Ma 11:30

Nincs már Holavonat.hu, de a késéseket nem lehet eltüntetni

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Nincs már Holavonat.hu, de a késéseket nem lehet eltüntetni

A politikai bosszútól tartva leállították a fejlesztők a Holavont.hu portált, amit a Vonatinfó megszűnése miatt indítottak. Az alternatív tájékoztatási lehetőséget Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn fenyegette meg. 

A múlt hét végén jelentette be a MÁV, hogy megszűnik a Vonatinfó, a cégcsoport utastájékoztató térképe. Akkor azt ígérték, fejlesztik az EMMA elnevezésű új térképes adatbázist, ami egységes menetrendi és útvonaltervezési szolgáltatásként fog üzemelni. A vasúttársaság azt írta, hogy új funkciókat is kialakítanak, követhető lesz a vonatszám-változás, és a pótlóbuszok, illetve a mentesítő vonatok követése is megvalósulhat.

Vitézy Dávid erre úgy reagált, hogy a Vonatinfó sikeres, évek óta működő térképes vonatkövető rendszer volt, az EMMA viszont teljesen használhatatlan. A volt közlekedési kormánybiztos szerint Lázár János nem a magyar vasutat akarja megjavítani, a késéseket nem megszüntetni akarja, csak letagadni.

Egy amatőr fejlesztői csoport a MÁV térképes adatbázisának felhasználásával azonnal összerakta a Holavonat.hu oldalt, azzal a céllal, hogy mindenki lássa, hol járnak a vonatok. A portálon felhívták arra a figyelmet, hogy az információk csak tájékoztató jellegűek, és nem állnak hivatalos kapcsolatban a MÁV-csoporttal, később a vasúttársaság is elhatárolódott tőlük,

Hétfőn Lázár János beleszállt a Holavonat.hu portálba, közösségi oldalán hobbivasutasoknak és fanatikus tisza-aktivistáknak nevezte őket, akik adathalász módszerrel lopják az információkat az EMMA felületéről, ami szerinte nehezíti az utastájékoztatást. Azt írta, hogy a MÁV informatikusai meg fogják védeni az igazi utastájékoztató rendszert”.

Vitézy Dávid szánalmasnak nevezte Lázár János kirohanását, szerinte a miniszter úgy viselkedik, mint „aki megpróbálta betiltani az időjárás-jelentést, és most azon dühöng, hogy az emberek mégis megtudták, hogy süt a nap”. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője arra kérte Lázár Jánost, hogy kérjen bocsánatot az utasoktól és a vasutasoktól, és mondjon le.

A Holavonat.hu fejlesztői közben leállították a portált, közleményükben azt írták, nem értenek egyet a miniszternek azzal a kijelentésével, hogy adatot loptak, mert csak nyilvános információkat jelenítettek meg. Hozzátették, hogy nincs politikai motivációjuk, és az oldalt a politikai retorziók elkerülése érdekében állították le. 

Közben az is kiderült, hogy a MÁV vonatjait, ezáltal a késéseket is nyomon lehet követni az osztrák ÖBB alkalmazáson keresztül. Kedden megindult a Mégis hol a vonat, ami ugyancsak az EMMA elérhető adatait használja, percenként kéri le azokat, és pontosabban lehet látni a térképen minden magyarországi vonatot. Emellett a Telex portálnak az olvasói több hasonló alkalmazás elindulását is jelezték, ilyen a  https://holavonat.kinsta.app/, és a https://vonatterkep.hu/ is.

A Vonatinfó megszűnése előtti időszak nem volt sikertörténet a MÁV-csoport történetében és Lázár János miniszteri karrierjében sem. Pünkösdkor egy sorompóhiba miatt omlott össze a balatoni vonatközlekedés, ami után a vasúti társaság 18 millió forintot fizetett kártérítésként az utasoknak. Egy héttel később ismét fennakadások voltak országszerte, és az is előfordult, hogy az egyik Intercity szerelvényben nem működöt a WC, és ezért többször kényszerpihenőt kellett tartani. 

Címlapkép: Facebook

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak