Nem fért bele az 50 milliárdba a jeladó
Nincs nagy szerencséje a MÁV-nak Hadházy Ákossal, a független országgyűlési képviselő sorra kéri ki a vasúttársaság működésével kapcsolatos vizsgálati dokumentumokat. Most egy két évvel ezelőtti baleset hátterét tárta fel.


Nincs nagy szerencséje a MÁV-nak Hadházy Ákossal, a független országgyűlési képviselő sorra kéri ki a vasúttársaság működésével kapcsolatos vizsgálati dokumentumokat. Most egy két évvel ezelőtti baleset hátterét tárta fel.
Egy nemrég lezárult vizsgálat hivatalos zárójelentése szerint a 2023-as sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét – írta a nyilvános dokumentumra hivatkozva Hadházy Ákos.
Két éve egy Visontáról Biharkeresztesre tartó tehervonat ütközött a vágányon várakozó személyvonatnak. A személyvonaton öten voltak, egyikük nyolc napon túl gyógyuló, a kalauz könnyebb sérüléseket szenvedett, a vezetőnek viszont az ütközés következtében súlyos, életveszélyes sérülései lettek, melyek részben maradandó fogyatékosság és súlyos egészségromlás hátrahagyásával gyógyultak.
Az ügyészség idén nyáron vádat emelt a tehervonat vezetője ellen, mert a férfi elaludt, és nem vette észre a tilos jelzést. Ha a vádlott beismeri a bűncselekmény elkövetését, és lemond a tárgyaláshoz való jogáról, a járásbíróság 3 év 10 hónap fogházban végrehajtandó szabadságvesztés büntetésre és 6 év vasúti járművezetéstől eltiltás büntetésre ítélje.
A mozdonyvezető kimerültségét a Hadházy Ákos által kikért a vizsgálat is megemlíti, ugyanakkor azt is írja, hogy miközben a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt fejezték be ötven milliárdért, az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel.
A „vonatbefolyásoló rendszernek” az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető átmegy a tilos jelzésen, akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot. Ehhez kell a jelző mellett egy egyszerű jeladó, amit minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll.
A vizsgálati jegyzőkönyv azt is kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen rendszer, az időben megállította volna a vonatot. Ennek ellenére még kockázatelemzés, vagy számítás sem történt, ami megindokolta volna a spórolást – idézte Hadházy.
Címlapkép: Facebook