"Engem nem érdekel, ki mit mond" - ezt gondolja a Máté Péter-díjas művész a zenei trendekről
Azahriah, a Kossuth-díj és a Youtube-trendek is terítékre kerültek a 3T legújabb adásában. Ferenczi György, a Rackajam zenésze volt Magyar Márton vendége. A szájharmonika-művész beszélt pályája kezdetéről és elmondta azt is, hogy a régi zenészgenerációból kiket tart hősöknek.
"A 80-as évek vége óta folyamatosan turnézok külföldön minden évben. Német turnékban is járunk nagyon sokat, mert Türingiában nagyon szeretik a zenekart, járunk oda 25 éve, vagy még régebben. Amerikába is járunk, de nekem még Youtube koncert bulit nem hozott." Ferenczi György volt a kontroll.hu 3T című műsorának a vendége, ahol a szájharmonika-művész, a Rackajam zenésze kifejtette, miért káros a zeneipar online térbe tolódása.
Engem nem érdekel, ki mit mond, meg hogy mik a trendek. Kösd le a bulit, hívjál fel telefonon, gyere oda személyesen, én biztos, hogy oda fogok menni és le fogom játszani. Engem nem érdekel ez a műbalhé, ami körülveszi ezt a mostani világot, mert ez egész egyszerűen nem létezik. Lehetséges, hogy három ember meg tudja rakni a Barba Negrát, meg egy meg tudja rakni a sportarénát belőle, de az nem szakma. Ez nem szakma. Engem az érdekel, hogy a szakmában hol tudnak a fiatalok muzsikálni, hova járnak be az éjszakába, milyen zenekarai vannak.
A Máté Péter-díjas előadó szerint Azahriah munkássága sem "valóság", de ettől függetlenül jó, nem véletlenül töltötte meg háromszor a Puskás Ferenc Stadiont.
Egyébként nagyon bírom a manust, mert abszolút mértékben non-komform volt, és végre valaki. Én nagyon bírom azt az embert. Hiába nem áll hozzám a zenéje közel, nem is ez számít egyáltalán, hanem hogy ő nem egy zeneipari termék. Itt van a lényeg, hogy engem ez az egész műbalhé egyáltalán nem érdekel, mert nem vagyok hajlandó a zenével terméket árulni. Én nem bankkártyának nézem a közönséget, nem refrént árusítok nagy tételben. Szabad rock and roll zenész vagyok, enyém ma Magyarországon az egyik utolsó igazi rock and roll zenekar. És nekem ennyi pont elég. Nem akarok Sziget-nagyszínpad lenni. Nem akarok, mert nem akarok. Egyáltalán, köszönöm szépen, megvolt nekem, 20 évesen megvolt a Tabán 15 ezer emberrel, annál nem tudsz feljebb kerülni. Annál a Sziget nagyszínpada sajnos nincs följebb. Nekem ez tökéletesen jó. Underground, underground zenész szeretnék lenni, mert az teljesen szabad dolog.
Ferenczi arról is beszélt, hogy az ő zenészgenerációjának hatalmas szerencséje volt, mert nagyon sok olyan nagy zenekar volt aktív abban az időben, akik hősök voltak és folyamatosan motiválták őket.
Ilyen a komplett Locomotiv GT zenekar, ilyen Török Ádám, első helyen mondanám Török Ádámot és a Minit, minden egyes tagját annak a zenekarnak, hogy áldja meg őket a Jóisten, mert később velük muzsikálva a Hobo Blues Band is ilyen. Később, amikor már felfigyeltek a generációnkra, és elkezdtek először lejárogatni a bulijainkra, mert tetszett nekik, ahogy muzsikálunk. Mert hogy muzsikáltunk? Úgy, ahogy tőlük tanultuk.
Mesélt arról, hogy a rendszerváltás előtt őt is verték meg gumibottal Hobo koncerten, és rengeteget koncertezett abban az időszakban a Kápa együttesben. Akkor látta azt is, hogy lemezre esélyük sem lehet a kommunizmusban. Az idősebb zenészektől folyamatosan hallották a rendszerrel kapcsolatos történeteket, ami ideológiai alapot adott a kommunizmusellenességhez és a kitartáshoz.
(...) engem nem érdekel, hogy ki milyen rendeleteket hoz bármilyen társadalmi rendszerben, mert én még a kommunistában nőttem föl. Én abban nőttem föl, hogy a kommunista rendszernek az átverése az nemzeti sport.
A szájharmonika-művész szerint ez a mentalitás már hosszú idő óta benne van a társadalomban, viszont mégis jobb napjainkban, mint annak idején, mert most megvan az a fajta szabadság, ami lehetővé teszi a világ megismerését; bárki szabadon elmehet bárhová.
Hogyha neked vannak álmaid, és az álmaidért kegyetlen keményen dolgozol, akkor igenis meg tudod őket valósítani. És már nem vagy bezárva kis Magyarország területére. Nem vagy bezárva, hanem igenis mehetsz a világba. Kipróbálhatod magad, megállhatod kint a helyet, gyűjtheted a tapasztalatot, ha akarsz, hazajössz, ha nem akarsz, nem jössz haza. Szabad vagy.
A lenti linken végignézhető interjúból kiderül, hogy Ferenczi György kitől kapta az első szájharmonikát, "ki rontotta el" Jimi Hendrix-szel és mit gondol a Kossuth-díjról.