.
Fotó: Magyar Közút Nonprofit Zrt./Facebook