Tegnap 13:19

Mellékutakon Európába - Orbánék útépítési láza csak a táblákon létezik?

Mellékutakon Európába - Orbánék útépítési láza csak a táblákon létezik?

Ugyan sok gyorsforgalmi út épül jelenleg is Magyarországon, de a mellékutak siralmas állapota lerántja a leplet a "vidékbarát" kormányról. A magyar közúthálózat jelentős részén azt érezhetik az autósok, hogy nem jár nekik az európai életszínvonal.

A szomszédos Szlovéniában autózva sokadszorra szembesültem azzal, hogy mennyivel jobb minőségűek az ottani alsóbbrendű utak a hazaiakhoz képest. Bár általában keskenyebbek, az aszfalt tükörsima és a legkisebb faluba is kényelmesen, kulturált útviszonyok között lehet eljutni. Ugyanez Magyarországon egyelőre utópisztikus álom csupán. A magyar közúthálózat jelentős részén ugyanis azt érezhetik az autósok és a buszok utasai, hogy nem jár nekik az európai életszínvonal. 

A rossz állapotú utak komoly szervizköltségeket generálnak (pl. a járművek futóművében) és növelik a balesetveszélyt. Mivel a magyar munkavállalók 40%-a napi szinten ingázik munkahelyére és közöttük magas az autóval és busszal közlekedők aránya, állandó bosszúságot és beszédtémát jelent a rossz állapotú utakon való zötyögés. Ez nagymértékben hozzájárul az általános rossz közérzethez is. A közbeszédben pedig az útépítés és felújítás, valamint annak silány minősége összefonódott a korrupcióval, így komoly rendszerkritikus éle is van minden utakkal kapcsolatos panasznak.

Orbán Viktor az M44-es gyorsforgalmi út átadásán arról beszélt, hogy ők az útépítések kormánya, és az elmúlt 15 évben rengeteg új autópályát és gyorsforgalmi utat építettek az országban. Ez mind nagyon szép és jó, de hasonló nagyságrendű fejlesztésekre lenne szükség a 22 ezer kilométernél is hosszabb mellékúthálózaton is. Bár történtek felújítások a mellékutakon is, a Világgazdaság egy 2023-as cikke szerint 2022-ben még minden második kilométer rossz vagy nem megfelelő állapotú volt az országos közúthálózaton. Ez arra utal, hogy a felújítások mértéke és tempója nem feltétlenül elégséges a teljes hálózat javításához.

A szavakban vidékbarát Orbán-kormány és Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter tehát nem sokat tesznek annak érdekében, hogy a legkisebb településekre is sima úton lehessen eljutni, illetve onnan elérni a megyeszékhelyekre, gazdasági és oktatási központokba vezető főutakat.

Miért és meddig kell még magyarok tömegeinek kátyús, nyomvályús, letöredező padkájú utakon napi szinten munkába, iskolába zötyögnie? És a mindennapos rosszkedven túl belegondolt már valaki abba, hogy milyen arcát mutatja ezzel hazánk az idelátogatóknak?

Sajnálatos módon nincs pontos és hivatalos adat arra vonatkozóan, hogy éves szinten körülbelül mennyi pénz hiányzik a magyar alsóbbrendű utak karbantartásából. A szakértők és a közlekedők véleménye szerint jelentős mindenesetre jelentős a lemaradás e téren. A kátyúk, a rossz burkolatminőség és az elhanyagolt útpadkák sokfelé tapasztalhatók. A rendelkezésre álló források gyakran csak a legszükségesebb, sürgős javításokra elegendőek, a megelőző karbantartás sokszor elmarad. 

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felelős az országos közúthálózat jelentős részének karbantartásáért, de a helyi önkormányzatok kezelésében lévő utak állapota is sokszor kritikus. Valószínűsíthető, hogy éves szinten jelentős összeggel kevesebb jut az alsóbbrendű utak karbantartására, mint amennyire a megfelelő állapot fenntartásához szükség lenne. Ez hozzájárul az utak folyamatos romlásához és a közlekedésbiztonsági problémákhoz. A helyzet javításához a karbantartásra szánt költségvetési források növelésére és hatékonyabb felhasználására lenne szükség.

Mivel a hatalom jelenlegi birtokosai jól láthatóan nem tudták megoldani a mellékutak problémáját, a leendő kormánytól azt várom, hogy ne legyen Magyarországon kátyús út, így a legkisebb településre is sima úton lehessen eljutni, mint ahogyan az a szomszédos EU-tagállamok többségében már működő valóság. Ehhez elengedhetetlen a közutakkal kapcsolatos szabványok, minőségi előírások megszigorítása és következetes számonkérése, valamint az állami közútkezelő cégek jobb és átláthatóbb finanszírozása. 

Ha a szomszédos országokban jól működő gyakorlatot követjük, a nehéz tehergépjárművek (pl. kamionok) kitiltása az alsóbbrendű utakról elengedhetetlen. Ugyancsak szlovén és horvát mintára a keskenyebb, de jobb minőségű alsóbbrendű utak építése is hatékony és takarékos eszköz lehet ott, ahol a forgalom nem túl nagy, viszont rendszeres.

A vidék Magyarországának útja Európába tehát a mellékutakon keresztül vezet.

Fotó: Wikipedia

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak