Ma 13:50

Novák Előd feljelentette a Himnuszt előadó Ajsa Lunát – Másnak is nekiestek már a kúltúrharcosok

Kontroll.hu
Kontroll.hu
Novák Előd feljelentette a Himnuszt előadó Ajsa Lunát – Másnak is nekiestek már a kúltúrharcosok

Alaposan kiverte a biztosítékot kormányközeli megmondóemberek, kritikusok körében Ajsa Luna karibi-magyar származású zenész-dalszerző-énekes augusztus 20-i rendhagyó Himnusz előadása. Pedig nem egyedülálló eset, hogy kortárs előadók interpretálásában zendül fel valamely ország nemzeti himnusza. Ez történt a hatvanas évek Franciaországában is, amikor Serge Gainsbourg rendhagyó Marseillaise előadása miatt kiáltott botrányt a konzervatív közönség.

Az énekesnő az ünnepségsorozat egyik eseményén, a Road Movie Live koncerten adta elő nemzeti imánkat, a színpadon ülve, dohányozva, egyik saját dalának zenei alapjait használva föl. Vagyis az előadás módja összességében volt szokatlan, de hogy ez váltotta-e ki a heves támadásokat, vagy csak a mélyebb megértés hiánya, azt talán soha nem tudjuk meg. Mindenesetre kapott ezért hideget-meleget; az ügyben megszólaltak zenei nagyágyúk éppúgy, mint a pop-rock szakma jelesei, hogy csak a két végletet említsük.

A Mi Hazánk alelnöke, Novák Előd múlt pénteken feljelentést tett a rendőrségen Ajsa Luna ellen – írta a hvg. Novák az ügyet a Btk. 334. §-ára hivatkozva indítványozta, amely szerint

a nemzeti jelkép megsértése akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel is sújtható.

Ókovács Szilveszter például a bizonytalan intonációt kritizálta, és azt vetette az előadó szemére, hogy többször is eltévesztette a megfelelő hangot. Az Operaház főigazgatója azonban még viszonylag megbocsátó volt: az általa vezetett intézmény látogatását javasolta az előadónak, hogy az ott hallott Himnusz-előadásokból tanuljon.

Nagy Feró már kevésbé volt megengedő az előadással és magával az előadóval szemben: egyenesen provokációnak minősítette azt, szerinte ugyanis ezzel nem lehet viccelni.

Egy másik nagy „provokatőrnek” – igaz, más országban és más korban – szintén sikerült felbőszítenie a konzervatív közízlésnek behódoló kritikusokat.

A zsidó származású Serge Gainsbourg, akinek emiatt bujkálnia kellett a nácik által elfoglalt Franciaországban, és aki az Eurovíziós Dalfesztiválon nyertes szerelmes dalával, a Je t'aime – moi non plus című szerzeménnyel már egyszer alaposan felborzolta a kedélyeket, nos, ő volt az, aki egyik alkalommal reggae-változatban adta elő a francia himnuszt.

A Gainsbourg-féle Marseillaise az 1960-as években zárójelbe tette nemcsak az anakronisztikus, vérszomjas szöveget, nemcsak az „indulót”, mint zenei formát, hanem annak „fehér-franciaságát” is, amikor a kíséretet Bob Marley jamaikai (angol akcentusos) énektársulata adta elő – írja elemzésében Orosz Jenő a Vulkán.hu-ban.

Az előadó ezzel mintegy jelezte is, hogy a kozmopolitává váló Franciaországban – főleg Párizsban – a „fehér-keresztény” etnikai homogenitás megszűnt, és ezért a hagyományos identitást érdemes volna újragondolni.

serge.jpeg

Bármennyire is szokatlan, esetleg megbotránkoztató volt a korban Gainsbourg Himnusz-átirata, a Franciaországban ikonná vált művész végül mégis bekerült a „panteonba”. Ünnepélyes temetésén két volt kulturális miniszter is részt vett, és a francia köztársasági elnök, a szocialista François Mitterrand a következőket mondta róla: „Ő volt a mi Baudelaire-ünk vagy Apollinaire-ünk… A művészetek szintjére emelte a dalt.”

Botrányok persze idehaza is voltak már a Himnusz előadása kapcsán, de azokat inkább egyfajta bakinak, és semmiképpen sem provokációnak könyvelte el a hazai közönség, illetve a kritikusi szakma. Politikai botrány pedig egyáltalán nem keveredett belőlük.

Emlékezetes, hogy Király Linda egy 2002-es sportcsarnokbeli esemény után zendített rá nemzeti himnuszunkra, ám annak szövegét többször eltévesztette, az előadás közben meg is akadt, és ahogy próbálta a helyzetet menteni, azzal talán még nagyobb galibát okozott:

„Én ezt így nem tudom, hát ezt közönséggel együtt kell, nem? Hát magyarok vagyunk, nem?” – szólt a közönséghez.

Amerikában pedig egyenesen hagyománya van annak, hogy a nemzeti himnusznak számító The Star-Spangled Banner kortárs, gyakran könnyűzenében utazó előadóművészek interpretációjában hangzik el – még olyan neves alkalmakkor is, mint amilyen az elnöki beiktatás.

Joe Biden beiktatásakor Lady Gaga énekelte el a Star-Spangled Banner-t, vagyis a hivatalos amerikai himnuszt, Jennifer Lopez pedig a This Land Is Your Land és az America the Beautiful dalokat, részben spanyol nyelven, így is erősítve az etnikai sokszínűség üzenetét.

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak