VEKE: Messzire szaglik a fogaskerekű villamosítási terve
Tudományos vizsgálatot tartottak a vágányzár utolsó napján, szigorú óvintézkedések mellett. A szakemberek egy mérőműszerekkel felszerelt és maximális terhelésű Tátra villamossal méréseket végeztek az adhéziós (fogasléc nélküli) meghajtás működőképességéről.
Tudományos vizsgálatot tartottak a vágányzár utolsó napján, szigorú óvintézkedések mellett. A szakemberek egy mérőműszerekkel felszerelt és maximális terhelésű Tátra villamossal méréseket végeztek az adhéziós (fogasléc nélküli) meghajtás működőképességéről.
A vizsgálat célja, hogy a majdani rekonstrukció előtt elméletileg megalapozott, és a gyakorlatban validált válaszokat kapjanak arra, hogy az adhéziós meghajtás működőképes-e ezen a meredek pályán - olvasható a BKV közösségi oldalán.
„Az 1874-ben átadott budai fogaskerekű vasút a főváros egyik ikonikus közlekedési eszköze. Műszaki állapota miatt időszerű a pálya és a járműpark megújítása. A BKV ezért olyan alternatív megoldásokat keres, amelyekkel a vasútüzem biztonságos, korszerű és gazdaságos formában tartható fenn.”
A VEKE erre reagálva annyit írt, hogy ez egy olyan innováció, amely „messzire szaglik”. 2019-ben elkészült a Fogaskerekű teljes rekonstrukciójának terve, kiviteli terv szintig. 333 millió forintjába került a budapestieknek. Akkor az még kifejezetten olcsó volt, ma a tízszeresét is elkérnék érte.
A BKV-nak nem azonban tetszett, „a tervezés közben is ott akadékoskodtak, ahol csak bírtak, utána pedig kitörő örömmel fogadva a főpolgármester-váltást, végleg be is akasztottak a terveknek”, és meggyőzték az újdonsült főpolgármestert, hogy a Fogas rekonstrukcióra semmi szükség. Nem is történt hat évig semmi.
„Előtte még eltapsoltak 1,9 milliárd forintot (azért ennyit, mert az akkor hivatalban levő Palkovics miniszternek addig volt aláírási joga) a Kisföldalatti és a Fogaskerekű prototípus járműveire, és az sem zavarta őket, hogy mindkét járműre már akkor megvolt az Előzetes Elvi Típusengedély. Hűtlen kezelés gyanúja, alapeset” - írja közösségi oldalán a VEKE.
A terveket azóta sem látta senki, de lett új kerékeszterga meg csoportemelő, meg zsíros megbízások pár helyre, csak nem a Fogasra. A VEKE szerint minősített eset, hogy egy ekkora cég fél éve törvénytelenül működhet, és ez senkit sem érdekel. „Most pedig hatalmas innovációval megpróbálják eladni, hogy ha már a Fogas túlélésének záloga, hogy a villamoshálózat részévé kell váljon (2003 óta szorgalmazzuk ezt), akkor majd ők megoldják okosba. És mindezt leláttamoztatják a Győri Egyetemmel. Közös bennük, hogy egyikük sem tervezett még soha fogaskerekű vasutat, de még hegyivasutat sem, de majd lehet lobogtatni a papírt.”
„A Fogaskerekű tervezgetésére eddig elköltött 333 millió valós célra elköltött + 950 millió bekamuzott forinttal mikor szándékozik a BKV és a városvezetés elszámolni, illetve, hogy a mostani kísérletezgetés mennyibe is kerül? Ugye állítólag csődben van a város és öt nap van a leállásig vagy mi” - írják a posztban.
„A Fogaskerekű rekonstrukció lényege az volt, hogy az autóbuszokkal versenyképes vasúti megoldást kell nyújtani. Ehhez az kell, hogy felfelé 40, lefelé 30 km/h sebességgel üzemszerűen, 10-12 perces követéssel lehessen közlekedni. Ehhez volt a pálya, az áramellátás és a biztosítóberendezés is hozzátervezve. Ha ezek közül bármelyik nincs meg, a menetidők és a követés nem tartható, azaz az üzem nem lesz versenyképes.”
Mire is jó a mostani kísérletezgetés? A VEKE szerint csupán arra, hogy a „Tákolás Bt-k továbbra is számlázhassanak a BKV Fogasüzemnek végzett munkákért. Évente sok száz milliót. Egy új üzemnél, ahol 20 évig hozzányúlni sem enged semmihez a gyártó, értelemszerűen a Tákolás Bt-kre nincs szükség.”
„A Fogaskerekű rekonstrukció lényege az volt, hogy az autóbuszokkal versenyképes vasúti megoldást kell nyújtani. Ehhez az kell, hogy felfelé 40, lefelé 30 km/h sebességgel üzemszerűen, 10-12 perces követéssel lehessen közlekedni. Ehhez volt a pálya, az áramellátás és a biztosítóberendezés is hozzátervezve. Ha ezek közül bármelyik nincs meg, a menetidők és a követés nem tartható, azaz az üzem nem lesz versenyképes” - összegzi a jelen állapotot a VEKE.