2025.01.15. 10:47

Iparkamara-költések: százmilliónyi hirdetés Mészáros Lőrincen keresztül, 3 millió egy napi cateringre

Nemrég írtunk azokról a költésekről, amelyeket egy közadatkérés után küldött meg szerkesztőségünknek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara. A dokumentumokból még a kitakarások ellenére is kitűnik, hogy a NER kedvenc médiavállalkozójának, Balásy Gyulának itt is vastagon fogott a tolla. Bár cégei egy közbeszerzésen szerezték meg a feladatot, azt titkolják, hogy milyen darabárakkal és óradíjakkal dolgoztak a Parragh-féle iparkamarának.

Százmilliókat hirdetett el bő fél év alatt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a közbeszerzés keretében, amelyet Balásy Gyula cégei bonyolítanak Rogán Antalék hivatalának közbenjárására. A kisebb és nagyobb vállalkozásoktól beszedett tagdíjakból  gazdálkodó iparkamara főleg a tavalyi második félévben hirdette magát aktívan online és offline felületeken is. 

Balásy cége a médiavásárlásokra 15 százalékos ügynökségi díjat számított. Ez azt jelenti, hogy a New Land Media megvette a reklámhelyet például 4 millió forintért, és ezért 4,6 millió forintot számlázott ki az akkor még Parragh László vezette kamarának. A 2024 áprilisától élő szerződés keretében hozzávetőleg 200 millió forintot költött az MKIK médiavásárlásra. Tízmillió forint felett költöttek Facebook, Instagram, Google és LinkedIn hirdetésekre, YouTube-on is vásároltak megjelenést.

Dupla NER-es haszon a közpénzes megrendelésből

Szeptemberben egy egyhetes rádiókampányt csináltak 43 millió forintért, majd 115 millió forintért egy bő egy hónapos rádiós kampányt indítottak októberi kezdettel "Vedd ki a részed" címmel. A reklámspotokat a miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc Atmedia nevű cégétől vásárolták, tehát nem csak egy neres cég járt jól a kamarai közpénzköltéssel, hanem rögtön kettő, Balásy mellett Mészáros vállalkozása is. Rádiós reklám gyártásáért még pluszban 5 millió forintot fizetett az iparkamara.

Arról korábban írtunk, hogy Balásyék aranyáron számolták fel az interjúk és a cikkek elkészítését, de a megjelentetés is bőven egymillió forint felett jött ki a számlák alapján. A Trade magazinban 1,2 millió forintért jelentettek meg hirdetést, de külön fizettek 1,1 millió forintot PR-cikk megjelenítéséért is.

Ehhez képest elenyésző, egymillió forint alatti összegekért hirdettek az origo.hu-n, a Mandineren, a portfolio.hu-n. A 2021-ben Rogán Antal grúz-izraeli barátjához került 168 óra honlapján 3 millió forintért vásároltak megjelenést, a Mandiner nyomtatott verziójában pedig 5,5 millióért. Az Elle nevű női magazin oldalain való megjelenésre több mint 6 millió forintot fizettek.

Honlap és applikáció fejlesztésére és tervezésére is tízmilliós nagyságrendben költöttek. Egy 64 oldalas lapozható, zoomolható kiadvány leprogramozására 2 millió forint felett fizettek november közepén. Az összkiadás hárommillió forint felett volt menedzsmenttel és dizájnolással együtt. Aztán a lapozót november egy héttel később frissíteni kellett, és a frissítés feltöltésével összefüggésben még 223 ezret számláztak ki: 63-63 ezret a tartalom frissítéséért és feltöltéséért, valamint 97 ezret a projektmenedzsment miatt.

Közel 20 millió forintot fizetett Balásyéknak az iparkamara azért, hogy megszervezzék nekik a 2024-es, Millenárison tartott júniusi Business Festen való részvételüket. 12,4 millióba került a helybérlés, amiben benne volt hírlevél a meghívottaknak, 3 darab(!) social media poszt és a bútorok, amikkel berendezték a placcukat.

448466401_849794347349561_5750329298454045203_n.jpg
A húszmilliós helyszín - fotó: Facebook/MKIK

Az egynapos rendezvényen 3,6 millió forintot számoltak fel "51-100" fő étkeztetésére, amiért a szerencsések három fogásos ebédet, korlátlan víz, tea és kávéfogyasztást kaptak.

Ezen felül rendezvénymenedzserre hivatkozva 1,3 millió forintot kért el Balásy a kamarától.

Események fotózására rendszerint 900 ezer forint és 2 millió forint közötti összegeket költöttek, de készült az ilyen rendezvények többségéről videó is, amelyet aztán 37 ezer forintért töltöttek fel Balásyék az MKIK Youtube-csatornájára. Jutott arra is, hogy PR-cikk készüljön a napról, Balásyék itt 315 ezer forintot számláztak egy 4-6000 karakteres szövegért.

800 ezer forintért fotózták végig a kamarai Üzleti Piknik nevű eseményt, ezért Rogán emberének a vállalkozása 10 órás rendelkezésre állást és 40 darab nyomdai minőségű fotót biztosított.

Azt nem tudni, hogy a Balásy által küldött emberek a cégeinek alkalmazottjai, vagy megbízásos alvállalkozók voltak. Azt pedig sem a New Land Media, sem pedig a Lounge Design nem köteles kiadni, hogy mennyit "tesz zsebre" egy egyemberes, egynapos 800 ezerért kiszámlázott munkából a cég, és mennyi marad meg a vállalkozónak. Az az egy biztos, hogy Balásy Gyula az elmúlt nyolc év alatt az egyik leggazdagabb magyarrá vált több mint 56 milliárd forintra becsült vagyonával lényegében a hasonló, erősen túlárazottnak tűnő állami megrendelésekből.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak