2025.01.14. 09:37

Két kézzel szórta Rogánék kedvenc médiacégeinek a százmilliókat a Parragh-féle iparkamara

Két kézzel szórta Rogánék kedvenc médiacégeinek a százmilliókat a Parragh-féle iparkamara

Elképesztő összegekért vásárol szolgáltatásokat Balásy Gyula cégeitől a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara. A már-már bűncselekmény gyanúját felvető pénzköltések egy 2022-es keretközbeszerzés eredményeképp kerülhettek a NER kedvenc médiavállalkozójához. A Rogán Antal minisztériuma alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal 75 milliárdos keretközbeszerzésén az állami szereplők kommunikációjának lebonyolítására kerestek vállalkozót. Két győztes is volt, mindkettő Balásy Gyula cége. A közbeszerzéseken lassan ezermilliárdos nagyságrendben kaszáló New Land Media és a Lounge Design az MKIK 2024-es kommunikációján fővállalkozó-alvállalkozó felállásban dolgozhatnak 2024 áprilisától a rendelkezésre álló 584 millió forintból.

Több százmillió forintnyi számlát küldött meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a kontroll.hu közérdekű adatigénylésére, amelyben a New Land Mediával kötött 2024-es szerződés számláit és árait kértük ki. A magyar kis- és középvállalkozások kötelező tagdíjbefizetéseiből élő iparkamara költései között szerepel médiavásárlás, cikkírás, webfejlesztés, rendezvényszervezés, fotózás, interjúkészítés, de az is kiderül, hogy egy YouTube-videó feltöltésével (címadás, szövegírás nélkül) nagyon jól lehet keresni, ha valaki állami cégeknek dolgozik kormánybarát vállalkozóként. A költések jelentős része még az októberben leváltott Parragh László elnöksége alatt valósult meg. Arról itt írtunk, hogy Parragh hogyan képviselte inkább a kormányt, mint a vállalkozókat 24 éves kamarai elnöksége alatt.

Félórás munka 214 ezerért, pár kattintás 37 ezerért

677 ezer forintot számláztak ki Balásyék egy YouTube-oldal kialakításáért a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának. A "Velünk a vállalkozásodért" nevű csatornához 214 ezer forintért terveztek profilképet és borítóképét két korrektúrafordulóval. A már meglevő csatorna átnevezéséért, a képek lecseréléséért és 3 videó feltöltéséért 214 ezer forintot kértek. Az ár nem tartalmazta a videó címének és leírásának megalkotását, azt a felvételekkel együtt a kamarának kellett elküldenie a cégnek. Ezekhez a feladatokhoz projektfelügyelet címén 87, projektmenedzsmentre hivatkozva pedig 162 ezer forintot számláztak ki pluszban, így jött ki a végösszeg.

A létrehozott csatornán valóban ott van a három videó, amelyet a szerződés teljesítése előtt egy nappal szórtak fel. A további tartalmak feltöltését valamiért nem tudta elvégeztetni a kamara, de azért is fizettek.

A Lounge Design egy YouTube-videó feltöltésért 37 ezer forintot kért el, a videót az MKIK-tól kapott leírásokkal töltötték fel. Az iparkamara a számla alapján rögvest tízet is rendelt a szolgáltatásból. A 474 ezer forintos végösszeg úgy jön ki, hogy erre a bonyolultnak nem nevezhető feladatra Balásy cége még rászámolt 97 ezer forintnyi díjat projektmenedzsmentként.

A tíz videót fel is töltötték kilenc nap alatt. Jól látszik a nézettségeken az a több millió forint, amit fizetett megtekintésekre költöttek: a feltehetően hirdetett videókat legalább 30 ezren látták, a nem hirdetett videókon ennél jóval kevesebb, 100-200 darab kattintás van mindössze.

Art director hollywoodi óradíjjal

Azt már a közadatkérést először fogadó Rogán-féle Nemzeti Kommunikációs Hivatal is jelezte, hogy a szolgáltatások darabárát nem fogják közzé tenni, mert azzal "üzleti titkot" sértenének. Ennek megfelelően ugyan gondosan kitakarták azt, hogy mit milyen egységáron vásárolnak, de az a kontroll.hu-nak megküldött adatokból mégis kiderül, hogy

Balásyék 28 ezer forintos óradíjjal számolják az art director munkáját. Ez napi nyolc órányi munkával 224 ezres napidíjra jön ki.

A művészeti vezetőnek megfelelő pozíció a látványért és a designért felel - itt főként grafikai munkákkal kapcsolatban. Jó viszonyítási alap az, hogy az amerikai szuperprodukciókat is gyártó magyar filmiparban az art directoroknak napi 12 órás rendelkezésre állásért és munkavégzésért jellemzően 100-110 ezer forintos napidíjat adnak. Ez egy supervisor esetén is legfeljebb 150 ezer forint, ami 12.500 forintos óradíjnak felel meg - mindezt olyan produkcióknál, amelyeknél a sok esetben több milliárd forintos költségvetés jelentős részét kell kezelnie az art directoroknak, a produktumot pedig világszerte vetítik.

A kitakarások ellenére sokszor a feladatleírásból kiderül az is, hogy milyen vastagon fog a Rogán Antal emberének tartott Balásy Gyula ceruzája az árazáskor. A PR-videók készítésénél is hétszámjegyű összegeket számláztak ki az iparkamarának.

  • PR-cikkel együtt 1,8 millió forintért forgattak videót egy körmendi eseményről szeptember 17-én,
  • Parádfürdőn 1,2 millió forintért videóztak és írtak belőle PR-cikket,
  • szintén szeptember 17-i dátumozással Hódmezővásárhelyen ugyanezt 1,2 millió forintért vállalták,
  • szeptember 18-án Kállósemjénén készült cikk és videó 2,1 millió forintért.

800 ezer forint két "szövegíróért" egy napra

Nem sajnálta a pénzt az Iparkamara egyébként sem a PR-cikkekre és a fotózásokra. Parragh Lászlóval például 460 ezer forintért készített elnöki interjút a Balásy-csapat: a 315 ezres alapdíjban még egy maximum 3000 karakteres cikk megírása is benne volt, sürgősségi felárként 145 ezer forintot számoltak fel.

A leírás alapján klasszikus újságírói feladatért fizettek 800 ezer forintot két szövegírónak egy-egy rendezvényre.

A budapesti és a kaposvári eseményen annyi volt a feladat, hogy a Balásy-cég közvetítettjei legyenek ott, írjanak egy-egy cikket, és a kaposvári eseményen készüljön egy interjú. Ezt 701 ezerért vállalta a Lounge Design, de emellé még 102 ezres útiköltséget is fizettek a két szövegírónak - legalábbis ennyit kért rá Rogán emberének a vállalkozása. Viszonyításképp a Jooble.org adatai alapján egy hasonló feladatokat napi szinten végző újságíró-szerkesztő átlagosan 22 ezer forintot keres egy nap alatt, de még egy copywriter is 40 ezer forintot visz csak haza.

Egy másik számlán 1,97 millió forint szerepel PR-cikkek készítéséért, de az a kitakarások miatt nem derül ki a rendelkezésünkre bocsájtott dokumentumokból, hogy csak egy, vagy esetleg több anyagot is készítettek a pénzért. A beszkennelt dokumentumra azt írták, hogy "ELLE cikkírás".

Egy másik, október 10-i teljesítésű számla alapján 1,6 millió forintot költött a kamara egy interjúra és egy fotózásra még Parragh László elnöksége alatt. Ebből a portréfotózásra 566 ezer forint, 5 darab kép utómunkájára 226 ezer forint jutott. A sminkes 152 ezer forintért dolgozott. Ügyfélkapcsolati menedzsmentre 112 ezer forintot, PR tanácsadásra pedig 145 ezret számoltak fel. Az interjú elkészítése sajtóanyag-összeállítással és egy 3000 karakteres cikk megírásával összesen 350 ezer forint volt.

2,2 millió forintért vásároltak szabadon felhasználható fényképeket, úgynevezett stockfotókat a vállalkozásfejlesztési magazinba. Azt szintén kitakarták, hogy mennyiért vették meg a képek darabját, de viszonyításképp az iStockphoton 80 ezer forintért 750 képet lehet letölteni egy hónap alatt, a Pixabay pedig ingyenes.

Ha ezt a cikket most Balásy Gyula csapata számlázná, akkor bizony elég drága lenne. Egy salgótarjáni eseménnyel kapcsolatos 1000-3000 karakteres PR-cikkért 175 ezer forintot fizetett nekik a kamara, ami leütésenként 58-175 forintos díjat jelent. Ez a cikk eddig a pontig 397 ezer forintba kerülne a Lounge Designnál. Az eseményhez tartozó videót csaknem 1,3 millió forintért készítették el. Az alig 2 perces videón 30 ezer vásárolt megtekintés van, a feltöltésért pedig még külön kellett fizetnie az iparkamarának.

Az ilyen költések miatt tilthatták ki Rogán Antalt az Egyesült Államokból

A tízéves Nemzeti Kommunikációs Hivatal a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda fennhatósága alá tartozik, 2015 óta minden állami szerv csak ezen keresztül rendelhet bármiféle kommunikációs, illetve rendezvényszervezési munkát.

A G7 februári összesítése alapján a hivatal 1360 milliárd forint értékben kötött szerződést, nagyjából háromnegyedét Balásy Gyula cégeivel. A vállalkozó 56,8 milliárd forintos vagyonhoz jutott 2016 óta a kormány üzeneteinek célbajuttatásával.

A Nemzeti Kommunikációs Hivatalt felügyelő Rogán Antalt az Egyesült Államok a múlt héten tette szankciós listára, mert az első számú szervezője az Orbán-kormány alatt felépült korrupciós gépezetnek és felügyeletével zajlik a közpénz magánvagyonná alakítása. Az intézkedés értelmében Orbán Viktor jobbkeze nem léphet be az Egyesült Államokba, ottani vagyonát lefoglalják, és az amerikai cégek és magánszemélyek is büntetésre számíthatnak, ha üzleti kapcsolatbalépnek a magyar propagandaminszterrel.

Borítókép: Parragh László és Orbán Viktor, forrás: Facebook/Orbán Viktor

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak