Tegnap 15:17

Kötbérrel fenyegette a kínaiakat, ezért kellett távoznia a V-Híd Zrt. vezérigazgatójának

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Kötbérrel fenyegette a kínaiakat, ezért kellett távoznia a V-Híd Zrt. vezérigazgatójának

Egyértelműen a Budapest–Belgrád vasútvonal kivitelezési munkáinak csúszása vezetett oda, hogy a V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István a napokban közös megegyezéssel távozni kényszerült Mészáros Lőrinc cégétől – értesült a HVG.

Mint ismeretes, magyar részről a V-Híd a legfontosabb kivitelezője a kínaiakkal közösen épülő Budapest–Belgrád vasútvonalnak. A projekt azonban több hónapos késésben van, amiért Sárváry a kínai partnereket tette felelőssé.

A keménykezű csúcsmenedzser, akinek vezetési stílusát cégen belül is sok kritika érte már, valójában akkor húzta ki a gyufát, amikor nemcsak hibáztatta a kínaiakat, de kötbérfizetést is kilátásba helyezett számukra. A helyzet már csak azért is pikáns, mert a teljes projekt egy kínai gigahitelből valósul meg, és eddig már mintegy 800 milliárd forintot költöttek az építkezésre.

A július 24–28. között lezajlott magas rangú magyar–kínai találkozó is a problémák elsimításának jegyében zajlott. A „mosolydiplomácia” eltérő magyar és kínai kommunikációja azonban jelezte, hogy nincs minden rendben a kapcsolatokban – különösen a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés körüli ügyeket illetően.

Bár a kínaiak valóban nem ismerték a magyar szabványokat, a magyar fél – élén a V-Híddal – sem rendelkezett kellő szakmai pályaépítési tapasztalattal.

A felelősséget a csúszásért Sárváry mégis kizárólag a kínaiakra igyekezett hárítani, és a kötbérezés kilátásba helyezése már sok volt a felek számára.

A vezéráldozatra vélhetően azért is volt szükség, mert a vita már a szélesebb magyar–kínai kapcsolatokat is veszélyeztette. A megoldást sürgette az is, hogy Hszi Csin-ping elnök személyesen tervez részt venni a vasútvonal megnyitóján, végigvonatozva Belgrádból Budapestig.

A hétvégi, többnapos tárgyaláson a kínai vendég azt is felhánytorgatta, hogy abból a 18 pontból, amelyben tavaly megállapodott a kínai elnök és a magyar miniszterelnök, semmi sem valósult meg. Márpedig ezek között szerepelt egy másik nagy jelentőségű vasúti projekt, a Budapestet elkerülő V0-s körgyűrű megépítése is, amely a fővárosi teherszállítási forgalom csökkentését célozná.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak